Blogot írsz. Én is írok blogot. Az újságírók, a cégek, az alsós keresztfiam és az autószerelők is írnak blogot. A szomszéd Joli néni is blogol két kapálás között. Oké, de mégis mi a cél? Ha azt szeretnénk, hogy a célunk, amely miatt billentyűzetet ragadtunk az olvasónak is átjöjjön, akkor nem árt odafigyelni néhány dologra.
Azt szeretnéd, hogy a tartalmad érthető, a szöveg olvasható, a design igényes legyen és ne csak az emberek, hanem a Google is szeresse a blogbejegyzéseidet? Akkor óvakodj a gagyi megoldásoktól és nézz utána, mi kell egy hiteles tartalomhoz. Nem kell marketingesnek, contentesnek, grafikusnak, újságírónak lenned ahhoz, hogy igényesen közölj klassz dolgokat és megoszd mással a számodra releváns tartalmat. Elég csak néhány dologra figyelned és rendben lesz az összkép.
Mitől lesz hiteltelen egy blog?
Lehet, hogy nem tudod megmondani, hogy mi nem stimmel, de érzed, hogy baj van a dizájnnal. A dizájn alatt ne csak a külcsínt értsd, hanem az olvasóra szabott felépítést is, ahogy a HVG Business Magazin (2017/3) egyik cikkében is írom. Ha jól működik egy oldalon a design, akkor tudomást sem veszünk róla, de ha rosszul, akkor bizony nem lesz megfelelő az olvasási élmény.
Biztosan Te is olvastál már olyan bejegyzést, amely akár még nagyon érdekes is volt, de mondjuk oda nem illő fotók tarkították, sötét alapon világos betűkkel volt szedve, nem volt mobilra optimalizálva, túl hosszú volt és nem voltak benne megfelelő sorközök és whitespacek, hiányoztak belőle a kiemelések, így nem vezette a szemed és még sorolhatnám. Az egész hiteltelennek, de mondhatom azt is, hogy gagyinak hatott.
Hiába volt érdekes a tartalom, az egészet hazavágta a kivitelezés.
Fussunk át néhány pontot, mire figyelj, ha klasszul akarsz blogot vezetni.
Jól szeretnél blogbejegyzést írni?
Akkor figyelj a címre, figyelj a kulcsszavakra, a kiemelésekre, releváns képek használatára és a helyesírásra. Továbbá a megfelelő hosszúságú mondatokra, a szövegben használt kifejezésekre, a szakzsargon mérséklésére, a források megjelölésére, a képek megjelölésére (alt tag), a minimális karakterszám elérésére (300 szó) és így tovább. Iszonyat sok mindent szem előtt kell tartani, úgyhogy lesz még cikkem a témában. Ráadásul a téma jóval bővebb és a kép jóval árnyaltabb, ha mindezt SEO szempontból is szeretnénk kibontani, de egy másik cikkben ilyen oldalról is kifejtem a témát.
Szóval nézzünk meg pár alapvető szabályt a sok közül.
Figyelj a kiemelésekre!
A szerkesztősávban lévő kiemelések (H1, H2, H3, H4, H5, H6) nem véletlenül vannak ott, hanem azért hogy használd. Azt is következetesen. Nevükből eredően kiemelnek szavakat, mondatokat és megadják a szövegnek a ritmusát, alá-fölé rendeltségét. A H1-et akkor használd, ha összefogja valami témát, majd a H2-t, ha egy adott szövegrész alárendelődik és azt is el kell látni kiemeléssel, alatta pedig a H4-et felsorolásjelleggel tedd be.
A példát ebben a cikkben is látod. A „Mitől lesz gagyi egy blog? kérdést H1-gyel emeltem ki, a „Jól szeretnél blogbejegyzést írni?” részt H2-vel, a „Figyelj a kiemelésekre” mondatot pedig H3-mal, mert az egyik a másik alá tartozik. Ezáltal logikai sorrendet határozol meg és abban is segít, hogy az olvasód mielőtt belekezd a cikkedbe, át tudja futni gyorsan a témát. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha viszonylag hosszú a cikk.
Valamint SEO szempontból is iszonyat fontosak a kiemelések, mert a Google ez alapján méri fel a bejegyzésedet. De erről bővebben egy másik cikkben, ahogy ígértem.
Mi a főbb kulcsszavad?
Ha a stílusról írsz cikket, de max. csak 2-szer található meg az írásodban a stílus szó, akkor nemcsak az olvasó szemében, de a Google szemében sem lesz releváns a bejegyzésed. Persze nem kell minden mondatban szerepelnie, de nem árt, ha az adott szót ragozatlan formában több helyen is használod.
Adj érdekes címet!
Ez a szabály kicsit nesze semmi, fogd meg jól-nak tűnik, pedig nem az. Egyrészt nyilván az olvasók miatt kell figyelemfelkeltő címeket adni, hogy rákattintsanak, másrészt SEO szempontból sem árt. Utóbbi miatt a kulcsszavunkat se hagyjuk ki belőle. Ha kíváncsi vagy, hogy milyen címek trendik, akkor nézd meg a Tartalommarketing konferenciáról készült cikkemet, amelyben Rácz Johanna, a hvg.hu rovatvezetője árul el kulisszatitkokat. Például azt, hogy a hosszú címek fénykorát éljük, a számokat ne betűvel írjuk ki a címben, használjunk szokatlan metaforákat vagy hogy nagyon jól működik az „ígyezés”.
Semmiképpen se káromkodjunk, ne hazudjunk, ne hallgassunk el dolgokat, ne édelegjünk (cuki, gazdi stb.) és hagyjuk a közhelyszerű zsurnalizmusokat (pl. górcső alá vettük és társai).
