7 kérdés, amire a coachok esküsznek. Használd te is!

Szerző: Szlafkai Éva

Beszélj kevesebbet, kérdezz többet, tanács helyett is inkább kérdezz – valahogy így hangzik egy coach nézőpontja. Tanuljuk meg tőlük, hogy egyszerű, jól megfogalmazott kérdésekkel hogyan segíthetjük egymást akár konszenzusra jutásról van szó, akár meggyőzésről, akár egy rugalmasabb és fókuszáltabb munkavégzésről. Nézzük is meg a 7 legfontosabb kérdést, amit mostantól már te is bevethetsz.

A kíváncsiság kreativitásban betöltött szerepéről és a kérdések erejéről már itt, a Szikrán is sokat olvashattál, egy egész alfejezetet szenteltem a témának az Élj kreatívan! (HVG Könyvek) című könyvemben is, valamint rendhagyó kérdésekre építettem fel a Kreatív Nézőpont podcast tematikáját is. Most egy másik aspektusból mutatom meg neked, hogy miért fontos kérdezni és hogyan lehet jól kérdezni. Az inspirációt pedig nem mástól veszem, mint Michael Bungay Stainertől, aki a Szokj rá a coacholásra! című könyvében egy mesterkérdésekből álló folyamaton vezet végéig.

Az alábbi néhány kérdés átformálhatja a négyszemközti diskurzusokat, a csapatunkkal, munkatársainkkal, üzleti partnereinkkel, főnökünkkel vagy épp a gyermekünkkel folytatott beszélgetéseket.

1. Nyitókérdés – Mi jár a fejedben?

A kérdés azt üzeni: beszéljünk arról, ami leginkább számít!

Egy jó nyitókérdéssel úgy indíthatunk bármilyen beszélgetést, hogy nyitott hangulatú és célirányos legyen. Tökéletesen alkalmas rá a mindennap a szemünk előtt lévő kérdés: mi jár a fejedben? Ugye, te is megismerted, hogy a Facebook is ezzel bátorítja a megosztásokat? Ez a kérdés azért adu ász, mert nem korlátozó, hanem kellően nyitott, hogy bármilyen válasz beleférjen, arra is utal, hogy nem akarjuk irányítani a beszélgetést, és egyfajta bátorító felhívás arra, hogy a másik a lényegre térjen.

A válaszok zárt szobák, a kérdések nyitott ajtók, amik beinvitálnak

Nancy Willard

Az idegtudomány egyértelműen kimutatta, hogy azok vagyunk, aminek figyelmet szentelünk. Amire figyelünk, azzal kapcsolatban gondolkodunk és abban a szellemben cselekszünk. Tehát ami épp foglalkoztat bennünket, az befolyásol is bennünket, hogy mit veszünk észre, vagyis milyen szemüvegen keresztül látjuk a világot. Michael Bungay azt mondja, hogy a „nyitókérdés egyfajta szelepként működik, ami segít konkrétan szavakba önteni, ami befolyásolja a munkavégzésünket”. Szóval a Mi jár a fejedben? kérdéssel segítsünk másoknak formába önteni a gondolataikat.

2. Az „És még?” kérdés

Ha belegondolsz, akkor ez a kérdés egy fantasztikus önmenedzselésre buzdító kérdés, hiszen, ahelyett, hogy mi, kérdezők kezdenénk el a saját tanácsainkat, ötleteinket, gondolatainkat a másikra önteni, lehetőséget kínálunk a beszélgetőtársunk számára a saját megoldásaihoz. Nem mi adunk a kezébe a kulcsot, hanem elővetetjük a sajátját a zsebéből.

Legközelebb figyeld meg magadon, ha beszélgetsz valakivel, hogy milyen hamar akarsz tanácsot osztani, ötleteket adni, megoldási módszereket javasolni, a gondolataidat átadni?

Az És még? kérdés kitakarítja a feltételezéseinket – amikor úgy hisszük, pontosan tudjuk, mire lenne a másiknak szüksége – , több ötletet szedhetünk ki a zsákból, új lehetőségeket tárhatunk fel és persze lazíthatunk is, mert azzal, hogy a másikat beszéltetjük, mi időt nyerünk. 🙂 Bármilyen szituációban bevethetjük, ráadásul többször is egymás után… próbáld csak ki, milyen új horizontokat nyit majd meg egy beszélgetésben.

3. A célirányos kérdés – Számodra mi jelenti az igazi kihívást?

Ez a kérdés abban segít bennünket, hogy kerülőutak és feltételezések helyett megvilágítsa az igazi ösvényt, amerre menni kell ahhoz, hogy a jó problémát oldjuk meg. Ahogy a könyvemben is írt 5 miért módszer segít a mélyre ásni a gyökérokhoz, Michael Bungay Stainer is azt mondja, „a valódi problémára koncentráljunk, ne az első problémára”. Ez a kérdés segít benne. Ne hagyd ki belőle egyik elemét sem! A „kihívás” szó a lényegre tereli a szót, az „igazi” becsatornáz, szűkít, a „számodra” pedig megnyitja a személyes dimenziót és elgondolkodtat.

TIPP: Ha megkérdezed ezt valakitől és megkapod rá a választ, a következő kérdésed az legyen: „És még”?

