Egy inspiráló munkahely aranyat ér. Hosszasan sorolhatnánk az előnyeit – kellemes környezet, barátságos kollégák, modern infrastruktúra, kooperációs lehetőségek – ám jelentőségét leginkább akkor észleljük, ha éppen hiányát szenvedjük egy jó munkaállomásnak.
Mi az a Coworking iroda?
Ha dolgozni szeretnénk, akkor ma már nem csak egy klasszikus irodával és fix munkaidővel kalkulálhatunk, hanem egyre többször nyílik arra lehetőség, hogy home office-ban dolgozzunk. De mi történik akkor, ha nem alkalmas az otthonunk – megfelelő munkaállomás hiánya vagy éppen zajos családunk miatt – arra, hogy otthonról dolgozzunk? Ilyenkor jönnek a képbe a coworking irodák, ahol saját munkaállomást bérelhetünk, és amelynek díját havi rendszerességgel vagy akár az ott eltöltött óraszámok alapján egyenlíthetjük ki.
Hogy emellett még milyen előnyei vannak az ilyen jellegű munkaállomásoknak, arról Klementz Katával, a Loffice társtulajdonosával beszélgettem.
Kata és testvére, Panni a kétezres évek elején döntöttek úgy, hogy a Paulay Ede utcában található, ma Loffice néven üzemelő irodaházat létrehozzák. Ám nem akármilyen ötletekkel indítottak! A legmerészebb álmaikat valósították meg, úttörőként élen járva a 21. század irodai trendjeiben.
Hogyan született annak az ötlete, hogy egy coworking irodaházat hozzatok létre?
A Loffice-t testvérpárként alapítottuk 2009-ben. Eltökélt célunk volt, hogy valami újdonsággal gyarapítsuk Budapest üzleti életét. Virtuális úton szereztünk tudomást a külföldön már bevált koncepcióról és munkafilozófiáról, és elhatároztuk, hogy adaptáljuk azt a mi itthoni viszonyainkhoz.
Miért gondoltátok, hogy ez valami jó, előre mutató lehet?
Hittünk az együttműködés erejében és az „egyedül nem megy” elvében. Meg akartuk törni a zárkózottság jegét és a merevséget, amely az üzleti világban akkoriban uralkodott. A szükséges flexibiltást a Loffice és a coworking koncepció pedig nem csak infrastrukturálisan, hanem szellemiségében is biztosítani tudta. Adott egy nagy, nyitott tér, amelyben megtalálhatóak a munkavégzés technikai eszközei: asztalok, székek, gyors internetkapcsolat, nyomtató stb. Azonban a coworking igazi lényege a munkavégzés módjában rejlik:
a tér által létrejön egy közösség, ahol a tudás, a források és az inspiráció szabadon áramolhatnak.
A coworkerek nem csak a teret, de tapasztalataikat is megoszthatják egymással. Mi pedig szakmai és szabadidős programjainkkal igyekszünk ebben is segítségükre lenni.
Amikor megálmodtátok a Loffice-t, milyen korábbi példák inspiráltak benneteket?
A budapesti Loffice 2009-es nyitásakor a coworking koncepció még ismeretlen volt a magyar piacon. Az alapgondolatot egy amerikai szoftverfejlesztő, Brad Neuberg álmodta meg és 2005-ben hozta létre az első ilyen irodát. Ő volt a mi képzelt mentorunk. Amikor későbbi, külföldi látogatásunk során a coworking modellel ismerkedtünk, az ottani munkafelfogás és üzleti szellemiség, a startup szcéna inspirált minket. Budapest üzleti világa pedig befogadónak bizonyult és üdvözölte kezdeményezésünket, és ez tovább ösztönzött minket arra, hogy kitűzött céljainkat szem előtt tartva szerves részévé váljunk a magyar startup és vállalkozói ökoszisztémának, inspiráljuk a közösséget, akik pedig minket is inspirálnak.
Milyen szempontok szerint szerettétek volna kialakítani a Loffice-t?
Szempontjaink az alábbiak voltak: stílusos terek, üzleti szolgáltatások, szakmai programok, értékes közösség. Ami a tereket illeti: a munkaállomásokon kívül kisebb és nagyobb irodákat, tárgyaló és rendezvény tereket, teraszt, kertet, sky bárt kínálunk.
