A kreatív munkahelyi környezet 10 jellemzője

Szerző: Szlafkai Éva
A kreatív munkahelyi környezet 10 jellemzője | Out of Your Box Magazinblog | 365letszikra.hu

Íme az a 10 tényező, ami a kreatív munkahelyi klímához szükséges, vagyis ahhoz, hogy sikeresebb legyen a problémamegoldás, megfelelőbb a döntéshozatal és gördülékenyebb a kommunikáció.

A Te munkahelyed mennyire biztosítja a számodra a megfelelő és támogató munkakörnyezetet? Mennyire teljesedhetsz ki? Milyen a problémamegoldás és a folyamatok?

Vajon a Te munkahelyednek a 10-es listán mennyit adnál?

Mi az a kreatív klíma?

A szervezeti klíma – Göran Ekvall svéd pszichológus szerint – a szervezet életében lévő viselkedésminták, attitűdök, céges élethelyzetek, amelyek befolyásolják a folyamatokat, mint az előbb is említett problémamegoldás, döntéshozatal stb.

A szervezeti klíma a szervezet életében lévő viselkedésminták, attitűdök, élethelyzetek, amelyek befolyásolják a céges folyamatokat.

A kreatív klíma 10 jellemzője

1.) Szabadság

Egy cégnél kreatív klíma van, ha az alkalmazottnak felelősségi köre és döntési joga van, vagyis autonómiája a feladatok megoldásában. Ki ne szeretné függetlennek éreznie magát a munkahelyén? Sokkal eredményesebben és motiváltabban dolgozik mindenki, ha elég felelősségteljes feladatokkal bízzák meg.

A szabadság és a munka élvezetének fontosságát szemlélteti egy nagyon érdekes kísérlet is:, amelyet a következő cikkben olvashatsz el:

2.) Új ötletek támogatása

Egy cég nagyban támogatja a munkatársakat, ha nyitott meghallgatni az ötleteiket, de nem csak meghallgatni, hanem ki is próbálni. Az ötletek támogatása biztosítja a munkatársak számára a megbecsültség, fontosság érzetét.

A Te munkahelyeden mennyire támogatják az új ötleteket?

3.) Bizalom, nyitottság

Amennyiben a hibázás nem minősül súlyos vétségnek, nem von maga után érzelmi nyomást, a munkavállaló sokkal kiegyensúlyozottabban végezheti a munkáját. A vélemény szabad megosztása a megszégyenülés kockázata nélkül nagyban hozzájárul a kreatív munkahelyi klíma megteremtéséhez.

4.) Idő az elmélyülésre

Nagyban segíti a munkakedvet, ha van idő a feladatok megoldása során felmerülő problémák átgondolására, az új ötletek kidolgozására, a nem tervezett folyamatokra. Ha az ötlet kialakulásának folyamatára gondolunk, akkor az inkubáció szakasza sorolható ide, amikor elengedjük a problémát és várjuk, hogy kialakuljon a megoldás.

5.) Dinamizmus

A változatos munka folyamatosan frissen és motiváltan tarthatja az embert.

6.) Játékosság

Ha egy munkahelyen teret engednek a jó hangulatnak, viccelődésnek, játékosságnak, spontaneitásnak, akkor a munkatársak is elégedettebbek lesznek és úgy érezhetik, hogy a munkahelyük az életük része, autonómiát nyújt és mint ilyen, jobban húzzák a szekeret.

7.) Kockázatvállalás

Az új lehetőségek meglátása és a gyors cselekvőképesség, döntéskészség kombinációja ütőképessé tehetik a céget.

8.) Vita

A kulturált hangnemben folytatott vélemények ütköztetése hozzájárul egy szélesebb perspektíva szemléléséhez. Azzal, hogy a munkatársak támogató környezetben megismerhetik egymás véleményét, tapasztalatát, nézőpontját, nem fognak automatikus megoldásokhoz nyúlni olyan helyzetekben, amelyek kreatív problémamegoldást igényelnének.

9. ) Kihívás

Ha a munkatársak értik és egyetértenek a céges célokkal, bevonva érzik magukat a folyamatokba, és jelentőségteljesnek érezhetik a munkájukat, sokkal hatékonyabb lesz az együttműködés.

10.) Konfliktusok

Ez az egyetlen kakukktojás, ami nem pozitív módon befolyásolja a kreatív klímát. Konfliktuson érthetjük a személyes feszültségeket, a társakkal való ellentéteket, napi problémás szitukat és természetesen a pletykákat. Utóbbiról, vagyis a pletykáról van egy nagyon ütős bejegyzés, hogy mit okoz céges szinten.

Ha a 10 tényezőből minél több tulajdonságot el tudsz mondani a munkahelyedről, akkor nagyon szerencsés helyzetben vagy.

Az egyéni ambíciókat támogató, ötletekre nyitott, változatosságra törekvő és bevonó munkahelyi légkör, ahol teret engednek a játékosságnak és a bizalomnak, hihetetlenül sikeressé tehet egy vállalatot.

Hogy miért? Mert gördülékenyebb a problémamegoldás, jobb a kommunikáció, hatékonyabbak a folyamatok…mert nagy hangsúlyt fektetett az egyik legfontosabb tényezőre, a munkaerőre. Rád! 

Szóval, a Te munkahelyednek a 10-es listán mennyit adnál?


HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, CSATLAKOZZ A FACEBOOK OLDALHOZ VAGY IRATKOZZ FEL AZ ÖTLETSZIKRÁKRA!

Szikraforrás: HVG Pszichológiai Magazin 2015/3, Göran Ekvall: Organizational climate for creativity and innovation (1996)

Ezeket olvastad már?