A tökéletes előadás titka: használd a Szent Kézigránátot! Ez a TEDesek fegyvere.

Szerző: Szlafkai Éva
A tökéletes előadás titka: használd a Szent Kézigránátot! Ez a TEDesek fegyvere.

Prezentálunk a munkahelyünkön, évértékelőt tartunk a cégnél, projektet vezetünk, meg akarunk győzni másokat, meetingelünk, befektetőt keresünk, állásinterjún veszünk részt vagyis számos élethelyzetben adjuk elő magunkat és az elképzeléseinket. Ám ahhoz, hogy igazán jól tudjuk a hallgatóinknak átadni az információkat, nem árt fejleszteni magunkat és ismernünk néhány fontos dolgot, amellyel a TED-es előadók mind tisztában vannak. Ilyen többek között a 3-as szabály, a Szent Kézigránát használata, a brainstorming, a megfelelő levegővétel, a storytelling, az érzelmi ráhangolás és a humor szerepe.

Mi az, amit az elmúlt 24 órában legtöbbet csináltál?

Ezzel a kérdéssel nyitott Faragó Dániel vezető tréner, a TED Prezentációs technikák előadói workshopján. A válasz kis gondolkodás után elég egyértelmű. Először is levegőt vettél, gondolkodtál, aludtál és beszéltél másokkal. Persze vannak más gyakori cselekvések is, de most szorítkozzunk a negyedik dologra. A beszéd az egyetlen lehetőségünk a másokkal való intellektuális érintkezésre, és mint ilyen, nem árt felismerni a jelentőségét és jól csinálni.

prezentáció_365letszikra

Amitől jobban félünk, mint a haláltól: a nyilvános előadás

Mindenki, még a legtapasztaltabb előadók is feszengenek előadás előtt, némelyeknek hosszú évek után is lámpalázuk van. Szóval a félelem érzése természetes, ha sok embernek kell átadni a gondolatainkat. Félünk attól, hogy vajon mit vár tőlünk a közönség és félünk attól, hogy vajon elfogadják-e, amit mondunk.

Ehhez kapcsolódóan a Kijózanító rózsaszín c. könyvben olvastam egy kutatást, amely alátámasztja, hogy nincs nyomasztóbb érzés, mint mások tekintetének célkeresztjében állni.

Több ezer megkérdezett amerikai állította, hogy a nyilvános szerepléstől retteg a legjobban – a halál csak a második helyen szerepelt, jócskán lemaradva.

Szóval nem vagy egyedül, ha tartsz attól, hogy mások előtt előadj. Amivel viszont segíthetsz a helyzeten, az például az, hogy legyen nagyon stabil a mondanivalód, gondold végig az előadásod teljes forgatókönyvét és alaposan készülj fel a közönségedből.

Készülj fel a közönségedből!

Ha megismered, hogy mi érdekli a leendő közönségedet, könnyebben tudod őket lenyűgözni az előadásoddal. Ez jelentheti azt, hogy mondjuk utánanézel a FB profiluknak vagy bármilyen módszerrel megkérdezed őket és a preferenciáikra támaszkodva építed fel az előadást.  De ha profi vagy, akkor az előadás elején is megkérdezheted őket, mit várnak el a prezentációdtól, mire számítanak, milyen „szellemi útravalóval” akarnak hazamenni – így tett Dániel is. Vagyis mi állítottuk össze a témákat, miről akarunk hallani, persze mindezt játékos formában.

Vizualizálj, figyelj a levegőre és a szünetekre!

Képzeld el a teljes előadási mentet onnantól, hogy felsétálsz a színpadra egészen odáig, hogy megköszönöd a figyelmet. Képzeld el a teljes folyamatot a lelki szemeid előtt. Ezzel a módszerrel mintegy trenírozod magad.

A megfelelő légzés esélyt ad, hogy lenyugodj, vagyis elcsendesítsd a „stresszmajmokat” a fejedben, amiről már korábban is írtam. Valamint hagyd, hogy a közönséged követni tudja a mondanivalódat, ha azt szeretnéd, hogy felfogja, amit mondasz. Ehhez igyekezz lassan, szüneteket hagyva, és a megfelelő érzelmi állapotba hozáshoz szükséges hangsúllyal mondani a szöveget. Ez különösen jó tanács annak, aki gyorsan beszél: iktass be több szünetet, hogy a közönség utolérje a mondanivalód!

prezentáció_365letszikra

Egy kis humor

A humor segít a jó légkör kialakításában valamint előkészíti a fontosabb mondanivaló számára a terepet. Az egyik leghumorosabb TED-előadás például Sir Ken Robinsoné, amelyről már olvashattál cikket. Úgy beszél, akár egy standupos előadó, a témája pedig a humor által még jobban és szívesebben befogadható.

