A ráhangolódáson múlik a siker. Így lesz sikeres az állásinterjú vagy a felvételi

Szerző: Szlafkai Éva
Amy Cuddy - Ezen múlik a sikered, ráhangolódás | Out of Your Box Magazinblog | 365letszikra.hu

A következő kísérletek két olyan dologra derítettek fényt, amelyekre nem biztos, hogy gondoltál volna magadtól, hogy ennyire javítja a teljesítményedet, legyen szó egy állásinterjúról, üzleti megbeszélésről, tárgyalásról, sportversenyről vagy akár egy randiról.

Kutatások bizonyítják, hogy az erőt felidéző ráhangolódás és a testtartás milyensége micsoda pozitív irányba változtatja a teljesítményt.

Kíváncsi vagy, milyen módszerről is van szó, amely 81%-os javulást hozott a sikerben, és ráadásul hormonszinten is kimutatható?

Az írott és átérzett erőnek tényleg ereje van

A lényeges dolgok sokszor nem bonyolult összefüggéseken alapulnak, hanem nagyon is egyszerűek. Olyan egyszerűek, hogy nem is gondolnánk rájuk. De szerencsére egy kutatócsoport gondolt. Méghozzá azt fejtegette, hogy milyen hatással van egy ember teljesítményére az, hogy egy bizonyos alkalom előtt (verseny, tárgyalás, vizsga, interjú, randi stb.) milyen lelkiállapotba hozza magát.

Pontosabban fogalmazva milyen erősnek érzi magát: magabiztosnak vagy kiszolgáltatottnak? Megdöbbentően rátapintottak a lényegre, mert olyan egyértelmű eredményt hozott.

A viselkedéskutatók válasza: Ezért fontos a ráhangolódás

Ezt a sztorit a Kis lépés, nagy hatás c. könyvben olvastam, amelynek egyik fejezete azzal foglalkozik, hogy 4 viselkedéskutató (Joris Lammers, David Dubois, Dereck Rucker és Adam Galinsky) kísérletezget a jó választ keresve. Az volt a kiinduló kérdés, hogy mennyire befolyásolja a teljesítményt, ha az alanyok egy fontos esemény előtt felidéznek egy helyzetet, amikor erősnek, illetve amikor gyengének érezték magukat?

A rövid válasz: HIHETETLENÜL!

A hosszabb válasz:

KÍSÉRLET 1.: A sikeres állásinterjú

A résztvevők egyik fele álláskereső, a másik fele interjúztató, és írásban jelentkezni kell egy állásra, amelyhez minden kvalitásuk megvan a résztvevőknek.

  • Az álláskeresők egyik felének feladata egy állásra való jelentkezés előtt: írjanak olyan élményről, amikor erősnek és magabiztosnak érezték magukat.
  • Az álláskeresők másik felének feladata egy állásra való jelentkezés előtt: írjanak olyan élményről, amikor gyengének és kiszolgáltatottnak érezték magukat. Miután leírták az élményeket, jelentkeztek az állásra írásban, ezeket a papírokat összeszedték és véletlenszerűen szétosztották az interjúztató alanyok között (akik nem tudtak az előmelegítő feladatról).

EREDMÉNY:
Az értékeléskor kiderült, hogy sokkal magasabb arányban vették volna fel azokat, akik előtte erősnek trenírozták magukat lelkileg.

KÍSÉRLET 2.: A sikeres felvételi

Vannak jelentkezők és elbírálók. A jelentkezők 15 perces beszélgetésen vesznek részt, amelynek célja, hogy bekerülhessenek egy üzleti iskolába.

  • A jelentkezők egyik felének feladata a beszélgetés előtt: írjanak olyan élményről, amikor erősnek és magabiztosnak érezték magukat.
  • A jelentkezők másik felének feladata a beszélgetés előtt: írjanak olyan élményről, amikor gyengének és kiszolgáltatottnak érezték magukat.
  • A kontrollcsoport feladata a beszélgetés előtt: nem írt semmit.

A beszélgetés után a bírálóknak értékelniük kellett a jelentkezőket és hogy felvennék-e őket, vagy sem.

