Feladatlista: így törd meg a napi rutint!

Szerző: Szokoli Bernadett
Napi rutin | Out of Your Box Magazinblog | 365letszikra.hu

Hogyan is lehet változtatni jól bevált szokásokon, sok esetben elvárásokon? A napi rutin listázásával! Látszólag nem is bonyolult a feladat, de összességében nem mindig egyszerű. Ez azért van, mert sokszor nem csak egy napi rutintól, hanem mélyen berögzött szokástól vagy elvárástól kell megszabadulnunk.

Mi kell a jó listához?

Őszinteség önmagunkkal szemben. Saját példámból kiindulva nekem az adott szabadságot, hogy a főzés kérdéskört elengedtem. Évekig görcsösen ügyeltem arra, hogy minden nap legyen ebéd, amelyet én készítek. Ez sok időt vett el a családtól és tőlem is. És egyszer csak végiggondoltam:

Ezt miért is csinálom?

Nekem nem mindig okoz örömöt. Néha nyűg. A gyermek teljes ellátást kap az óvodában. A férjem a munkahelyén bármilyen menüt kedvező áron meg tud venni. Én meg nem igénylem a saját főztömet. Akkor? Végül legalább napi 1-2 órám szabadult fel, amelyet nagyszerűen el tudok tölteni más elfoglaltsággal. És a főzés nekem már nem napi rutin.

3 lépéses lista a napi rutin megtöréséhez:

  1. Készítsünk egy listát a napi tevékenységeinkről, a napi rutinról akár egy héten keresztül. A napi listák végére az is odakerülhet, hogy mire nem jutott idő.
  2. Írjuk mellé, hogy az aktivitások mennyi időt vesznek igénybe (amire nem jutott időnk, az is kaphat időintervallumot!
  3. Skálázz! 1-10-ig terjedő skálán minden aktivitás mellé írjuk be, hogy:
    1. mekkora örömforrás számunkra az adott feladat elvégzése?
    2. mennyire fontos, hogy elvégezzük?
    3. mennyire végezzük saját elhatározásból, mert mi érezzük fontosnak, minket visz előrébb?

A számozás után nagyjából képet kapunk arról, hogy melyik feladat milyen szerepet tölt be az életünkben.
Az alacsony pontszámú aktivitásoknál az alábbi kérdéseket vizsgálhatjuk:

  • muszáj csinálnom?
  • más is megcsinálhatja helyettem?
  • elhagyható?
  • kinek fontos, hogy én ezt csinálom?

És itt jön a család szerepe

Ha vannak feladatok, amelyeket egyáltalán nem szeretek csinálni érdemes megkérdezni a környezetemtől, hogy valóban igénylik/elvárják-e tőlem. Vagy ha muszáj valakinek megcsinálnia, akkor van-e a környezetemben olyan, aki egy részét átvállalja vagy teljes egészében csinálja helyettem, mert neki örömet okoz (pl. bevásárlás, mosogatás – tényleg ismerek olyat, aki szeret mosogatni).

Jó esetben végül kapunk egy olyan listát, amelyen látjuk, hogy mi az, ami igazán feltölt, boldoggá tesz és mi az, ami kevésbé.

Azt is látjuk majd, hogy a „nem szeretem” részben lesznek elhanyagolható, elhagyható feladatok. És lehet, hogy szabadul fel időnk, amelyet azok mellé a feladatok mellé tudunk rendelni, amelyekre eddig nem nagyon jutott időnk.

Összességében a végleges listával egy kicsit újraszervezhetjük mindennapjainkat, változtathatunk a napi rutinon.


HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, CSATLAKOZZ A FACEBOOK OLDALHOZ VAGY IRATKOZZ FEL AZ ÖTLETSZIKRÁKRA!

Ezeket olvastad már?