Storytelling, a prezentáció lelke

A workshophoz tartozó könyv Carmine Gallo Ted-előadások című könyve volt, amit én nemrég olvastam és nagyon ajánlom mindenkinek, aki kíváncsi az inspiráló nyilvános beszéd titkaira és ma sikeres előadók érdekes sztorijaira. A szerzőről pedig már hallhattál a Hogyan hódítsuk meg a világot egy jó sztorival, avagy a storytelling 12 aranyszabálya című cikkben is. Ilyen aranyszabály többek között, hogy mellőzd a szakzsargont, használj népmesei elemeket, arról mesélj, amitől repes a szíved, röviden és egyszerűen tálald a mondanivalót és három kulcsszóra építs. A jó történetmesélők ösztönöznek, inspirálnak és elérik, hogy azt érezzük, képesek vagyunk elérni a lehetetlent. Legyél te is hatásos előadó, hogy (fel)figyeljenek rád!

Dobd be a Szent Kézigránátot!

A kifejezés Monty Python Gyalog galopp című filmjéből származik és azt a momentumot is érthetjük alatta, hogy vess be egy hatásos eszközt az előadás során, ami a hab lesz a tortán, amit hazavisz a közönség, amire biztosan emlékszik az egészből. Durranjon a pezsgő, akár már az elején. Ezt szó szerint értettük, mert a workshopon durrant is a pezsgő, amit elkortyolva át is élhettük a metaforát.

Egy ilyen momentum legyen kézzelfogható, helyben átélhető, akár közösségi élmény, amitől szinte tapinthatóvá, saját bőrön megtapasztalhatóvá, élőben szemléltethetővé válik a mondanivaló.

Egyébként tényleg jó, ha akár már az elején bedobod azt a bizonyos Szent Kézigránátot, hiszen ezáltal felkelted a közönség figyelmét a témád iránt. Így tett például Bill Gates is azon a bizonyos híres TED-es beszéde során, amelyen szúnyogokat engedett szabadjára a közönségben a maláriáról tartott előadása közben.

prezentáció_365letszikra_kep2

Csak 3 dolog. Nem négy, nem öt. 3! Se több, se kevesebb.

Ezzel a fontos információval vetik be az  Antiochiai Szent Kézigránátot is, amelyet ezen a 3 perces videón meg is nézhetsz, ha nem emlékeznél a jelenetre.

Ha készülsz a beszédedre, érdemes 3 dologra odafigyelned:

  1. Figyelemfelkeltő kezdés
  2. Konzekvens lezárás
  3. Jól felkészülök a témámból, amelyben 3 dologról beszélek, se többről, se kevesebbről.

Így készülj fel egy rövid prezentációra 10 perc alatt:

  1. TÉMA > Határozd meg azt az 1 témát, amiről beszélni akarsz!
  2. BRAINSTORMING > Írj le 20 dolgot arról a témáról kulcsszavakban!
  3. KIVÁLASZTÁS > Válaszd ki a 3 legfontosabbat közülük!
  4. HÁROM MONDAT > Mind a 3 dologról írj 3 mondatot!
  5. ZÁRÁS > Gondold át, hogy mit szeretnél, milyen gondolattal, útravalóval menjen el a közönség!

A workshopon egyébként csapatokban dolgoztunk és minden csapatból a nap végén két embernek elő kellett adnia egy témáról 1 percben. A miénkben én voltam az egyik és a kreatív gondolkodásmódról beszéltem. A szuper kezdés után sajnos kifutottam az időből és emiatt nem sikerült hatásosan zárni, de legalább megtapasztalhattam, milyen pár perc alatt felkészülni egy komplex témából és már tudom, mire figyeljek.

Te milyen témából adnál elő szívesen? Próbáld ki a felkészülést a most leírt „szabályok” alapján, biztos vagyok benne, hogy pozitív élményben, felismerésben lesz részed. 🙂

Tetszett? A tudás akkor ér valamit, ha másokkal is megosztod! 😉

Leadfotó: ted.com

Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.

Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból.  evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?