Kreatív vezetők – kik ők és miben rejlik a szupererejük?

Szerző: Vendég Szerző
Kreatív vezetők - kik ők és miben rejlik a szupererejük?

Milyenek a kreatív vezetők? Szükséges egyáltalán, hogy egy vezető kreatív legyen? A kreativitás az egyik legfontosabb készség a hétköznapi életben és a munkában. Segítségével innovatív megoldásokat találunk a problémákra, kapcsolatot teremtünk látszólag egymástól független elemek között, és új ötleteket generálunk. Ebben a cikkben ezt a témát járjuk körbe három nagyon különböző területen aktív vezető bevonásával. Pető Dorina cikke, aki az MCC Vezetőképző Akadémia diákja és nem utolsósorban a népszerű társadalmi közösségi kezdeményezés, a Mélylevegő projekt egyik alapítója.

Mi is a kreativitás?

A kreativitás valami új létrehozásának folyamata. Az ötletek a meglévő forrásokból származó megoldások kombinálásával, módosításával és átalakításával jönnek létre. A személynek rendelkeznie kell azzal a készséggel, tudással és képességgel is, hogy az ötleteit valami kézzelfoghatóvá és a társadalom számára hasznossá alakítsa. 

Álmoktól a saját könyvesboltig – Szabados Ági

Szabados Ágnes magyar riporter, újságíró, az RTL klub hétvégi híradójának műsorvezetője. A nincs időm olvasni kihívás alapítója, ahol közel 40 ezer fős közösséggel büszkélkedhet, akikkel az olvasás iránti szeretetük a közös. Előbbieken túl Ági irodalomterapeuta, itt éli meg az irodalom és az önismeret iránti szenvedélye találkozását. Kimeríthetetlen kíváncsiságú, nyitott embernek tartja magát. Hivatásának tekinti, hogy segítsen az embereknek újra felfedezni az olvasás örömét. 2020 őszén megalapította a saját könyvkiadóját és megnyitotta a Libertine könyvesboltot. Itt kezdetben 3, ma már 6 főből álló csapatának vezetője. 

Ági életében nem mindig volt jelen a kreativitás. Elmondása szerint ma kreatívabb, mint gyerekként.  Véleménye szerint gyerekként a szülői mintát látjuk csak, vagy ha van egy ember a közvetlen szociális hálóban, aki kreatív, az segíthet, de számára igazán a felnőtt kor, és a saját álmai megvalósítása hozott növekedést a kreativitásába. 

„A kreatív énemet igazán azóta használom, amióta megvalósítottam álmomat, és megnyitottam a saját könyvesboltomat és elindítottam könyvkiadói munkám. Azóta érzem ez mennyire fontos az életemben. Egy-egy ilyen cél elérése után az ember azt érzi semmi sem lehetetlen, és ez is növeli a kreatív energiákat!”

Szabados Ági

Ági napi szinten éli meg a kreativitását a bolt dekorálása, az újabbnál újabb ötletek kitalálása, a termékfejlesztések, és a könyvkiadás kapcsán. Úgy véli, hogy mióta ezt az énjét használja, érdekes módon még kreatívabb, és rengeteg ötlete van. Fontosnak tartja, hogy a kreatív ötletek meg is valósuljanak, mert ez a folyamat még több kreatív ötletet szül. 

Kreatív vezetők - Szabados Ági
Szabados Ági

Könyvajánló: Elizabeth Gilbert – Big Magic Kreatív élet, félelem nélkül! című könyve nagy hatással volt Ágira. Nagyon inspirálónak tartja, sokat jelentett számára az “ötletekkel való bánás” témájában. 

Csak a kreativitás és a kitartás jelenthet kiutat – Nagy Simon 

Nagy Simon, 27 éves, a Corvinus Egyetem hallgatója, és a Youth Business Group tehetséggondozással foglalkozó társadalmi vállalkozás turisztikai diákszervezeteket támogató vezetője (Tourism Club Franchise Lead) és a Corvinus Tourism Club, hazánk első turizmussal és vendéglátással foglalkozó hallgatói közösség alapítója. Ezeken felül jelenleg szabadúszó vállalkozóként turisztikai tanulmányokat és szakcikkeket ír a digitalizációt és innovációt körüljáró témákban. A Magyar Honvédség önkéntes műveleti tartalékos katonája.