EREDMÉNY:
A kontrollcsoporthoz képest a magukat magabiztosnak érzők sokkal jobban jobban szerepeltek, míg a gyengébbnek gondolók sokkal rosszabbul. A kontrollcsoport tagjainak felét vennék fel, akik kiszolgáltatottnak érezték magukat a beszélgetés előtt 26%-át és akik erősnek érezték magukat, azoknak a 70%-át vették volna fel.

A felidézett erő 81%-kal növelte a siker esélyét a kontrollcsoporthoz képest, és hihetetlen mértékben, 162%-kal a kiszolgáltatott csoportéval összehasonlítva.

Tehát, ha egy fontos helyzet előtt felidézünk egy olyan helyzetet, amiben magabiztosan működtünk, segít sikeresebben átélni a jelenlegi szituációt is, vagyis javítani a teljesítményt.

És itt van egy durva dolog, ha egy fontos esemény előtt elveszik a  harci hév és kiszolgáltatottnak érezzük magunkat, akkor ez kihat a helyzetre is, amelyből vesztesként kerülhetünk ki.

Úgy reagál rád a világ, ahogyan érzed magad!

Puszta energia. Lenyűgöző!

Hol lehet ezt a stratégiát bevetni?

  • új ügyfél megszerzésénél
  • sportverseny előtt
  • állásinterjú előtt
  • lakáseladás előtt
  • akár randevú előtt
  • vizsga előtt
  • munkahelyi tárgyalás előtt
  • nyilvános szereplés előtt
  • …minden olyan esemény előtt, amelynél fontos, hogy jó teljesítmény nyújtsunk és győztesen jöjjünk ki a helyzetből.

És még egy fontos dolog: a testtartás

Egy pszichológustrió (Dana Carney, Amy Cuddy, Andy Yap) kísérlete azt erősíti meg, hogy a határozott testtartás határozottan erősíti a jellemet is. Megfigyelték, hogy 2 nonverbális jelzés milyen mértékben befolyásolja a sikereinket.

Az egyik a kiterjedés (a testünk által elfoglalt tér), a másik a nyitottság (végtagok zárva vagy nyitva). Míg az erős személyiségűek nagyobb kiterjedésű, nyitott pozíciót vesznek fel, addig a kiszolgáltatottabbak pedig éppen ellenkezőleg. Egy kísérlet folyamán ezt vizsgálták és arra az eredményre jutottak, hogy akiket erőt sugalló testtartásra kértek, megnövekedett a tesztoszteronszintjük (dominanciával kapcsolatos hormon) és csökkent a kortizol szintjük (stresszért felel).

Akik 2 percig hatalmi pozíciót vettek fel egy állásinterjú előtt (kísérlet), azok mellett voksoltak a felvételiztetők, méghozzá úgy, hogy nem hallhatták, amit mondtak hanem egy némított videón kellett végignézniük az interjúalanyok szereplését/felvételi beszédét. Csupán a metakommunikációra hagyatkozhattak.

Sikerpóz teszt: Te hogyan ülsz?

Te hogyan ülsz éppen, amikor ezt olvasod? Válaszd ki a képek közül, melyik igaz rád és olvasd el a jellemzést! Kattints ide a bejegyzés megtekintéséhez!
Hihetetlen, hogy a testtartás tudatos megváltoztatása milyen mértékben befolyásol nem csak mentálisan, hanem élettanilag is.

Egy magabiztos és nyitott testtartással jobban teljesíthetünk.

Ha egy fontos eseményre készülsz, és úgy érzed, hogy mentálisan és fizikálisan is alkalmas vagy, akkor tegyél még rá egy lapáttal. Idézz fel (és jó esetben írj is le röviden) egy olyan helyzetet, ahol jól teljesítettél, erősnek és magabiztosnak érezted magad. Majd az eseményen nagyon ügyelj a határozottságot sugárzó nyitott testtartásra, mert a mentális ráhangolódáson kívül még egy kis hormonjáték is támogathatja sikeres teljesítményed.

Tetszett a cikk? A tudás akkor ér valamit, ha megosztod!

[sgmb id=”2″]


HA TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!

Ezeket olvastad már?