A Loffice olyan miliőt biztosít az itt dolgozók számára, amely nem csak kényelmüket szolgálja, hanem inspirálja és motiválja is őket.
Célunk, hogy a cégek növekedési igényeit házon belül biztosítjuk, lehetővé téve számukra, hogy felépített közösségüket megtartva fejlődjenek, bővüljenek. Számtalan vállalkozást segítő feladatot vállalunk, amelyekkel nagy számban érjük el a KKV és startup szektort, hatékony módon tudjuk támogatni a vállalkozásokat és megtöbbszörözni hazai és határon túli érvényesülési esélyeiket. A designelvűség mellett nagy hangsúlyt fektetünk az ergonómiára is. A térkihasználás ilyen irányú megközelítése olyan miliőt biztosít az itt dolgozók számára, amely nem csak kényelmüket szolgálja, hanem inspirálja és motiválja is őket.
Már maga az épület felújítása során számos korszerű technológiai újítást vezettetek be. Mik voltak ezek?
A Loffice Paulay Ede utcai központja eredetileg a Zeneakadémia kottanyomdájaként funkcionált. Az épületben található alternatív, talajvizes hőcserélő fűtési-hűtési rendszer, a talajvíz hőenergiáját hasznosítja. Ezt a technológiát a terület földrajzi adottságainak köszönhetően tudtuk megvalósítani. Megtudtuk ugyanis, hogy Budapest egyes területein, ilyen a VI. kerület körút alatti része, valaha Duna-meder húzódott. A mesterséges csatornázás után itt maradt a holt Duna meder, ahol már 9 méter talpmélység feletti rétegből lehetőség van talajvíz kinyerésére.
Mennyire játszott szerepet a környezet megóvása, a környezetvédelem?
Abszolút módon. A Loffice HQ (Paulay Ede u. 55.) passzívház jellege mellett fontos kiemelnünk, hogy az épület nem rendelkezik gázfogyasztással és hulladékunkat is szelektíven gyűjtjük, újrahasznosított irodaszereket használunk és zuhanyzókat kínálunk a tömegközlekedést mellőző és az autómentes közlekedést preferálók számára. Épületeink felújításakor a lehető legtöbb építőanyag újrafelhasználásra került, így például a Salétrom utcai rendezvényterünk egykori tetőgerendáiból készült asztaloknál végzik coworkereink a mindennapi teendőiket. A bútorok és az installációs elemek jelentős része is upcycling anyagokból készült, mindvégig mellőzve a „szakadt” hatást, teljesen új designt és értelmet adva azoknak.
Milyen irodát, közösségi tereket talál itt az, aki itt alakítja ki a munkahelyét?
Az ipari design nálunk otthonos, komfortos érzettel párosul. Központunkban coworking terünk mellett található három nagy, 130m2-es loft iroda, melyeket egy (vagy egy esetben több cég megosztva) bérel, illetve egy kisebb, 45 m2-es is. Ők is szerves tagjai közösségünknek, igyekszünk előremozdítani a ház összes lakója közötti kooperációt. Stúdió irodáink Pest abszolút központjaiban, a Király és Sas utcában találhatók, ahol 10 m2 -től egészen a 250 m2 nagyságú terek vehetők igénybe. A terek kialakításakor arra törekedtünk, hogy harmóniában álljon a zavartalan munkavégzés és a közösségi lét. Minden ingatlanunk egységes arculattal rendelkezik, amely a Szupernova Design csapatának munkáját dicséri, egyedi enteriőr design-koncepciót kialakítva. Az irodákon kívül pedig tárgyalók és rendezvényterek állnak az ipari stílust kedvelők rendelkezésére. A Loffice helyszínei között felújított kottanyomda, fedett sky bár, ex-cipőgyár és régi műanyagfeldolgozó üzem is található.
Mitől lehet jó egy ilyen irodában dolgozni?
