Vannak olyan hajtóerők, amelyek motiválják az embereket, hogy megtegyenek dolgokat. Ezek az ösztönzők lehetnek ösztönök, emberi kapcsolatok, jutalmak és büntetések, tudásvágy, szokások vagy éppen történetek. Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy Te is beleshetsz a kulisszák mögé, hogy eltanulj néhány trükköt mások befolyásolására?
Nem kell rosszra gondolni, csupán vannak olyan bizonyított dolgok, amelyek hatással vannak ránk és nem árt, hogyha ezekkel tisztában vagyunk. Jól jön ez a tudás, ha előadók vagyunk, értékesítünk, tanítunk, üzletelünk vagy éppen gyereket nevelünk… Szóval az élet számos területén hasznát vehetjük. Lássuk, melyek ezek.
A meggyőzés tudománya
Susan M. Weinschenk könyvében számos izgalmas viselkedéskutatási kísérlet, érdekes sztori és személyes történet világít rá olyan hasznos dolgokra, amelyeket nem árt tudni, ha meg szeretnénk győzni másokat.
Megtanít belelátni mások fejébe, hogy azt tegyék, amit Te szeretnél.
Félelmetesen hangzik? Pedig tudományos, és etikus. Ráadásul minden lényeges dolgot kiemel az oldalakon, hogy könnyen megjegyezd és a könyv végén össze is foglalja a stratégiákat.
Részt vettem egyébként tavaly egy ehhez a témához kapcsolódó szemináriumon is, amelyről itt olvashatsz érdekes és sok esetben iszonyatosan meglepő dolgokat.
Az összetartozás vágya motiválja az embereket
Hogyha egy csapatot irányítunk, érjük el, hogy az emberek kötődjenek egymáshoz, mert így sokkal keményebben fognak dolgozni. Akit kicsit is közel állónak érzünk magunkhoz, könnyebben átvesszük a motivációját, érzelmeit, sőt, akár testi reakcióit is. Az is elég, ha mindenkinek van kutyája a csoportból, vagy összeköti őket egy közös hobbi, esetleg családosok, de a kapocs lehet bármi.
Ahogy előbb is írtam, könnyebben megkedvelünk valakit, akiről úgy érezzük, van bennünk valami közös (származás, kereszt név stb.), így jobban kedveljük azokat, akik hozzánk hasonlóan öltöznek. Tényleg. 🙂 Ezzel azt üzenjük, hogy egy csoportba tartozunk. Ha viszont tekintélyt szeretnénk szerezni, akkor öltözködjünk egy fokkal elegánsabban.
Ezen kívül jó trükk, ha szeretnénk, hogy az emberek megtegyenek nekünk valamit, utánozzuk le a testbeszédüket, gesztusaikat, arckifejezésüket a beszélgetés közben. Ezt tükrözésnek hívjuk, amely megteremti az összhangot, hasonlóságot.
Tegyünk valamit, amitől a másik lekötelezve érzi magát. Ez lehet ajándék, vagy szívesség, amit viszonozni szeretnének, mert úgy érzik, tartoznak. Ilyenkor lehet előrukkolni a kéréssel. De még meg is csavarhatjuk. Ha szeretnénk valamit elérni, akkor kínáljunk fel sokkal nagyobb alternatívát, és így a mi alapkérésünk sokkal jobb dealnek fog tűnni.
Például ha szeretnéd a párodat egy romantikus mozira elrángatni – akár Valentin napon-, akkor kérj tőle egy drága ékszert és amikor nemet mond (mert ez a cél), akkor dobjuk be, hogy akkor legalább menjünk el moziba. Nyert ügy. 🙂
De így kijátszhatsz számos kérést, akár még fizetésemelést is. Ezt a taktikát egyébként „visszautasítás, majd visszavonulás” stratégiának is nevezik. Először többet kérünk, amit valószínűleg visszautasítanak, majd előrukkolunk egy kisebb alternatívával, amelyre egyébként eredetileg vágytunk. Próbáld ki! … és meséld el a kommentfalon, hogyan sikerült. 🙂
Az egész kötődés az oxitocin hormonban (törzsi hormon) keresendő, amely időközönként a testünkben termelődik és hatására empátia, szeretet és hasonló érzések szállnak meg mindet. Bővebben itt.
