Boncolj élve, avagy készülj fel a terved bukására, hogy megmenthesd!

Szerző: Szlafkai Éva
Boncolj élve, avagy készülj fel a terved bukására, hogy megmenthesd!

Mi lenne, ha már akkor meg tudnál oldani egy problémát, vagy legalábbis fel tudnál rá készülni, mielőtt az bekövetkezne? Olyan, mintha a jövőbe látnál. De itt nem az egyszarvús, rózsaszín bárányfelhős utópisztikus jövőre gondolok, ahol minden álmod megvalósult, hanem a hullaszagúra, amikor bebuktak az álmaid. Ideje időben felkészülni, hogy elkerülhesd ezt a végzetet, vagyis azt ha elbukik a terv.

Számos helyen találkoztam már az élveboncolás módszerével, és szerintem is hasznos a végéről visszafejteni az okokat. Ez a feladat a vizualizáció és a stratégiaalkotás keveréke, és elég kreatív ahhoz, hogy a szikrákon, és akár a te eszköztáradban legyen a helye. 😉

Vértezd fel magad szokatlan módon, például az élveboncolás módszerével.

Amikor eltervezünk valamit, kitűzünk egy célt, akkor olyan magasztos és motiváló erők szállnak meg, hogy azt érzed, ez az ötlet megvalósulásra született. Ebben van kurázsi. Nagyon fasza cél. Ezaz! Felhergeled magad és tele vagy tetterővel, pozitív gondolatokkal. Persze néha a környezeted telebeszélheti a fejed „Ez úgysem fog működni” mantrákkal, ám ilyenkor ha te hiszel benne, akkor ne tántorítson el senki és semmi. De ácsi! Legyél nyitott, ne vakítson el a saját elképzelésed! Mindenképpen vegyél számba rengeteg lehetőséget, más szempontokat, például azt is, hogy ez az ötlet tényleg nem fog működni.

Szóval mi van, ha nem lesz sikeres a dolog? Ez a kockázat benne van a pakliban és kockázat nélkül nyereség sincsen, ez igaz. Viszont a veszteség paklit lehet mérsékelni. Adok egy tippet, hogy miként. Íme az élveboncolás módszere.

Mi van, ha elbukik a terv? Tegyük fel…

Képzeld el, hogy nem vált be a terved, nem jól sült el a projekt, nem működött az ötleted, nem vették a cuccot a vásárlók, nem vált be az új szolgáltatási metódus…

1. Tárd fel az okokat!

Vizsgáld meg, hogy mik lehettek az OKOK! Írj össze néhányat, és szerencsére még csak tét nélkül. Ez a lépés kicsit hasonlít a SWOT elemzés T (threats), azaz a veszélyek részhez, amely minden stratégia alapján kell, hogy képezze.

Például ha szeretnél belevágni egy Szedd magad! virágüzletbe Budapest egyik külterületén, akkor gondold át, hogy ha nem jön be a biznisz, mi lehet az oka!

  • Mondjuk lusták kimenni az emberek a külvárosba, inkább rendelnek egy közelebbi virágüzletből.
  • Vagy a külvárosban élőknek van saját kertjük, ahol tudnak szedni virágot, így nem fognak elmenni a te réti virágboltodba.
  • Vagy túl nagy lesz a megvásárolt földterület, és elveszik benne az a sok virág, nem lesz vonzó a vásárlóknak.
  • Vagy télen nem fogsz tudni növényt árulni, hiszen nem virágzik semmi, és ezt a szezonalitást nem bírja a budget.

2. Tervezd meg az újraélesztést!

Majd gondold át, hogyan lehet MEGAKADÁLYOZNI, hogy ezek az okok bekövetkezzenek! Az előbbi példánál maradva:

  • Bővítsd ki a szolgáltatást, mondjuk kültéri slow irodasarkokkal, vagy slow kávézóval, ami a virágszedésen kívül kivonzza a nyugira vágyó embereket. Ha sokan nem is a virágért mennek ki, de az ott készített és a social világba feltöltött fotók vinni fogják a híredet, több emberhez eljut, nagyobb az esély, hogy kimennek a külvárosba az emberek.
  • Legyen egyértelmű a célcsoportod, jól lődd be őket, és megfelelően kommunikálj feléjük, így nem gond, ha a külvárosiak nem hozzád mennek virágért. Itt is működhet a másfajta szolgáltatás bevonása, mert egy jó kávéra, vagy free wifire kimennek, és talán szednek nálad olyan virágot, ami nincs az ő kertjükben.
  • Mindig gondoskodnod kell arról, hogy fullra be legyen ültetve virággal, hogy ne keltse az üresség érzetét.
  • A téli időszakra gondoskodj fóliasátrakról, és/vagy készülj nyáron lepréselt, vagy kiszárított virágok árusításával.

Érted a lényeget? Előre láthatod a gócpontokat és stratégiát állíthatsz fel.

Az ötlet-élveboncolás módszere kiváló idő és energiabefektetés:

  • A problémákat láthatod még mielőtt azok bekövetkeznének.
  • Csökkenteni tudod az átgondolatlan lépéseket.
  • Kreatívabb, szervezettebb módszereket dolgozhatsz ki a feladatokra, amik rád várnak a folyamat során.

Szikét, törlést, induljon a móka!

Nézzünk is ehhez a koncentrálást igénylő feladathoz egy passzoló muzsikát. Én nagyon szívesen hallgatok Mozartot, ha szöveget írok, énmárka stratégiát tervezek vagy weboldalt készítek, hogy minél fókuszáltabb hangulatban tudjak alkotni, ráadásul elvileg Mozart zenéje jót tesz az agyi tevékenységnek. Azt hiszem a kifinomult gyilkosok (pl.: Hannibal Lecter) is ezért szeretik a klasszikus zenét… ha már élveboncolásról beszéltem. 😀


Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.

Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból.  evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?