Ágihoz hasonlóan Simon sem tartotta magát gyermekkorában különösen kreatívnak. Bár szorgalmas volt, az energiaminimumra törekedett az olyan feladatok kapcsán, amik nem érdekelték. Viszonylag hamar megtanulta, hogy nem mindig éri meg az adott értékelési skála szerinti legjobb teljesítményt nyújtani. Ergo nem kell mindig mindenből ötösnek lenni, mert az életben nem feltétlen az visz előrébb.

“A hozzáállásom kreatív”

Egyetemista korára mindennapossá vált, hogy keresi a lehető legegyszerűbb és nem szokványos out-of-the box megoldásokat. Erasmus csereprogramra Barcelonába sem szokványosan jutott ki . Ez volt a legnépszerűbb helyszín és majdhogynem hibátlan átlag kellett volna hozzá, vagyis csak a legjobb tanulóknak jöhetett volna össze. Ő a szakváltáskor az első félévben az előző szakáról csak a jó jegyeket akkreditáltatta és így pályázta meg az Erasmust, majd miután elfogadták a jelentkezését csak utána fogadtatta el a többi tárgyát.

„Belegondolva talán Bill Gates idézetével lehet a legjobban kifejezni, hogy milyen a kreativitásom: “Mindig egy lusta embert választok ki egy nehéz munkára. Mert ő talál egy könnyű utat az elvégzésére.”

Arra a kérdésre, hogy vezetőként miként éli meg a kreativitását Simon azt felelte, hogy a hozzáállását tartja kreatívnak. Nem feltétlenül talál ki új dolgokat, inkább nyitott szemmel jár és felismeri, ha egy bizonyos területen valami jól működik, és azt megpróbálja alkalmazni a saját területén. Példáként a Corvinus Tourism Club alapítását hozta fel, ahol megnézte, hogy melyik volt a legsikeresebb diákszervezet, és az volt a fejében, hogy ennek a diákszervezetnek csinálja meg a turizmusos változatát. Beszélgetett nála tapasztaltabb diákszervezeti vezetőkkel, be is lépett három szervezetbe, hogy eltanulja a best practice-eket hogy azokat építse be a saját szervezetébe.

Kreatív vezetők - Nagy Simon
Nagy Simon

Szabadság, vízió és bátorság

Simon fontosnak tartja, hogy a csapata kreativitását is támogassa. Három főbb irányelvet vázolt fel, amelyek mentén ezt a mindennapokban megvalósítja.

  • Szabadság és tér: nem mikromenedzseli a kollégákat és feltétlen bizalmat és empatikus hozzáállást kapnak tőle
  • Nagy vízió, ami motiváló: évekre előre terveznek és specifikus elképzelésük van arról, hogy merre haladnak
  • Bátorság és biztonság: Simon példát mutat, hogy bármikor kész harcolni és kiállni akár jóval nagyobb erőkkel szemben is. Szerinte azért mernek kreatívak lenni a társai, mert tudják, hogy nem ijed meg a vad ötletektől sem.

Simon és szervezete a koronavírus-válság kellős közepén tucatnyi cikket jelentettek meg arról, hogy vegyék figyelembe és segítsék az egyetemek, az állam és a cégek a félbemaradt gyakorlattal rendelkező hallgatókat. Ez a cikk a legnagyobb turisztikai portálok mellett, a Világgazdaság napilapban is megjelent 10.000 példányban. Az egyetem végül elfogadta a diákszervezeti munkát szakmai gyakorlatnak. 

„Aki alulról kezdi, és ki akar törni, annak csak a kreativitás és a kitartás jelenthet kiutat szerintem. Nem csak saját példámat tekintve.” – ecsetelte Simon arra felelve, hogy mennyire van szükség szerinte a kreativitásra a világban. 

„A magyarokról az a hír járja a közhely szerint, hogy mögötted mennek be a forgóajtón és előtted jönnek ki. Szerintem ez teljes mértékben leírja, hogy egy méreteiben kicsi, sorsában hányattatott, ámde éppen ezek miatt kreativitásban hatalmas tartalékokkal rendelkező közösségként óriási szükségünk van az ilyen hozzáállásra mind az üzleti világban, mind pedig az életben. Mi ha előre akarunk menni, akkor nem követhetjük el azt a luxust, hogy ne legyünk kreatívak. A lényeg, hogy motiváljuk a közösségünket arra, hogy higgyenek annyira az álmukban hogy tenni is hajlandóak legyenek értük és akkor a bennünk rejlő kreativitás hatására jobbá tehetjük közvetlen környezetünket, illetve azáltal a régiónkat is.” 