Ami még fontos: Ne ejtsd át az embereket olvasóhajhász címekkel, ha nincs mögötte releváns tartalom! Csak olyan címet adj, amelyet a tartalom is visszaigazol. Különben már fuccs is a potenciális, és pláne a lojális olvasóknak.
Jól használd a képeket!
Fotót használni azért kell, hogy:
- tükrözze az írásod hangulatát,
- érzelmet fejezzen ki,
- felkeltse a figyelmet,
- kiemelje és megkülönböztesse az adott írásodat mástól és a másétól,
- ha hosszú a cikk, akkor megtörje az olvasás fárasztó jellegét
- színesebb legyen a cikked, ne olyan unalmas,
- a Google képkeresőjében is megjelenjen a cikked adott kulcsszóra, vagyis SEO szempontból is kell kép.
Persze lehetne még sorolni. Viszont nagyon fontos, hogy az adott kép illeszkedjen a bejegyzés tartalmához. Fontos, hogy minden bejegyzéshez azonos méretű leadfotót (kiemelt képet) válassz! Ne zsúfold össze a képeket, hagyj megfelelő távolságokat! Ha írsz a képre, akkor azt olvashatóan, a témához illően és csak pár szót, vagy max egy mondatot! Manapság újra népszerűek a gif-ek, amelyeket én is előszeretettel használok. Feldobják és kicsit élőbbé teszik az írást. Jól oldják az adott témához kapcsolódó feszültséget, érzelmet váltanak ki.
Nem kell fotósnak vagy grafikusnak lenned, hogy klassz képeket szerkessz vagy érdekes témákat fotózz. Ott vannak az ingyenes és legális fotóletöltő oldalak (pl. pixabay.com) illetve a Canva brutálhasznos alkalmazása is, amelyben a legnépszerűbb formátumokban szerkeszthetsz (FB, Instakép, flyer, poszter stb.). Utóbbit én infografikák szerkesztésére használom (pl. itt van az egyik).
A legfontosabb, ha blogot vezetsz: helyesírás
Ez az egyik legfontosabb. Ha hiteles és igényes tartalmat akarsz gyártani, akkor nagyon oda kell figyelni a helyesírásra és az elütésekre. Sajnos lehet bármennyire naprakész és érdekes a téma, ha az olvasó hibákat vél felfedezni a szövegben, nem fogja jónak tartani.
És egy negatív első benyomást csak nagyon sok pozitív benyomás tud felülírni.
Ez nálam sokáig probléma volt (és még most is elő szokott fordulni), mert annyira az alkotásra koncentráltam, hogy elsiklottam a részletek felett. Például felcseréltem betűket, lehagytam a szó végét, duplán írtam egy betűt vagy rossz helyre ütöttem space-t. Sok esetben megoldotta a beépített helyesírás ellenőrző modul, de maradtak benne hibák. Éppen ezért eszközöltem néhány dolgot: megkértem valakit, hogy nézze át és korrektúrázza a szöveget, vagy másnap friss szemmel átnézve élesítettem csak, illetve többször is átolvastam megjelenés előtt, majd után is. Egyszerűen meg kellett tanulnom sokkal alaposabbnak lenni e tekintetben. Muszáj volt, mert a témák, amelyekről írok, megkívánják a körültekintő hozzáállást, hiszen fontos és hiteles forrásokból táplálkoznak, ezért szeretném megőrizni ezt a hitelességet.
Menni fog, csak legyél körültekintő!
Tehát légy körültekintő az írásaidat illetően és ha bármiben kétséged van, hogyan kell írni az adott szót/mondatot, inkább fuss egy kört Google barátoddal és csak azt írd le, amiben biztos vagy. Persze így is fordulhatnak elő hibák, hiszen emberből vagyunk, de saját felelősségünk tudatában igyekezzünk mérsékelni a számukat.
Szóval ezekre a szabályokra igyekezz odafigyelni, ha igényes tartalmakat szeretnél az olvasóidnak írni, vagyis klassz blogot vezetni. Én nagyon örülök, hogy a szikraolvasók ebben a felmérésben visszaigazolják, hogy a 365letszikra Magazinblog igényes, hiteles, érdekes, gondolatébresztő, kreatív és inspiráló. Ez (volt) a célom, és meg is látszik a blogon, mivel Ti is érzitek! Köszönöm, hogy nektek írhatok!
Érdemes neked is felmérned az olvasóközönséged. Ismerd meg azokat, akiknek írsz! Vajon ugyanazt látják és érzik a blogodban, amit közölni akarsz velük?
Tetszett a cikk? A tudás akkor ér valamit, ha továbbadod!
Leadfotó: pixabay.com Fotók: pinterest.com
Margóra: Sok visszajelzést kaptam a cikk kapcsán, úgy látom sokakat megmozgatott, ráadásul a tengely két végén. Valakit pozitívan felrázott és rámutatott olyan dolgokra, amelyekre eddig nem figyelt, másoknál meg kiverte a biztosítékot és támadásként vette. Klassz dolog, ha olyat is tudsz írni, amely felráz, hatással van, esetleg megoszt. Mert akkor olyat írsz, ami foglalkoztatja az embereket. Lesznek akik tanulnak belőle, akik egyetértenek, akik zúgolódnak, akik megsértődnek, de a lényeg, hogy hatása van. A gagyi, ahogy az írásban is fogalmaztam arra vonatkozik, ha tele van alapvető hibákkal és ha az olvasó benyomása nem fedi az író célját. Ezeket az alapszabályokat én is tanulom, tapasztalom, alkalmazom, továbbadom. Ez nem egy szidalmazó írás, hanem csak rámutat olyan dolgokra, amelyekre odafigyelve igényesebb tartalmat alkothattok. Akinek nem inge, nem veszi magára. 😉