A történetek hatalma
Már számos cikkben olvashattad, hogy a storytellingnek milyen nagy ereje és befolyása van. Nagyobb eséllyel leszünk elhivatottak, illetve jobban döntünk, ha átérzünk valamit, ehhez pedig a történeken át vezet az út, hiszen a történetek valós élményeket írnak le, utánozzák. Történekben gondolkodunk és erre szocializálódtunk, tehát hatásosabb, mint a száraz tények.
Alapvetően mindig egy történek szereplőinek érezzük magunkat.
Ezek a sztorik, amelyeket önmagunkról alkotunk, befolyásolják a döntéseinket, tetteinket. Ráadásul képzeld el, ezeket az önsztorikat könnyedén tudjuk befolyásolni. A könyvben olvashatsz pár praktikát. 🙂
Mutassuk be az embereknek mások történetét, hogy új történetek megalkotására ösztönözzük őket.
Emiatt olyan népszerűek a sikersztorik, mint például ez.
A másik fontos dolog, hogy a kézírás erősíti a memóriát és a kézzel írt elköteleződés erősebb. Abban az esetben is igaz, amikor összeírod a heti teendő listádat. Jobban elköteleződsz. Próbáld ki a szikratervezővel. Töltsd le, nyomtasd ki és töltsd ki kézzel írva. 😉
A flow átélése belső töltetet ad
Az a tevékenység, amelyben szinte elmerülünk, nagyon motiváló erővel van ránk. Elfeledkezünk az időről, térről, hiszen nagyon szívesen végezzük azt, ami miatta flow állapotban vagyunk. Segíthetünk az embereket, hogy flow állapotot érjenek el, hiszen ilyenkor keményebben dolgoznak. Például adjunk konkrét és kihívást jelentő feladatokat elérhető céllal, miközben a lehető legtöbb önállóságot biztosítjuk számukra. Ne szakítsuk meg őket a folyamatban, valamint adjunk rendszeres visszajelzést. A flowról egyébként már ebben a cikkben is olvashattál.
10 egyszerű tipp mások meggyőzéséhez, befolyásolásához
- Ha azt akarjuk, hogy az emberek valamit végrehajtsanak, járjunk elöl példával, vagyis először mi tegyük meg.
- Kérjünk többet, mint amit valójában szeretnénk, így biztos siker az alap kérés
- Meggyőzőbbek leszünk, ha halványan mosolygunk beszélgetés közben és a másik szemébe nézünk
- Ha új szokást akarsz kialakítani, akkor egy már meglévő szokáshoz rögzítsd.
- Ha jutalmazunk, azt közvetlen a viselkedés után tegyük, semmiképpen sem előtte, mert nem lesz hatásos a jutalmazás
- Ne adjunk 3-4 választási lehetőségnél többet, mert az túl bonyolult, és nagy a bőség zavara és nagyobb esetben lesznek elégedetlenebbek a választásukkal. Itt is olvashatsz a témában.
- Ha azt szeretnénk, hogy az emberek hosszú távon megtegyenek valamit, akkor a tudásvágyukra kell hatni. Sokkal többet érünk el vele, mintha pénzzel vagy egyéb jutalommal motiválnánk.
- Ha önállóságot adunk az embereknek, az motiválja őket, hiszen növeli a tudásvágyat.
-
9. Ha azt akarjuk, hogy az emberek egy magasabb értékű szolgáltatást, terméket válasszanak, akkor a listánkat a legmagasabb árral, a legmagasabb szintű szolgáltatássl kezdjük.
- Ha azt akarjuk, hogy az emberek emlékezzenek valami fontosra, akkor ezt a dolgot a beszédünk elején vagy a végén mondjuk, ne a közepén.
[sgmb id=2]
Ha bővebben érdekel a téma, 2017.11.22-én lesz egy klassz esemény!
A meggyőzés forradalma – Új értékesítési és vezetői stratégiák személyesen és online
Katt ide!
HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!