A hatásos prezentáció nemcsak a TED-es előadók sajátja, hanem Te is bármikor bevetheted az általuk használt eszköztárat. Nézzük, mit érdemes tőlük tanulni és ezt hogyan építheted be az unalmas meetingek és a közönség előtti szereplések gyakorlatába!
Nem az a célunk, hogy lenyűgözzük az embereket, és nem is feltétlenül az, hogy megszerezzük a következő munkát, hanem hogy valamihez hozzátegyünk valamit.
A fenti mondatot a világhírű karmester, Benjamin Zander mondta, akitől már olvashattál cikket a szikrákon. Egyébként Ben Zander világhírű karmester különleges hatású és népszerű szónok is, amely képességét lebilincselő TED-előadásában is láthattuk már.
A TED egyébként erről a fenti mondatról szól.
Miért olyan hatásos egy TED prezentáció?
Szikrázó ötleteket megosztani, amelyek hozzátesznek a világhoz valamit. Mindegyik előadás megváltoztatja a nézőpontunkat az adott témáról, és ehhez elég csak 18 perc. Ez a limit. Ennyi elég ahhoz, hogy érdeklődjünk és ne megunjuk. Ez az időkeret energiát ad a kreativitásnak, hogy az adott témából a legtöbbet tudja kihozni az előadó.
Ezek az új szemléletű, inspiráló globális előadások átformálták a sikeres prezentáció eszköztárát. Tömörek, könnyen befogadhatóak, érzelemdúsak, megszólítanak, bevonnak, felkeltik a kíváncsiságunkat, betekintést engednek adott témába és elgondolkodtatnak. Hogyan lehet ezt a hatásmechanizmust ráhúzni a saját előadásodra, prezentációdra, hogy az is lebilincselő legyen?
Ezekre a kérdésekre adott választ a tegnapi HVG TED prezentációs szeminárium és workshopok, méghozzá 3 témát járva körbe:
- A TARTALOM mindent visz – Szörnyi Krisztina
- Bűvöld el a közönséged az ELŐADÁSODDAL – Faragó Dániel
- VIZUALITÁS – Kovács Gergely
A délelőtti előadások után én a tartalom workshopot választottam, amelyben jobban el szerettem volna mélyülni. Faragó Dani prezentációról szóló workshopján már részt vettem korábban és nagyon hasznos volt, Kovács Gergely designtémájához pedig remélem szintén szerencsém lesz hamarosan.
9 dolog, amitől jobb lesz a prezentáció
Az előadásokból inspirálódva összegyűjtöttem azt a 9 legfontosabb dolgot, amely segítségével sokat lendíthetsz a prezentációdon és az előadói képességeden. Miért 9? Mert a 3-as szám nemcsak a népmesében, hanem a való életben is bűvös szám, valahogy rá van hangolva az agyunk, kényelmes neki. És egyébként is 3 előadó volt és 3 téma… ebből is szűrhetsz le tanulságot! 😉
1. Találd meg a kapcsolót!
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mi az ami felkelti a közönséged kíváncsiságát a témád iránt! Ahogy megvan a válasz, annak mentén alakítsd ki a mondanivalódat és aköré építsd fel a prezidet!
2. Mi az üzenet?
Ez a témád veleje. Mit szeretnél, hogy az emberek magukkal vigyenek az előadás után? Itt nem a hazavihető repi cuccokra gondolok, hanem az üzenetre, arra a gondolatmagocskára, amelyet a hallgatóidban ültetsz el. Ettől lesz igazán hasznos az előadásod és neked is segít fókuszálni, amikor kibontod a témád. Elég csak 1 mondat, de az egyértelmű legyen.
3. A 7-1-10-es szabály
Előadóként 7 másodperced van, hogy megnyerd a közönség szimpátiáját és az első képük pozitív legyen rólad. Majd 1 perced van, hogy meggyőzd őket, érdemes lesz rád figyelni, mert érdekes dolgokat fogsz mondani. Ennyi időd van, hogy meggyőzd őket. Ha megvannak, akkor siker, veled fognak tartani. Ha nincsen meg a figyelmük, akkor nagyon nehéz lesz a továbbiakban magaddal ragadni őket. 10 percenkét pedig rázd fel őket, tegyél valami érdekeset vagy meglepőt, hogy megtartsd a figyelmüket.
Soha ne szabadkozz, miért állsz ott, inkább kezdj a közepébe! Nincs vesztegetni való időd.
