A világ egyik legkreatívabb cégének titka: nyitottság, szabadság és építő önkritika. Ez a Pixar-szemlélet!

Szerző: Szlafkai Éva
A Pixar nem csak a kreativitás, hanem a nyíltság, a szabadság és az építő önkritika kultúrája | Pixar_365letszikra_1170x650

Mi jellemezi a világ egyik legkreatívabb vállalatát? Újszerű gondolkodásmód, építő kritika, őszinte vállalati kultúra, nyílt kártyák, szabadelvűség, a hibákból való tanulás, a változás üdvözítése és a minden szinten inspiráló csapat. Legalábbis a Pixart ez jellemzi, amelynek olyan animációs filmeket köszönhetünk, mint például a Wall-e, Toy Story, Némo nyomában, Szörny Rt. Kíváncsi vagy a sztorijára?

Azt hittem, hogy a könyv főként arról fog szólni, hogyan teremtett inspiráló környezetet Ed Catmull, a Disney-vel szövetkezve hatalmassá nőt Pixar alapítója, miközben Steve Jobs vezérigazgatóként a háttérben terelgette a céget. De nem, ennél sokkal többről szól. Arról, hogyan kell egy újító víziót megvalósítani, mindvégig kitartani mellette és ennek szellemében a csapatunkkal hatékonyan együttműködni. Ráadásul úgy, hogy nem korlátozzuk a másikat, őszintén nyitottak vagyunk egymás gondolatára, kritikájára, szabad és alkotásra inspiráló légkört teremtünk és nem felejtjük el, hogy a hibák hozzá tartoznak a folyamathoz.

Azt hiszem, ez a könyv nemcsak a kreatív iparban dolgozók számára lehet hasznos, hanem mindenkinek, aki csapatban gondolkodik, vagy csak egyszerűen kíváncsi, hogyan lehet fejlődő szemléletmódból tekinteni a világra.

Rájöttünk, hogy nem csupán az a célunk, hogy felépítsünk egy sikerfilmeket gyártó stúdiót, hanem az is, hogy kialakítsunk egy olyan kreatív kultúrát, amely folyamatosan kérdéseket tesz fel.

Újragondolni az alkotás folyamatát és nekimenni a változásnak

A Pixar történetében rengeteg az innovatív változás, például az animációs technológia megismertetése a világgal, egy újszerű cégkultúra felépítése, a művészet újragondolása, összeolvadás egy régi szemléletű óriással és annak megreformálása.

Szerencsére olyan fantasztikus emberekkel dolgoztunk együtt, akik fontosnak tartották a változást, a kockázatot és az ismeretlent és akik újra akarták gondolni az alkotás folyamatát. Hogyan bontakoztassuk ezeknek az embereknek a tehetségét, hogyan tegyük őket boldoggá, és hogyan kerüljük el, hogy azok a szükségszerűségek, amelyek minden vállalkozásban felbukkanhatnak, tönkretegyenek minket? Ezt a feladatot választottam magamnak – és ez az, ami a mai napig lelkesít.

Kiemeltem a könyvből jó pár érdekes részt, gondolatot ebben a cikkben, de érdemes beszerezned Ed Catmull könyvét, és töviről-hegyire elolvasnod, hogy gyarapodhass. Tele van remek sztorikkal a Pixar életéből. Bár néha azt hittem, hogy valami önfejlesztő könyvet olvasok, mert egy-egy sztori kapcsán oldalakon keresztül eltért az eredeti történettől és csak az adott tanulságra, mondanivalóra koncentrált. Elgondolkodtató…

Minden munkahelyen szükség lenne Agytrösztre

A Pixárnál bevezettek egy csapatot, akiket Agytrösztnek neveztek el. Az ő feladatuk volt az, hogy a filmgyártás különböző fázisaiban kritikusak legyenek és friss szemmel fogalmazzanak meg olyan gondolatokat, amely előreviszi a folyamatot, sikeresebbé teszi majd a produkciót. Tagjai nyíltan beszélnek egymással, a filmkészítők pedig meghallgatják az igazságot.

Viszont a nyíltság csak akkor ér valamit, ha az akinek a munkájáról véleményt mondanak, nyitott erre és ha szükséges, hajlandó elengedni azokat az elemeket, amelyek nem működnek.

A Pixar nem veszi figyelembe a hierarchiát, mindenkit egyformán meghallgatnak és figyelnek azokra az ötletekre, véleményekre is, amelyek nem a megszokott forrásból fakadnak. Hiszen az inspiráció, egy újító gondolat egy hasznos vélemény bárhonnan és bárkitől érkezhet. A Pixarnal például az Agytröszt is ezt a nyílt és őszinte kommunikációt segíti elő és tágítja a perspektívát a cégnél, hiszen mások szemével látatja a dolgokat. Úgy fogalmaznak meg kritikát, hogy az ne bántson, hanem építsen, inspiráljon és az egosimogatásra való igényt mindenki a céges kapunk kívül hagyja. Szuper történetekkel, példákkal szemlélteti a módszereiket.

