Hogyan segít profi ötletekben a ChatGPT? Használd a CREATE módszert!

Szerző: Szlafkai Éva
Hogyan hozzunk létre hatékony kéréseket a ChatGPT-nek? Íme a CREATE betűszó!

Ha kreatív és hasznos eredményt szeretnél a ChatCPT-től, akkor használd a CREATE módszert, mert ha okos az input, értékes az output. Ez mit jelent? Ha olyan parancsot adsz a ChatGPT-nek, amely jól átgondolt, akkor bizony klasszul használható eredményt kapsz. Ebben lehet segítségünkre a CREATE betűszó, amely egy használható checklista a Szikra ötletgenerátorához is. Te próbáltad már?

Azzal, hogy egyszerű kéréseket teszünk fel a ChatGPT-nek, elszalaszthatjuk az alkalmat, hogy igazán értékes válaszokat kapjunk. Ehelyett alkossunk okos kéréseket, és nyissuk meg a lehetőséget a kreatív és izgalmas válaszok számára. A Szikra ötletgenerátort is hasonló metodikával tanítottam be, vagyis elég komplex kérést kapott, milyen nézőpontokból, hangvétellel, módon stb. kommunikáljon a kérdezőkkel.

Az alábbi rövidítés segíthet nekünk, hogyan hozzunk létre hatékony kéréseket:

CREATE

C = Karakter
R = Kérelem
E = Példák
A = Kiegészítések
T = Kimenet típusa
E = Extra információk

Mondjuk el a ChatGPT-nek, hogy milyen szerepet szeretnénk, hogy betöltsön, majd mondjuk el neki, mit szeretnénk, hogy tegyen. Adjunk példákat, hogy pontosan megértse szándékunkat, és adjunk hozzá további utalásokat, amelyek segíthetnek a helyes irányba terelni. Továbbá mondjuk el neki, hogyan szeretnénk, hogy az adatokat prezentálja, és ha szükséges, adjunk hozzá némi extra információt.

Iratkozz be a "Kreatív AI mestereszköz" online kurzusra most 33% kedvezménnyel!
Iratkozz be a „Kreatív AI mestereszköz” online kurzusra most 33% kedvezménnyel!

Íme egy példa a nem megfelelő kérésre:

Túl általános kérés: „Írj egy szlogent, hogy miért kellene a kreatív szakembereknek támogatni az AI-t.
Eredmény: „Bontsd ki kreativitásodat az AI erejével – a korlátlan innováció tökéletes társ.

Most lássuk a CREATE módszerrel felépített jó kérést:

Te egy kreativitási szakértő vagy, aki másoknak szeretne tanítani az AI erejéről. Készíts egy mondatnyi szlogent, amiben megfogalmazod, hogy miért fontos, hogy a kreatív szakemberek megismerjék és használják az olyan szolgáltatásokat, mint a ChatGPT. A szlogen rövid és hatékony legyen, hasonlóan a Nike „Just do it” szlogenehez. Az üzenet erőteljes legyen, és ne legyen közhelyes. Fogalmazd meg egy mondatban az eredményt. Gyűjts össze 15 különböző változatot.

Az eredmény: Emeld a kreativitást új szintre az AI segítségével.„, „AI: Az új teremtő platform a kreatív szellemek számára, „AI: Forradalmasítja a kreatív elméket„. (és még 12 másik szlogen).

Ha ügyesen kezeljük, a mesterséges intelligencia sok területen segítségünkre lehet akár tartalomgyártóként, trénerként, HR-esként, vállalkozóként, marketingesként… a felsorolásban nyugodtan helyettesítsd be a saját munkakörödet. Ötleteket ad, időt spórol, átvállalja az időrabló, „nem szeretem” részt a munkákból, így szabadít fel szellemi kapacitást a kreativitásunk számára. Tehát ne féljünk az új dolgoktól, hanem legyünk kíváncsiak, keressük a válaszokat a kérdéseinkre, tanuljunk, inspirálódjunk, hogy a megszerzett ismereteket vissza tudjuk forgatni a saját eszköztárunkba a kreativitásunk kiteljesedéséhez. Most pedig irány a ChatGPT vagy a Szikra ötletgenerátor és ültesd gyakorlatba a tanultakat.

Az alábbi módszert Fredrik Harentől olvastam a LinkedIn-en, aki pedig Dave Birss-től tanulta a LinkedIn Learning tanfolyamon.

Kövesd a Szikrákat a több ezer önfejlesztő taggal: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK, HUB, INSTAGRAM, TIKTOK.

Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, céges tréningek, online kurzusok, egyéni- és csapatfejlesztés változatos témakörökben, más nézőpontokból.  evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?