A jó vezető 10 legfontosabb tulajdonsága az emberek szerint

Szerző: Szlafkai Éva
A jó vezető 10 legfontosabb tulajdonsága az emberek szerint

Szerinted milyen a jó vezető, akit mások szívesen követnek? Mutasson példát, legyen együttműködő, maradjon határozott, ám minden helyzetben emberi is? Lássuk, mit mond egy HR-es, és mit mondanak az olvasók erről a témáról.

Nyilván mindenkinek megvannak a maga elképzelései, hogy számára milyen a jó vezető, ám van néhány olyan tulajdonság, amelyet a legtöbben megemlítenek, ha egy tökéletes vezetőt kellene összegyúrniuk. Vajon mik lennének a hozzávalók?

Azokat a tulajdonságokat, amelyeket az alábbi posztban írtatok, Repka Ágnes, HR szakértő is megemlíti a HVG Pszichológia 2013/4. számában megjelent cikkében. Lássuk!

A jó vezető 10 legfontosabb tulajdonsága

Szerinted melyik a legfontosabb?

1. Hisz a célokban és van jövőképe

Egy jó vezető kellő önismerettel rendelkezik, tudja, hogy merre tart, mit szeretne elérni, mi vezet célhoz. Milyen eszközöket válasszon a célt éréshez és azokat hogyan alkalmazza. Magabiztos és céltudatosan halad az úton, haladásra ösztönözve másokat is. Ám nem csak a saját céljaival van tisztába, hanem a vállalatéval és látja a kollégák szerepét is benne.

Szerintem az ideális főnök céltudatos, szereti a munkáját, jól megválasztja a munkatársait, hogy azokkal egy irányba tolják a szekeret, tehát jó emberismerő, ugyanakkor empatikus és munkájára igényes, és ha éppen úgy hozza a helyzet, akkor a jó alkalmazottal türelmes is. Kaszanyi Kalóz Barbara 

2. Őszinte és bármiről mer beszélni a csapatával

A jó vezető kényes témákat is tud érinteni az embereivel, legyen szó a következő kitűzött célról, kritikus visszajelzésről, a munkát hátrányosan érintő magánéleti kérdésekről vagy akár egy felmondásról. Nem mással intézteti a problémás szitukat, hanem saját maga oldja meg a helyzetet, megbeszéli a kollégákkal, beszélget velük, ha kell, háttérbe szorítja a saját véleményét és meghallgatja a másikét.

A jó vezető szerintem kapcsolatot tart a beosztottjaival, nem vár el tőlük lehetetlent. A személyisége pedig legyen határozott, ugyanakkor tudja meghallgatni a beosztottakat, építő jellegű kritikákat adjon, tudjon dicsérni is (ez tényleg fontos). Vivien Tóth 

3. Példamutató

A legtöbb munkatárs akkor tud leginkább felnézni a főnökére, ha az is dolgozik. Persze nem ugyanazt és nem ugyanúgy, mint a beosztottja, de értékteremtően hozzátesz a munkához. A példamutatáshoz tartozik az is, hogy a vezető nem hisz, hogy a saját játékszabályai rá nem vonatkoznak… pl.:  ha elvárja, hogy 9-re mindenki bent legyen, akkor ő maga ne 10-kor állítson be az irodába.

Egy jó vezető, vezető és nem főnök. Tisztelettel és jól bánik a munkatársaival. Őszinte, hiteles, empatikus. Ugyanúgy kiveszi a részét a munkából, mint ahogy a többi dolgozó. Csilla Csernus 

4. Nem tud mindent

Vagyis nem hiszi, hogy csak ő tud megoldani egy (vagy minden) feladatot, hanem bízik az emberei képességeiben, illetve a saját döntésében, hogy megfelelő embereket vett fel egy pozícióra. Hagyja az embereit a saját tudásuk, rátermettségük alapján önállóan dolgozni.  Ehhez kell egy vezető, aki tud delegálni (egy feladathoz felelőst választani), és egy kolléga, akinek lehet delegálni.

Egy jó főnök inkább vezető, mint főnök. Utat és lehetőséget mutat, de nem korlátoz a munka elvégzésének módjában. Tanít és inspirál. Imre-Szabó Kata 

5. A jó vezető ismeri az emberei képességeit

Ismeri a beosztottjai céljait, erőforrásait, ambícióit, és tudja, hogy mely feladatot ki tudja hatékonyan ellátni. A jó vezető nem fél, az emberei tudásától, hanem használja és hasznosítja azokat. Egy jó vezető nem akar a legjobb, legokosabb lenni, hanem a legjobbakat gyűjti maga köré.

