Amikor idegesít a munkatárs

Szerző: Szokoli Bernadett
Idegesít a munkatérsad? | Out of Your Box Magazinblog | 365letszikra.hu

Ismerős az a helyzet, amikor már a kedves munkatárs cipőkopogásából tudjuk, hogy megérkezett? Ismerős az a helyzet, amikor a mellettünk lévő íróasztal tulajdonosa beleszürcsöl a kávéjába és mi már ettől is megőrülünk? Vagy amikor csak egy tekintetből már tudjuk, hogy a munkatárs „ballábas”? Bizonyára mindenki életében van ilyen, ami aztán egy open office-ban a tud igazán kiteljesedni.

Egy munkahelyen általában legalább 10-15 emberrel vagyunk napi közvetlen kapcsolatban. Kisebb cég esetében természetesen ez az összes munkavállalót jelentheti ez a szám nagyobb cégnél vagy vállalatnál pedig azokat az embereket, akikkel valóban van napi szinten kontaktusunk. Akár azért, mert közös projekten dolgozunk, vagy mert fizikálisan kerültünk egy légtérbe.

Miért zavar a munkatárs?

A közvetlen kollégák mindig másak, mint mi. Máshonnan jöttek, más viselkedés adekvát számukra. Mégis ők azok, akikkel általában több időt töltünk, mint családunkkal vagy barátainkkal. Ráadásul ezeket az embereket általában nem mi választjuk magunk köré. (Természetesen ez alól kivételt képez, hogy ha valójában mi vagyunk a felelősek a kollégák kiválasztásáért, de itt most ne ezt az esetet vizsgáljuk.)

Együtt alkotunk egy közösséget, csapatot, közös cél hajt bennünket és több időt kell együtt átvészelnünk, mint külön.

És mint ahogy a családon belül, úgy a munkahelyen is előfordulnak konfliktusok, amelyeknek jelentős része nem szakmai nézetkülönbségekből, racionális vitákból alakul ki, hanem egyszerűen azért, mert sok esetben egymást tudjuk nehezen tolerálni. Ha pedig az együttműködést, a hétköznapokat, a munkaórákat szeretnénk élvezetesebbé tenni, akkor nagyon fontos, hogy tisztában legyünk érzelmeinkkel.

Tudjuk, lássuk, ismerjük, hogy ki és milyen viselkedési módjával, mozdulatával, nézésével vagy éppen „szuszogásával” hoz ki a sodrunkból. És ezen a ponton el is érkeztünk az érzelmi intelligencia kérdésköréhez. Ugyanis a kollégák által kiváltott érzelmeinket, ha megfelelően kezeljük, már jobban érezhetjük magunkat a munkahelyen.

Egy apró gyakorlat a helyzet javítására

Hogyan lehetséges ez? Először is érdemes megfigyelni, hogy van-e olyan kollégánk, aki igazán idegesít vagy zavar. Ha van ilyen (márpedig elég valószínű, hogy legalább egy ilyen akad), akkor azt nézzük meg, hogy mi az a viselkedési mód vagy reakció, ami kihoz bennünket a sodrunkból.

Ha meg tudjuk fogalmazni, esetleg le is tudjuk írni, akkor már pontos képünk lesz arról, hogy konkrétan mi az, ami a negatív hatást kiváltja belőlünk. Ezután érdemes arra figyelnünk, hogy ha a kolléga az adott zavaró cselekvést csinálja, akkor mi történik bennünk. Mit érzünk, hogy viselkedünk, hogyan reagáljuk le és mindebből ő mit láthat. Figyeljünk arra is, hogy mit vált ki reggel, amikor frissek vagyunk és aznap még csak egyszer láttuk tőle, mit vált ki délben és mit vált ki akkor, amikor már az adott napon tizedszer csinálja. Még akár pici tükröt is használhatunk, hogy lássuk reakcióinkat, arckifejezésünket. Amit mi látunk, ő is pontosan azt láthatja, és akár az is előfordulhat, hogy riasztó a kép.

Nemtetszésünk, rosszallásunk egyenesen kiül az arcunkra, amitől pedig akár az ő szemében pont olyan idegesítők lehetünk, mit ő a mi számunkra.

Így aztán a lavinát már semmi sem állíthatja meg…

Miért is segít a feltérképezés?

Ez egy viszonylag egyszerű gyakorlat. Bármelyikünk, bármikor elvégezheti. Nem segít mély problémák feltérképezésében vagy éppen nagyon komoly konfliktusok elsimításában, azonban arra pontosan jó, hogy egy kicsit tudatosabban figyeljük a körülöttünk lévő embereket.

Lássuk meg, hogy mi az, ami zavar bennünket és mindezt hogyan mutatjuk meg a külvilágnak.

Egy pici lépés ahhoz, hogy saját érzéseinket, másokhoz való viszonyunkat megismerjük, és ezáltal tudatosabban kezeljük.


HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, CSATLAKOZZ A FACEBOOK OLDALHOZ VAGY IRATKOZZ FEL AZ ÖTLETSZIKRÁKRA!

Fotó: work.com.mm

 

Ezeket olvastad már?