Feltaláló vagy művész helyett kreatív értékesítő – Csányi Péter 

Csányi Péter, 26 éves, vállalkozó, a Vates ruházati márka társalapítója. A Vates megalapítása előtt Londonban élt, ahol a UCL egyetemen végzett politikai közgazdaságtan szakon. Önmagát egy céltudatos, ambiciózus és szorgalmas embernek tartj. Fontos számára, hogy bármit csinál, folyamatosan fejlődjön benne. Ezért is lett vállalkozó, hiszen ez az a karrierút, ahol a legtöbb kihívással szembesül nap, mint nap. 

A Vates Magyarország egyik legújabb és legkreatívabb ruházati márkája. Művészet, irodalom és kultúra-inspirált termékek.  Saját szavaikkal élve egy olyan márkát és köré szerveződő közösségi mozgalmat építenek, amely a művészet és kultúra ünnepléséről szól.  A közösségi médiában irodalmi és művész idézeteket osztanak meg, amelyeket a követőik küldenek be hozzájuk. Ezzel a típusú tartalomgyártással a saját közösségük aktív bevonásával igyekszünk valódi értéket vinni mások hétköznapjaiba. Hisznek benne, hogy az általuk kínált tartalmak sokak számára bírhatnak többletjelentéssel, rímelnek egy-egy élethelyzetre, ráébresztenek, oktatnak, átsegítenek és nem mellesleg ezen formájukban rockstarosítják a többnyire csak az iskolapadból megismert alkotókat.

Kreatív vezetők - Csányi Péter
Csányi Péter

A Vates 2019 májusi megalapítása óta Péter a márka ügyvezetője. Kezdetben a vállalkozói kedv és az ötletének a megvalósítása motiválta. Jelenleg az elsőszámú teendője, hogy az összes üzletrészt összehangolja és folyamatosan tartsa a kapcsolat a különböző partnerekkel.

„Vannak olyan területek, ahol kreatívnak tartom magamat, mert van bennem egy bizonyos alkotói vágy. Ami számomra fontos, amikor alkotok az az, hogy minél több embert tudjak sikeresen megszólítani. Kevésbé motivál az, hogy “eredetit” és “egyedülállót” alkossak, mint az, hogy valóban működjön is. Szóval, ha a kreativitásról van szó, akkor is célorientált vagyok. Ha egyenesen levetítjük mindezt az üzleti életre, akkor egy kreatív értékesítőnek tartom magamat, mintsem egy feltalálónak vagy művésznek.”

– fejti ki Péter arra a kérdésemre válaszolva, hogy mennyire tartja magát kreatív embernek. 

Különféle tapasztalatok szinergiája

A kreativitás forrása Péter számára az, hogy folyamatosan képezi magamat, sokat olvas, podcasteket hallgat, szakmai interjúkat néz. Fontosnak tartja, hogy legyen egyfajta tájékozottsága a világ dolgairól. Kiemeli, hogy annak hála, hogy külföldön is élt, relatíve sokat meg is tapasztalt. Kreativitása szerinte abban rejlik, hogy a különböző ismereteit és tapasztalatait össze tudja kötni.

Szerinte egy csapaton belül a vezetőnek kell a legtöbb vagy a legátfogóbb tudással kell rendelkeznie az adott üzlet, iparág kapcsán. Vezetőként nem csak részfeladatokat kell tudni megoldani, hanem átfogóan látni, hogy mi hogyan kapcsolódik össze. Péter úgy vélekedik, hogy ez egy adott tevékenységi körre összpontosító alkalmazottól nem elvárható. Számára az a fajta “helikopter nézet”, amiből folyamatosan szemlélnie kell a céget, már önmagában egy fajta kreativitás. 

„ (…) ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor akármilyen feladatkört látsz el egy cégen belül, alapvetően problémákat oldasz meg. Ehhez mindig szükséges lesz kreativitás. Vezetőként, mivel nagyobb ismeretem van, ezért bármilyen szintű problémát meg kell tudjak oldani. Van, amikor egy Google keresés elég, de van, amikor a megoldás 3-4 különböző lépésből áll össze. Az egyszerű és a komplex megoldásokhoz is kreatívnak kell maradni.” 

