Az üzleti viselet évtizedes üzenete nem kedvez az innováció korában ötleteket életre keltő kreativitásnak. Richard Branson ismét megmondja a frankót, hogy a kreatív emberek miért nem viselnek business suit-ot, vagyis nyakkendőt és öltönyt (no meg kiskosztümöt).
Branson azt mondja, hogy az üzleti viseletnek komoly üzenete van évtizedek óta és ez az üzenet nem kedvez a kreativitásnak, az ötletek szárnyaló mivoltának. Régebben a nagy, monopolhelyzetű vállalatok képviselő adtak visszajelzést ezzel is a világnak az üzleti életben elfoglalt helyzetükről. Ez a nézet és viselkedés mára, az innováció korára elavulni látszik. Őt magát is csak kivételes alkalmakkor lehet nyakkendőben látni, amikor a dress kód kikerülhetetlen.
Persze az extravagáns Branson nem csak a saját munkakultúrájában valósítja meg a lezserebb viseletet, hanem nyakkendővágási gerillaakciókat is szokott indítani. Nekem nagyon tetszik ez a pimasz, ám edukációs jellegű megmozdulása, amikor üzletemberek nyakából nyisszantja le a nyakkendőt. 😀 Leemeli őket a piedesztálról.
Az üzleti viselet évtizedes üzenete nem kedvez az innováció korában ötleteket életre keltő kreativitásnak.
Hiába része évtizedek óta az üzleti életnek ez a fajta öltözködés, itt az ideje már levetnünk (szó szerint).
Te mit gondolsz, nem túlöltözött a szakma? Branson szerint igen és mond még mást is, például, hogy vannak jó páran az üzleti életben, akik hitelesek a business suit üzenete nélkül is és hogy Japánban bevezették a laza „cool-biz” üzleti öltözködési stílust.
„Az iparágam túlöltözött!”
Ezt írja Richard Branson egy LinkedIn-es posztjában. Bár a napjaink megváltozott fiatal vállalkozói és startupperei miatt ott a fény az alagút végén. Utat nyitnak egy konvekcióktól mentesebb, korlátozó szabályokat felrúgó és nyitottabb felfogású üzleti modellekre. Ennek a szemléletnek pedig abszolút a kényelmes viselet kedvez, nem a távolságtartást sugárzó stílus.
Ez az oka, hogy a legtöbb kreatív (szak)ember nem hord öltönyt és nyakkendőt, mert gátolja a szabad kifejezést és falakat emel, korlátokat határoz meg, gúzsba köt. Merész ötletek ritkán fakadnak tárgyalóasztalok mellett és a kockairodákban.
Az ötletalkotással kapcsolatban több bejegyzést is olvashattál már itt a blogon, most is ajánlok egy témába vágót: Hol találod ki a legjobb ötleteket? A vezető trénerek szerint a leginspiratív helyek általában: kocsma, busz, fürdőszoba, ágy. Te honnan származnak a legjobb ötleteid?
Creativity doesn’t wear a uniform, nor should creators.
Ha a kreativitás nem ismer korlátokat és nem uniformizált, akkor a kreátoroknak miért kellene uniformist viselniük? Branson arra biztat, hogy az üzletembereknek az öltöny helyett valami kényelmesebbet kellene viselniük.
It’s time to say bye to the tie… the T-shirt and jeans revolution is here. – mondta Richard Branson
Mark Zuckerberg, Richard Reed, Richard Branson és Steve Jobs mind nagyszerű, hiteles és sikeres vállalatot hoztak létre „pőrén”, vagyis zakó nélkül. Ezek a cégek mind az innovációt, a kreativitást, az out-of-the-box szemléletet és a munkahelyi motivációs kultúrát testesítik meg és mégis hitelesek és üzleti szelleműek. A business suit üzenete nélkül is.
Itt a „COOL-BIZ” üzleti öltözködési stílus
Japánban vezették be a bizonyos „cool-biz” üzleti öltözködési stílust, méghozzá a 2011-es Fukushimai erőmű katasztrófája óta, amikor is egy jó darabig villamosenergia hiány volt és mint ilyen, nem működtek a nyári melegben az irodai légkondik. A talpig öltönybe öltözött üzletembereknek pedig mindkét farpofájukról csurgott a veríték. A katasztrófáig nyaranta kellemes hűvös volt az irodákban, ám most kormányügyileg 28 fokban szabályozták a légkondik használatát, amihez nem érdemes túl rétegesen öltözni. Vagyis lazábban kell. Ez az intézkedés pedig lazított a merev üzleti megjelenésen és még a környezetre is jó hatással van.
Mi ez, hanem win-win helyzet?
Szóval a merev üzleti öltözködési szabályok leáldozóban vannak, és a zakó meg a nyakkendő helyét átveszi a farmer és a póló. Te mit szólsz hozzá? Én üdvözítem, sosem hittem az erejében, és a mai napig nem szeretek formálisan öltözködni. Na de ilyet… 😀