Milyen jó lenne tudni már a megalapítás pillanatában, hogy milyen hozzávaló „fűszertől” lesz igazán sikeres egy startup vállalkozás. Hiszen a startupok gombaként nőnek ki a 21.század termékeny talajából, csak sok kidől, mielőtt megérezné a siker ízét…. viszont sok befut. Vajon miért?
Milyen faktor van meg az egyik startupban, ami a másikban hiányzik?
Azt hiszem megvan rá a válasz, amelyre Bill Gross jött rá, aki számos, igazán sikeressé váló startup alapításában vett részt és több száz másik startupot vizsgált az elmúlt években. 5 fő sikertényezőt talált, amiből csak az egyik az igazi „fűszer”.
Érdekel melyik az?
Több száz vállalatot vizsgálva arra kereste a választ, hogy mi az a fő ok, amiért az egyik startup cég működik és a másik nem. Milyen fontos összetevő szükséges hozzá, ami már az alapítás pillanatában predesztinálja a sikeressé váló startupokat?
Mi az a startup?
Négy kulcsszóban tudnék rá válaszolni: innovativitás, növekedési potenciál, piacképesség nemzetközi szintéren is, különleges vezetési módszertan (LEAN).
A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak. (wikipédia)
Az 5 fő sikerfaktor
Ahogy az elején is említettem Bill Gross több, számos vállalatot figyelt meg, hogy rájöjjön, milyen fő tényező különbözteti meg az igazán sikereseket a kevésbé sikeresektől. Mi az ő „fűszerük”, amitől sokkal jobb lesz a siker íze. A választ táblázat is jól szemlélteti.
ÖTLET
Minden egy ötlettel kezdődik, de a megvalósulás az igazi hegymenet. A startupok esetében a nagy ötlet mindenhol ott van, a kérdés, hogy mit tudnak vele kezdeni. Ezt a többi sikerfaktor dönti el. A kutatások is bizonyítják, hogy a sikeres startupfolyamat 3. legfontosabb tényezője az ötlet.
CSAPAT
A csapatmunka teszi igazán hatékonnyá a működést, és akkor tud sikeres lenni, ha különböző kvalitású emberek egymást kiegészítve tudnak dolgozni a közös cél elérése érdekében. Ugyanilyen fontos a közösségek ereje, az egymás segítése és az építő együttműködés.
ÜZLETI MODELL
Bármilyen meglepő, a felmérés is bizonyítja, hogy nem az üzleti modell az elsősorban, ami miatt egy startup sikeressé válik…sőt, nem is szükséges egy üzleti terv rögtön az induláshoz. Az ábrán is látható, hogy ez a faktor van a 4. helyen (24%). Valamint meg lehet nézni az összehasonlításnál, hogy nem releváns, nem kirívó a különbség, vagyis nem ez a meghatározó faktor, ami megkülönbözteti a sikeres és sikertelen startupokat.
FINANSZÍROZÁS
Természetesen lényeges kérdés, de nagyon figyelni kell a súlyozásnál, hiszen ahogy az felső ábrán is látható, nem a sikeres cégek fektették erre a fő hangsúlyt, hanem azok a startupok, akiknek végül nem jött össze a dolog, akik nem tudtak kiemelkedőt alkotni. Míg az alsó sorban a finanszírozáson van a fókusz, addig a felső sorban lévő sikeres cégeknél az időzítésen és a csapaton. Utóbbiak csinálták jól.
IDŐZÍTÉS
És ugyanilyen fordított a helyzet az időzítéssel is. Ez a legfontosabb. 42%-ot nyom a latba a megfelelő időzítés, ami sokkal lényegesebb, mint egy tutifix üzleti terv és a finanszírozás kérdése. A sikeres vállalatok ezt tartották nagyon fontosnak, miközben a sikertelenek ezt a legkevésbé. Rossz döntés volt.
Hogy mit szűrhetünk le konklúzióként?
A megfelelő időben, a megfelelő csapattal és egy jó ötlettel a zsebünkben A sikerhez vezető utat járva az üzleti és financiális megoldások háttérbe szorulnak.
TED videó Bill Gross előadásában
Ha kíváncsi vagy a vállalatokat érintő konkrét sztorikra és az 5 faktor részletes ismertetésére, a hogyanokra és miértekre, akkor hallgasd meg Bill Grosst magát! Az előadás nyelve angol, viszont állítható hozzá magyar felirat.
Tetszett? Oszd meg másokkal is!
[sgmb id=”2″]
Leadfotó: ted.com