Felül: A Pixart jelképező embléma/szobor. Alul: A Pixar előcsarnoka

Felül: A Pixart jelképező embléma/szobor. Alul: A Pixar előcsarnoka

A kudarctól nem kell félni, csak másként kell rá tekinteni

Sokszor visszaköszön a kudarc témája a könyvben és új perspektívából világítja meg azt, persze nem önsegítő jelleggel ömlengve, hanem saját példákon keresztül bölcs következtetéseket levonva. Az emberek általában el akarják kerülni a kudarcot, hiszen ha hibázunk, akkor kínosan érezzük magunkat és zsigeri reakció ilyenkor a fájdalom. De másképp kell rá gondolnunk, mert ez egy lehetőség a fejlődésre. Tedd fel a kérdést magadnak: „Mi történik akkor, ha fény derül egy hibára?”

A kreativitás együtt jár a tévedésekkel és a tökéletlenséggel.

Senki sem szereti, ha kritizálják a munkáját, rámutatnak a hiányosságaira, de ha tapasztalásként fogjuk fel a tévedés lehetőségét, a fájdalom a fejlődést szolgálja… vagyis tanulás mellett kötelezzük el magunkat, ha vállaljuk, hogy hibázunk. Ha nyitottak vagyunk a problémákra, akkor már megtettük az első lépést, hogy tanuljunk belőlük.

Sztorizás

Vannak backstage fotók a könyvben, többek között olyanok is, amelyen Steve Jobs is szerepel… róla egyébként elég sok mindent megtudhatunk, a már jól ismert inspirálóan szenvedélyes, mégis arrogáns stílusáról és módszereiről. Ám nekem a kedvencem, amikor a Pixar sikeresen összeolvadt a Disney-vel. A bejelentés után a két alapító vállát átkarolva elsírta magát az örömtől, hogy onnantól kezdve jó úton lesz a cég a biztos siker felé, amelynek felkészítésében, mentorálásában, támogatásában kulcsszerepe volt Stevenek is.

Felül: a 4 legfontosabb Pixaros (John Lasseter kreatív igazgató, Steve Jobs vezérigazgató, Bog Iger Disney vezérigazgató, Ed Catmull a Pixar elnöke) Alul: A Pixar főépületét Steve Jobstól nevezték el (egy évvel a halála után)

Felül: a 4 legfontosabb Pixaros (John Lasseter kreatív igazgató, Steve Jobs vezérigazgató, Bog Iger Disney vezérigazgató, Ed Catmull a Pixar elnöke) Alul: A Pixar főépületét Steve Jobstól nevezték el (egy évvel a halála után)

A véletlentől való félelem helyett választhatjuk azt is, hogy megismerjük, és hagyjuk, hogy nekünk dolgozzon. A kiszámíthatatlanság a kreativitás táptalaja.

Ed Catmull ír jó néhány olyan módszerről, amely abban segíti őket, hogy az eltérő nézőpontok ne akadályozzák az együttműködést: pl.: tanulmányutak, napindító megbeszélések, korlátok ereje, rövidfilmes kísérletek, folyamatos tanulás, belső „egyetem”, bátorító légkör, a másik meghallgatásának kultúrája stb. Ezeket mind részletesen és szemléltető példákkal tárgyalja. A tanulmányutakról azt vallja, hogy megkérdőjelezik a berögződéseket és leszoktatnak a sablonosságról, inspirálnak és inkább kreativitásra késztetnek, mint másolásra. Például a Merida, a bátor c. animáció készítésekor elmentek íjjal lőni tanulni, a Fel!-nél Venezuelába utaztak a rajzolók, a L’ecsó készítésénél Michelin-csillagos éttermeket látogattak Franciaországban stb.

Ha karbantartjuk az elménket azzal, hogy új dolgokat próbálunk ki, akkor könnyedebben tudunk alkalmazkodni.

Tehát számos módja van annak, hogy kreatívak maradjunk, nyílt szemléletű csapatot vezessünk és másokat inspiráljunk, ráadásul ezek a dolgok nem csak arannyal bevont csillogó szappanbuborékok muffin illatú csillámpóni fingok, hanem komoly kétségek, akadályok, kritikák, változások és minden típusú emberi érzelem szegélyezi az utat, mégis érdemes elindulni rajta és társakat keresni hozzá. A könyv rengeteg példával és magvas, őszinte gondolattal inspirál.

Néhány nagyszerű gondolat még a könyvből:

  • A tévedés nem feltétlenül rossz dolog. Sőt egyáltalán nem az. Szükségszerű következménye annak, hogy valami újat csinálunk.
  • Ha az emberek őszintébbek a folyosói beszélgetésekben, mint a megbeszéléseken, akkor baj van.
  • A korlátok kijelölése elősegítheti a kreativitást.
  • Ha különösen nehéz és újszerű problémákkal kell szembenéznünk, rákényszeríthet arra, hogy másképpen gondolkozzunk.
  • A kiszámíthatatlanság a kreativitás táptalaja.
  • Kiváló, minőségi, remek – ezek rendkívül kívánatos szavak, de ezeket mondják mások rólunk, ne mi magunkról.

Szerezd be a könyvet, és ha tetszett (akár a cikk, akár a könyv), oszd meg mással is!


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM

Ezeket olvastad már?