Számtalan előnye van. Egy felmérés szerint egy otthon dolgozó ötször annyi idő alatt talál társakat, befektetőt vagy üzlettársat, mint aki coworking irodában teszi ugyanezt. A coworking a közösségről, az interakcióról, a kooperációról, a tudásmegosztásról, a dinamikáról szól. Arról nem is beszélve, hogy költséghatékony, pay-per-use alapú szolgáltatás, így nincs ablakon kidobott irodabérleti díj, minden flexibilis (a coworking csomag ideje, a munkaállomás, a tér). Az itt dolgozók pedig csak a munkára koncentrálnak, hiszen a hosztok odafigyelnek minden másra, például van-e papír a nyomtatóban, internet, tisztaság és rend, kávé és tea, megfelelő hőmérséklet és a napozóágy a teraszon.
Egy felmérés szerint egy otthon dolgozó ötször annyi idő alatt talál társakat, befektetőt vagy üzlettársat, mint aki coworking irodában teszi ugyanezt.
A tér tökéletes terep a networkingre, egyedi hangulatának köszönhetően a coworkerek sokkal jobb morállal állnak neki a mindennapi teendőiknek.
Milyen típusú emberek, milyen foglalkozási körűek lakták be a Loffice-t?
A diverzitás filozófiáját képviseljünk, legyen szó nemi, nemzetiségi, vallási, életkorbeli vagy éppen szakmai sokszínűségről. Itt harmóniában dolgoznak együtt a világ minden tájáról érkezett fiúk és lányok, magánvállalkozók, üzletfejlesztők, web- és szoftverfejlesztők, designerek, fordítók, könyvelők, művészeti magazinszerkesztők egyaránt. Vannak, akik már régóta nálunk bérelnek, de a rövid távra érkező coworkereknek köszönhetően, mindig van néhány új arc. Szakmájuktól függetlenül elmondhatjuk, hogy a Loffice és általában véve a coworking leginkább a szabadúszók, startupok és KKV-k által kedvelt.
Tapasztalatotok szerint mennyire inspiratív a Loffice azok számára, akik itt dolgoznak?
Aki itt köt ki, az általában megérkezett! És az érkezés egyik oka az inspiratív tér és motiváló közösség. Ám sok egyéb jótékony hatása van egy ilyen kis oázisnak. Például az egyik „törzslakónk”, Pisti egy interjúban így fogalmazott: „Mióta itt dolgozom, nem hullik a hajam.” Születnek itt nagy ötletek, sikerek, exitek, melyekre büszkék vagyunk! Vannak azonban nagy bukások és bátor talpra állások is.
A tárgyalóban illetve más terekben is szoktatok kiállításokat tartani. Mesélnél erről?
Tereinkben cserélődnek a kortárs képzőművészek, designerek alkotásai. Időszakos kiállításoknak, művészeti aukcióknak is helyet adunk. Legutóbb a Design Hét alkalmával Cloud, valamint Taste Loffice rendezvényterünkben kottacímlap kiállítás, Winkler Nóra és az Artmagazin aukciója és egy eat-art happening került megrendezésre.
Milyen lehetőségek bontakoztak ki előttetek a Loffice után?
A Loffice megnyitását követően rögvest hozzáfogtunk a közösségünk és a kapcsolati hálónk építéséhez, szolgáltatási portfóliónk és lokációink bővítéséhez. Ma öt helyszínen vagyunk jelen, ezek közül négy Budapesten és egy Ausztriában, Bécsben található. Nyolc év alatt üzleti szolgáltatásaink köre is egyre gyarapodott, miközben sokat sírtunk és nevettünk, hibáztunk és bizonyítottunk.
Amit tanultunk és tapasztaltunk, azt szerettük volna átadni másoknak is, ezért ennek is nekiláttunk.
Mentorprogramunk széleskörű segítséget nyújt az osztrák piacon (is) érvényesülni szándékozó magyar vállalkozóknak, támogatva sikeres elindulásukat és működésüket. Szolgáltatási portfóliónkban vállalkozásösztönző programok, anyák munkaerőpiaci visszaintegrációjára kidolgozott modell, uniós és hazai oktatási programok, HR és PR, és számtalan startup, közösségi, kulturális, üzleti és gasztronómiai kezdeményezés és esemény is helyet kapott.
Itt találjátok meg őket: http://budapest.lofficecoworking.com/