Egy jó főnök képes motiválni, tudja, hogy kinek mi a feladata határozott, hiteles értékrendszere alapján cselekszik, elérhető célokat tűz ki, tudja, hogy a kipihent dolgozó, munkatárs hatékonyabb, ezért a kollégák és önmaga mentális egészséges szem előtt tartva irányít. Zita von Csákvári 

6. Tud hibázni

Ha hibázik, akkor beismeri, tud elnézést kérni, megbánja a hibákat és tanul belőlük. és nem arra fecsérli az erőforrásokat, hogy bűnbakot és igazolást keressen, hogy miért nem ő hibázott. Ez által nem hogy csökken az emberei szemében, hanem nő, hiszen a hibázás egy emberi tulajdonság, ami arra jellemző, ha valaki dolgozik, hiszen hibázni is csak az tud.

Egy jó vezető elismeri, hogy ő is ember, ő is hibázik. A hibákból együtt tanul a csapatával. Megadja a tiszteletet kollégáinak, akikkel közös célért dolgoznak. Biztosítja a fejlődést a csapat tagjainak, nem féltékeny azok képességeire vagy végzettségeire, hanem arra törekszik, minél képzettebb kollégákkal dolgozhasson. Dóra Ladányi 

7. Dicsér és elismer

Az elért eredményeket elismerik, a sikereket éltetik, megünneplik, a jó teljesítést észre veszik és megköszönik. A kimondott szónak óriási ereje van és élnek is a szóbeli “vállon veregetés” eszközével. Gazdaságos és megtérülő módszer.

Egy jó vezető tudja motiválni a beosztottjait, kiérdemli a tiszteletüket és megbecsülésüket. Ha kell őszintén igaz kritikát gyakorol, de a dicséretekkel sem fukarkodik nagyon. Ugyanakkor határozott és céltudatos jellem. Margit Kapitány-Poór 

8. Hisz az innovációban

Az állandó megújulásban, változásban és nem ragad le. Rugalmasan reagál a helyzetekre, hiszen bármikor jöhet egy olyan szituáció, amivel még nem találkozott, és amit nem sablonmegoldásokkal kell kezelni. Nem rögzül bele egy adott sémába, hanem ő maga is képes a változásra, fejlődésre a munkájában és a személyiségében is. És erre inspirálja az embereit is.

Szerintem a jó vezető innovatív, inspiráló, határozott, de mellette megfontolt, empatikus és a munkatársaival figyelmes. Dóri Peyer 

9. A jó vezető empatikus

Az empatikus nemcsak azt jelenti, hogy emberséges és együttérző, hanem azt, hogy képes a másik helyébe képzelni magát. El tudja képzelni milyen az, ha az egyik alkalmazottja családi problémák miatt nem tud aznap koncentrálni és letorkollás helyett inkább figyelemes, nem terheli. Az empátia az egyik legfontosabb építőköve az érzelmi intelligenciának, amelyről tudjuk, hogy fontosabb iránytű a sikeres élethez, illetve a sikeres vezetéshez, mint az IQ.

Szerintem a jó vezető kedves, empatikus, ugyanakkor határozott és következetes. Értékeli a dolgozókat és ki tudja hozni belőlük a legjobbat. Kovács Mariann 

10. A jó vezető megfelelően motivál

Daniel H. Pinktől tudjuk, hogy napjainkban fontosabb a pénznél a belső hajtóerőnket maximálisra gyújtó önállóság, a szakmai igényesség és a céltudatosság. Tehát egy főnök, ne (csak) a rövid távon eredményes pénzzel, bónuszokkal akarjon motiválni, hanem adjon szabadságot a saját munkákban, biztosítson fejlődési lehetőséget és hagyja, hogy számunkra (is) fontos célokat tűzhessünk ki a munkánkban.

Egy jó vezető céltudatos, kreatív és főként motivált, ezáltal a körülötte levőket is motiválja. Nem ijed meg a kihívásoktól és igyekszik jó kapcsolatot kialakítani másokkal. Értékeli az apró sikereket. Anita Szabó 

Szerinted milyen a jó vezető, illetve te megfelelnél ezeknek a kívánalmaknak?

Ajánlom a témában a Hogyan legyünk vezetők? című HVG könyvet, amely szikrakuponként 2019.02.12-15. között 40% kedvezménnyel szerezhetsz be. Részletek itt > 365letszikra.hu/hvgkupon


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM

Ezeket olvastad már?