4. Sztorizz!
Sok cikkben foglalkoztam már a storytelling-gel, például az Ilyen a jó storytelling, hogy figyeljenek rád című írásban, de nem lehet elégszer hangsúlyozni a fontosságát. Mesélő elmével születtünk, sokkal könnyebb befogadni az információt történetként és levonnunk a saját tanulságunkat belőle, rádásul érzelmeket közvetít és segít összehangolódni a közönséggel. Találj egy saját sztorit. Mindegy, hogy mit. Akár csak azt, hogy mi történt veled reggel. Mindenkivel történik valami. Meséld el a sajátodat, vagy másét vagy egy kitaláltat és egy szállal kapcsold a témádhoz. Befogadóbb lesz a közönséged a témáddal, meglátod.
5. Készülj fel!
Ne hagyd az utolsó pillanatra a felkészülést! Ez a taktika csak azoknak válik be, akik már rengetegszer elmondták a prezijüket, és kívülről fújják. Ők már beletették a rengeteg munkaórát, ezáltal kényelmesen mozognak és beszélnek a hallgatóság előtt. Ha neked még nem árt a gyakorlás, akkor hajrá! A beszéd rengeteg energiát elszív az agyadtól, tehát tedd könnyebbé a dolgát, ne rögtönözz annyit, nehogy elveszítsd a fonalat és ezzel merítsd az agyad. Éptsd fel a vázat és helyezz el benne saját checkpointokat, amelyek jó támpontok, majd ezek közé szúrj be sztorikat, adatokat, véleményeket, tényeket…mindent előre átgondolva.
6. Add magad, de javítsd fel!
Ha kényelmesen szeretnél mozogni az színpadon vagy a prezentációs fal előtt, akkor olyan ruhában menj, amelyben jól érzed magad és olyan stílust alkalmazz, amely téged tükröz. Nem ér megjátszani, mert úgyis átjön és még szarul is érzed magad közben. Így is a nyilvános beszédtől jobban félnek az emberek, mint a haláltól, szóval ne nehezítsd meg még jobban a dolgod! Viszont figyelj oda, hogy ne beszélj túl lassan, mert unalmas lesz, a gyors, hadaró beszéddel pedig nem tud a közönséged haladni és az lesz az érzése, hogy nagyon meg akarod győzni őket valamiről, nyomulós lesz. Ugyanez igaz a mozdulatlansággal és az össze-vissza járkálással. A legjobb az arany középút, de maradj önazonos.
7. Húzd le a felét!
Miután összeraktad a prezidet, húzd le a fele mondanivalódat, így jobban tudsz koncentrálni a lényegre!
8. Használj ikonokat, grafikákat!
Az ikonokkal klasszul tudod illusztrálni a mondanivalódat, ami által könnyebben megérthetővé és befogadhatóvá válik. A száraz adatokból is látványos, egyszerűen érthető infót tudsz varázsolni és kreatívabb is lesz a prezentáció. Manapság az infografika nagyon menő, Te is könnyedén tudsz ilyet készíteni. Én a Canvát használom hozzá, de sima ppt-ben is tudsz animált fontokból, vagy grafikákból ilyet összeállítani a prezentációdhoz. Ha grafikonokat animálnál vagy egy másik megoldást keresel az infografikákhoz, az infogr.am progit próbáld ki!
9. Mintha magazint szerkesztenél
Kovács Gergő jó tanácsa, hogy úgy kezdj neki megszerkeszteni a diáidat a prezentációdban, mintha magazint szerkesztenél. Fogd magad elé a kedvenc nyomtatott magazinodat és nézd meg, mitől működik! Figyeld meg, hogy milyenek a betűtípusok, a betűméretek, hogyan használják benne a képeket és hogyan helyezik el a képekhez képest a szövegeket, milyenek az arányok és milyenek a színek. Nem kell profin csinálnod, elég, ha néhány dolgot át tudsz emelni és már sokkal élvezetesebb lesz a vizuális kommunikációd és ezáltal a prezentáció, a mondanivaló is meggyőzőbb lesz.
Számos cikket olvashattál már itt a szikrákon is a befolyásolásról, meggyőzésről, emlékezetes hatásról, történetmesélésről, prezentációkról. Ezek az infók hasznos mankók, hogy egyre jobb és jobb előadóvá válj és értéket adj a hallgatóságnak.
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu