Így turbózd fel az ötleteid, ha akadályba ütközöl

Szerző: Szlafkai Éva
Ötletturbulencia | Out of Your Box Magazinblog | 365letszikra.hu

Hajlamosak vagyunk az ötleteinknek annyira alábecsülni az értékét, hogy elég néhány kritikus megjegyzés ahhoz, hogy sutba dobjuk őket. Pedig értékesek, újítószelleműek, lehetőségeket és megoldásokat segítenek felbukkanni. Persze először arról van szó, hogy Te magad eléggé értékesnek tartsd és vállald a felelősséget érte. Akkor nem is olyan jó az ötlet? Lehet, hogy csak fel kell turbózni!

Erre elég sokféle módszer létezik, néhányat megmutatok!

Charles Brown reklámfőnök nagyon klasszul rámutat arra, hogy milyen sebezhető is egy ötlet, mielőtt elfogadják.

“Az ötletek nagyon érzékenyek. Elég egy gúnyos mosoly, vagy egy ásítás, és máris összetörnek. Az iróniától megsemmisülnek, és egy hűvös pillantástól halálra rémülnek.”

Egy ötletnek frankón lelke van. Belőled egy darab. Amit kicsit kiveszel magadból, hogy ez által jobbá tegyél valakit, valamit, valamilyen folyamatot, céget, embert, problémát stb. Mozgatórugó, ami előrébb viszi a világot, és talán ezért is olyan értékes.

Az ötlet egy potenciális változásforrás

Az ilyen változásforrástól a hatalmat maguknak akaró mentálisan labilis emberek a történelem során mindig is féltek és inkább irtották, elfojtották.

“Az emberi történelem minden kultúrája ferde szemmel nézett a kreatív emberekre. Tudomást sem vettek róluk, esetleg meg is ölték őket. Ez volt a legbiztosabb módszer a kreativitás elfojtására.”- mondja Howard Gardner.

És valóban. Nézzük a boszorkányüldözéseket, ahol a radikálisabb nézeteket és újító ötleteket inkább elhallgatták, mintsem máglyára vessék őket. Hülye sötét középkor. Azért valljuk be, az információdömping korában most először üdvözült az ötletdússág. Már nem lehet elnyomni. Túl sok kreatív energia szabadult fel a felgyorsult XXI. században. De sokszor még most is nehéz elfogadtatni az ötleteinket.

A kreatív embereknek elég bátorságot kell gyűjteniük, hogy meg merjék valósítani az ötleteiket, és bemutathassák a világnak a bennük rejlő potenciált. Mert sok az ellenállás, de hinni kell az ötletük erejében.

4 dolog, amit az ötleteddel tehetsz, ha akadályba ütközöl?

ÁLLJ KI ÉRTE!

Vértezd fel magad az ötletedben rejlő lehetőségek széles tárházával és add elő! Ne futamodj meg az első szájbiggyesztésre és kritikus szóra. Küzdj az ötletedért, ha valóban hiszel benne. Megéri a fáradtságot. Ne törődj azzal, mit gondolnak mások, hisz az az ő véleményük, amely a saját tapasztalataikon, tudásukon, személyiségükön, viselkedési mintáikon alapszik. De ez a Te ötleted. Hozz vele változást a világba! Mi a legrosszabb, ami történhet, ha kiállsz érte? Máglyára vetnek? 😀 Csak nem!

ÚJÍTSD MEG!

A kritika építő jellegű is lehet. Gondolkozz el rajta, hogy mit kritizáltak az ötletedben. Mert lehet, hogy nem vetették el a probléma megoldására szolgáló javaslatod, csupán annak csak valamely eleme nem passzol. Találd ki máshogy! Emeld ki az adott tulajdonságot az ötletedből, és rakj helyette bele egy másikat. És íme, az alapötlet megmaradt, csak egy eleme változott, amitől lehet az egész sokkal jobb lett! És így már máris sínen leszel.

GYARAPÍTSD!

Ahhoz, hogy végül egy jó ötlet megszülessen, előtte több tucat kevésbé jó ötlet fog eszedbe jutni. Olyan izgalmas maga a folyamat, amin közben átmész. Ne add fel! Tipikus reklámügynökségi “probléma”, hogy a kreatívok előállnak pár tervvel, amibe beleszeretnek, és alig hajlandóak megválni tőlük, inkább csak alakítgatják. De sokszor sokkal jobb, ha alapjaiban építkezünk, és a végén egy klasszisokkal jobb eredmény fog születni.

Mielőtt belemélyednél egy-egy ötlet részletes kidolgozásába rajzolgass kicsit. Fektesd le az alapokat faszán. Egy papír közepére írd fel a problémát, amire szeretnél ötletet kitalálni. Nah most húzz hozzá minimum 20 db vonalat és mindegyikhez írj valamilyen kulcsszót. Ami eszedbe jut, és jellemzi a problémát vagy annak remélt megoldását. Ebből bontsd ki az ötleteket, szám szerint akkor 20-at. Majd ezekhez a vonalakhoz szintén húzhatsz újakat, ami éppen annak az adott ötletnek egy tovább gondolt, kifejtett változata. Ez egy mindmap alapú gondolkodási séma, de erről majd még később részletesen írok. Szuper jó dolog.

Ha nem bírsz várni, ajánlom Kaszás György: Gondolkodjunk, mert vagyunk! című könyvét. Én anno voltam ehhez a témához kapcsolódó HVG szemináriumon, ami nagyon szuper volt és Kaszás György is rendkívül hiteles és meggyőző előadó.

HÁZASÍTD ÖSSZE!

Kérdezd meg az első kritikust, aki leszólja az ötletedet, hogy ő mit csinálna másképpen. Ha nem tudja, akkor hagyd ott a francba, csak károg, és csak hurrogni tud. Az első kritikus, akinek van legalább egy javaslata, hogy miként lehetne jobb az ötlet, azt fontold meg, és a szerint alakítsd át az ötletet. Mivel a másik ember más mentális építőkockákkal játszik, más ötletei lesznek, más oldalról látja és közelíti meg a problémát mint Te. Hagyd általa jobbá válni az alap ötletet. Ezt eljátszhatod egy darabig, de a határt Te húzod meg, mikor nem kell már alakítani rajta.

Thomas Alva Edison tartja a találmányok világrekordját. Volt egy saját ötletkvótája, mi szerint egy felfedezés tíznaponként és egy találmány félévente. Ez azért durva, de lényeg, a szemléletmód. Edison 9000 kísérletet végzett el, mire sikerült kifejlesztenie a villanykörtét, és 50 000-t, mire kitalálta az akkumulátort. Edison gondolkodásmódja szerint találmányainak kifejlesztéséhez számtalan akadályt kellett legyőznie és lépést megtennie, és mindegyik kudarc egy lépcsőfok volt, amely révén közelebb került a megoldáshoz.

Ez az egész iromány arra céloz, hogy ne add fel az ötleteidet akkor sem, ha nem sikerült valamelyik jól, vagy hibákat keresnek benne, kritizálják, nem akarják elfogadni stb.

Arra gondolj inkább, hogy 1 sikertelen ötleted újragondolása közben talán 2 sikereset alkotsz.

Dupla eredmény lehetőség, dupla motiváció!

HA TE IS DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, CSATLAKOZZ A FACEBOOK OLDALHOZ VAGY IRATKOZZ FEL AZ ÖTLETSZIKRÁKRA!

Ezeket olvastad már?