A kreatív környezetre kitérve Péter megosztja, hogy introvertált, így jobban szereti a magányosabb alkotói tevékenységet. Akkor szeret leginkább kreatív feladatokat ellátni, amikor egyedül lehet. Emellett korán kelő típus, így reggel 9-re már egy teljes reggeli rutint el szokott végezni: olvas, meditál és edz. Ezt követően olyan energiadús, hogy bármilyen kreatív feladatot meg tud oldani.

Egy helyzet, ahol jól jött a kreativitása

19 éves éves volt, amikor a MasterCard hirdetett egy játékot. Akkor vezették be a PayPass fizetést. 10000 Ft-ot osztottak szét néhány jelentkezőnek, akiknek az volt a feladatuk, hogy legalább 3 posztban beszámoljanak az értintéssel való fizetés élményéről. Ez már önmagában is jó mókának hangzott Péter számára („ingyen pénz”), de a legjobb tartalomgyártó még 150000 Ft-ot és heti bérletet is nyert a Sziget, a Volt és a Balaton Sound fesztiválokra. Amikor rájött, hogy mi a fődíj, tudta, hogy nyerni akar. A lehetséges tartalmak közül szinte mindenki alacsony minőségű, telefonos képekkel indult és tényleg nem tettek mást, mint 1-2 mondatban leírták, hogy pl.: milyen jót ettek egy étteremben, ahol amúgy PayPass-szal fizettek.
Péter, hogy kitűnjön a tömegből, videós tartalmat akart gyártani. Egy teljesen egyedi koncepciót talált ki, aminek az volt a lényege, hogy egy krokodil jelmezbe öltözött “CityKrokodil” volt, aki járja a várost és “érintéssel” ejti el az áldozatát. Hogy még szívhez szólóbb legyen a sztori, egy ponton egy kiskutyával vett állateledelt a Fressnapfban, de még csokit is vett egy kisboltban, amit utána kisgyerekeknek osztott szét egy játszótéren. Persze, végig a krokodiljelmezben.
A MasterCard marketingcsapata imádta a kompozíciót, így Ő nyert. 

Önálló gondolkodás

Péter szerint az ambíciózus üzletemberek és a nyitott szemmel járó vezetők számára sosem kérdés, hogy mennyire fontos a kreativitás. Amit problémának lát, hogy sokan azért nem tudják megélni a kreativitásukat, mert a különbözői társadalmi hierarchiákban nem az önálló gondolkodásra lettek nevelve. Véleménye szerint ahhoz, hogy valaki kreatívan meg tudjon oldani egy feladatot, ahhoz önmagát kell hozzáadnia. 

„Az otthoni és az iskolai nevelésben is gyakori, hogy a szülő/tanár elveszi annak lehetőségét, hogy a gyerek saját maga próbálkozzon válaszok felkutatásával, helyette kész információkat ad át és “megmondja a tutit”. Ez meg tudja ölni a kreativitást, és sokan bármilyen önállóság nélkül hagyják el az iskolapadot. Számukra egy nagyon nehéz feladat lesz később megtalálni a saját kreativitásukat.”

sányi Péter,

És valóban: a három történetből kirajzolódik, hogy nem feltétlenül a gyerekkor és a korai oktatás az, ami a legnagyobb hatással volt a jelenkor vezetőinek kreativitására. Sokkal inkább a felnőttkor és saját álmaik megvalósítása hozta meg a változást az életükbe ezen az általuk is igen fontosnak tartott területen. Központi üzenet lehet talán bárkinek, hogy ne keseredjen el, ha eddig nem tartotta magát különösen kreatívnak; elég lehet egy álom, egy cél, ami mellett képesek vagyunk jószívvel elköteleződni, a kreativitás és minden más pedig jönni fog magától.

Leadfotó: Anastacia Sholik Behance

Kövesd a Szikrákat a többezer olvasóval, amire számos lehetőséged van: SZIKRAMAIL, FACEBOOK OLDAL, FB CSOPORT, INSTAGRAM, ONLINE KURZUSOK, ÉLJ KREATÍVAN! KÖNYV ÉS FÜZET.

További lehetőségek: cégeknek kreativitás fejlesztő programok, vállalkozóknak egyéni konzultáció (komplex projektek, kreatív problémamegoldás, énmárka).

Ezeket olvastad már?