4. Az alapozó kérdés – Mit akarsz?

Ahogy az előző kérdés, ez is az alapokat ássa ki, a lényegre koncentrál. A tudatos végeredményre fókuszál az odavezető út helyett. A „Mit akarsz?” a végcél felé húz bennünket, amit, ha látunk, sokkal lelkesebben és tudatosabban menetelünk az irányába. Valamint azért is nagyszerű ez az alapozó, tisztázó kérdés, mert sokszor gondoljuk azt, hogy pontosan tudjuk, mit akar a másik és a másiktól is azt várjuk el, hogy tudja, mit akarunk, ez a feltételezés pedig elég sok frusztráló helyzetet, és akár veszekedést szül. Nem tudja és nem tudjuk, ha nem közöljük. Szóval. Kérdezzük meg!

Fejlesztenéd a kreatív szemléletmódodat? Iratkozz fel a Szikramailre, kérj értesítőt a Szikra Hub-hoz való csatlakozáshoz. A Szikra podcastban kreatív kérdések és inspiráló beszélgetések várnak, de ha többre vágysz, szeretnéd felszabadítani a benned lévő kreatív erőforrásokat, iratkozz be az online Szikra kurzusokra, illetve olvasd el az Élj kreatívan! könyvet, töltsd le hozzá ingyen a 60 oldalas munkafüzetet. Ha céges tréning vagy előadás érdekel, látogass el a weboldalamra: evaszlafkai.hu

5. A lusta kérdés – Hogyan tudlak támogatni?

A lusta kérdéssel értékes órákat takaríthatunk meg, legyünk egy picit lusták, ne akarjuk mi megmondani a tutit. Mondja meg a másik. Ezzel a kérdéssel egyszerre tűnhetünk hasznosnak és segítőkésznek, miközben nem is mi dolgozunk.

Amikor segíteni akarunk másoknak, felmagasztaljuk magunkat: a saját státuszunkat emeljük, a másikét csökkentjük, akár akarjuk, akár nem

Michael Bungay Stainer

Ezzel a lusta kérdéssel arra késztetjük a másik felet, hogy egyértelmű kérést fogalmazzon meg, és nekünk is mutat egy stop táblát, mielőtt azt hisszük, hogy pontosan tudjuk, hogyan lehet a legjobban segíteni és akcióba lendülünk. A kapott választól függően pedig még mindig megválaszthatjuk a reakciónkat: igen-nel felelünk, nem-mel felelünk, időt kérünk vagy adunk egy csereajánlatot („Ezt sajnos nem tudom megtenni, de helyette …”)

6. A stratégiai kérdés – Ha erre igent mondasz, mire mondasz nemet?

A stratégiai kérdés időt spórolhat meg azoknak, akikkel együtt dolgozunk. Először is arra kérjük a másikat, hogy foglaljon álláspontot és köteleződjön el.

Az igen mit sem ér a nem nélkül, amely határt szab és formát kölcsönöz neki.

Tehát ha igent mondunk erre a feladatra, akkor egy másik feladatra vagy akár az énidőre nemet mondunk. Ha igent mondunk egy szelet tortára, akkor az utána jövő edzésre nemet mondunk.. és így tovább.

Vegyük számba a különféle tényezőket:

  • Milyen projektet kell félbehagyni vagy lemondani?
  • Milyen erőforrásokat kell az igenhez átcsoportosítani?
  • Milyen kapcsolatokat hagyunk elsikkadni?
  • Milyen szokásokat kell átalakítani vagy felszámolni?
  • Milyen elvárásokat kell menedzselni?
  • Milyen önmagunkra vonatkozó hiedelmet kell elengednünk?
  • stb.

7.  A tanuló kérdés – Mi volt számodra a leghasznosabb?

A záró kérdés célja, hogy a velünk való beszélgetést mindenki hasznosabbnak értékelje. Ha ezt a kérdést bevonod a beszélgetés végén, egyrészt zseninek fogsz tűnni, hiszen megerősít a másik fél, hogy tanult a veled való beszélgetésből, így ő is elégedett lesz, valamint megadod számára a lehetőséget a számára legfontosabb gondolatok elismétlésére és elraktározására. burkoltan benne van, hogy hasznos volt a diskurzus, a ösztönöz a legfontosabb konklúziók összefoglalására, visszajelzést ad a kérdezőnek és emlékezteti a másikat, hogy milyen hasznosak vagyunk a számára.

És még egy jó tanács Michael-től: ne adjunk kérdésnek álcázott jótanácsokat! Ha vannak ötleteink, inkább várjunk vele az “És még?” kérdésünk megválaszolása utánig, és felejtsük az “Gondoltál már arra, hogy ..?” típusú kérdésekhez hasonlót, amibe igazából a saját ötleteinket ültetjük.

Kérdésekre fel!

És ha már kérdések, érdemes elolvasnod a “Hogyan kell jól kérdezni? A Proust-kérdőív elárulja!” című cikket, illetve ha szeretnél izgalmas kérdésekre bukkanni, hallgasd minden szerdán a Szikra – Kreatív Nézőpont podcast adásait, ahol a vendégek jó adag inspirációval, én pedig jó adag Proust-féle kérdésmunícióval látlak el.

Leadfotó: pexels.com

Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.

Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból.  evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?