Nemcsak a reklámügynökségeknél ötletelnek. Te is ötletelsz, hogy milyen célokat tűzz ki a következő héten, hogyan dolgozz csapatban hatékonyan, milyen stratégiát vess be a főnöknél, hogy fizetésemelést adjon, de ötletelsz abban is, hogy hova menjetek nyaralni, mit vegyél fel holnap vagy hogy mit főzzél ma. Az utóbbi kettő a legdurvább. 😀 Szóval nem árt néhány módszer, hogy fejleszd az ötletelő képességedet, nem igaz?
Ebben a cikkben főleg üzleti megközelítéseket bontok ki, de bátran ráhúzhatod bármilyen problémádra, rendszeredre. Csak kreatívan, tudod. 😉
Én éveken keresztül ötleteltem cégeknek a marketinganyagukat illetően, úgyhogy ez idő alatt egy csomó módszer beleivódott a napi rutinomba, és elmosódtak a határok a rendszerek között. Viszont ebben a cikkben néhány konkrét módszert fogok bemutatni, hogy az is könnyedén használni tudja, akinek nincs tapasztalata és annak is mutasson újat, akinek már bőven van. Hiszen mindannyian folyamatosan tanulunk.
Remélem hasznát veszed.
A tökéletes brief az ötletelés alfája
Ez minden ötletelés alapja, hiszen egy házat sem a tetőnél kezdesz vagy az ablakok függönyözésénél, hanem a stabil alappal, amelyre építhetsz. Itt nem kell cicoma, csak egyszerű és határozott válaszok, amelyek segítségével tisztán látod a problémát, amely megoldásra vár. Ehhez pedig 3 kérdést kell feltenned.
- Mit szeretnél megoldani?
Vagyis milyen problémára keresel választ és milyen megoldással lennél elégedett? - Miért szeretnéd ezt elérni?
Indokold meg egyszerűen és egyértelműen! - Kit szeretnél elérni?
Itt a célcsoport meghatározása a lényeg, amely magánügyben lehet akár az óvodás kisfiad, vagy a párod, vagy a barátaid.
A fentieket foglald össze egy érthető és világos mondatban, majd ezt fordítsd át kérdéssé. Ez a módszer tökéletesen körvonalazza a briefedet és segíti a lényegre fókuszálnod, miközben megoldod a problémádat, vagyis választ adsz a fő kérdésedre.
Pl.: Célom, hogy elkészítsek egy olyan hasznos cikket, amely a fiatalokat segíti a nekik való munkakör kiválasztásában, mivel egyre több fiatal olvassa a magazint. >>> Milyen az önazonos munkakör a fiatalok számára?
Pl.: A csapatom szeretné ezt az X terméket forradalmasítani, hogy bevonzza a nyugdíjas néniket is, ezáltal növelve a profitot és szelesítve a célcsoportot. >>> Hogyan tudja használni Joli néni a virtuális valóság szemüveget az otthoni kikapcsolódáshoz?
A jó és a rossz harca
A kritikára ne úgy tekintsük, hogy lehúzzák a projektet, hanem inkább fordítsuk a javunkra. Meg kell látnunk az ötletünkben a használhatóságot és a kritika ezt segíti. Viszont a negatív megjegyzések sokszor támadásnak tűnnek, és mint ilyenek, védekezésre sarkallják az ötletgazdát. Ezért vessünk be egy vegyes módszert, hogy megmaradjon az ötlet kreativitása, de lássuk a realitást is.
- Minden résztvevő (vagy csak Te, ha egyedül ötletelsz) mondjon 3 jó és 3 rossz dolgot az adott ötletről!
Nézzük meg, hogy milyen problémák merülhetnek fel, van-e az ötletnek kedvezőtlen eredménye, van-e korlátozás, milyen akadályokkal vagy negatív következményekkel kell szembe nézni. Ha egy csapat feladata az ötletelés, érdemes egyszerre csak a pozitív vagy csak a negatív dolgokat megbeszélni, hiszen ezáltal biztosított a homogenitás és nagyobb részt egyetértés lesz. Tanulságos lehet így ötletelni!
Kreatív fókuszú önfejlesztő online kurzusok. Rendhagyó módszerek, izgalmas témák, egyedi önismereti és fejlesztési technikák! Cégeknek is. Kíváncsi vagy?
Nézzük más szemmel!
Az egyik legszórakoztatóbb módszer. 🙂 Válassz ki 3 embert, akiket becsülsz, vagy éppen utálsz és nézd az ő szemüvegükön keresztül az ötletet. Ezek az emberek lehetnek sportolók, celebek, üzletemberek, képregényhősök vagy épp a testvéred, az a fontos, hogy sajátságos látásmódjuk legyen, de a tiedtől mindenesetre eltérő. Így több oldalról láthatsz rá a problémádra/megoldásodra/ötletedre.
Vagyis tedd fel magadnak a kérdést:
- Mit tenne most X, Y és Z, ha neki kellene megoldani a problémát? Mit gondolna ő róla, hogyan közelítené meg?
Mit gondolna róla Richard Branson, Batman vagy Donald Trump?
Teszteljük az ötletet!
Ezzel a módszerrel két legyet üthetsz egy csapásra, hiszen elősegítheted az ötlet kibontakozását, és megakadályozod, hogy elillanjon, mielőtt megvalósítanád. A tesztelés is fontos fázisa az ötletelés szakaszainak. Ha már itt tartasz, az azt jelenti, hogy van egy csomó ötleted és szeretnéd kiválasztani a megfelelőt. 4 szempontot vizsgálj meg:
- Tetszik-e?
Vagyis komolyan tetszik az ötlet, vagy csak bedobtad, hogy mondj valamit? - Küzdenél-e érte?
Ha meg kellene védened ezt az ötletet a főnököddel vagy a pároddal szemben, kiállnál érte, megéri a vitát? - Tennél-e érte?
Vagyis vállalnád az elköteleződést és szívesen megvalósítanád? - Megvalósítható-e?
Ha nem, akkor kár a gőzért.
Ezeket a módszereket a népszerű üzleti tanácsadó-marketingszakértő Kevin Duncantől gondoltam tovább és szervíroztam nektek, de ha még ki vagy éhezve további klassz ötletekre, nézd meg az Ötlet kategóriát vagy szerezd be az Ötletek könyvét! Vagy üljünk le egy kávé mellé és ötleteljünk együtt.
Leadfotó: gratisography.com
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu