Az ötletek előhívásának legjobb módja – kreatív sprint

Szerző: Szlafkai Éva
Az ötletek előhívásának legjobb módja - kreatív sprint

A kreatív sprint arra jó, hogy hatékony módon tudjunk megoldani bármilyen problémát a neurobiológiánk profi mechanizmusai segítségével. Ezáltal sokkal hatékonyabban, rugalmasabban és kreatívabban fogunk tudni szembenézni a kihívásokkal is, legyen szó egy előadásra való felkészülésről, könyvírásról, projektmenedzsmentről, eseményszervezésről vagy épp gyereknevelésről.

Az egész arról szól, hogy tudatosan adhatunk az agyunknak megoldandó problémát, majd egy enyhén stimuláló tevékenységgel aktivizálhatjuk a tudatalattinkat, amely sokkal jobb problémamegoldó, mint mi: gyorsabb, energiahatékonyabb, korlátlan memóriakapacitással rendelkezik. Képzeld, a tudatos elménk kb. 7 információegységet tud kezelni, a tudatalattink pedig szinte korlátlan infóval is elbír. Csodásan vagyunk összerakva, nem győzöm hangsúlyozni. Ha pedig végeztünk a stimuláló tevékenységgel, újra a tudatos elménk kerül mozgósításra.

Erről szól a kreatív sprint, ami sokkal hatékonyabbá, jobb problémamegoldóvá, kreatívabbá tesz bennünket.

Megosztom veled, hogyan működik a gyakorlatban!

A képlet így néz ki:

ELŐKÉSZÍTÉS + INKUBÁCIÓ + BECSATORNÁZÁS = KREATÍV SPRINT

Az előkészítés során a tudatos elméd dolgozik feltérképezi a megoldandó feladatot, begyűjti az inputokat, a muníciót, majd az inkubáció során átadja a mintafelismerést a tudatalattidnak. Aztán már csak ki kell bányászni onnan. Röviden ez történik.

Hosszabban pedig rögtön megismered.

Nekem évek óta hatékony módszerem, főleg futással. Így készülök fel pl. tanórákra, előadásokra, projektfeladatokra, interjúkra stb. Nyugi, neked nem szükséges a futást választanod inkubációs tevékenységnek.

Nagyot csodálkoztam, amikor a Steven Kotlernél olvastam a MacGyver-módszerről, amit én már évek óta alkalmazok kreatív sprintként. Annyiban tér el a módszerem a könyvben leírtaktól, hogy én főként a sportot használom efféle inkubációs célra, az egyéb tevékenységek mellett. Örülök, hogy alátámasztva látom a módszerem hátterét és sikerét. Most megosztom veled is, használd! Kotler egyébként Lee Zlotofftól veszi, aki megálmodta a MacGyver karakterét.

Az egész hátterében az inkubáció fontossága áll, amikor hagyjuk tudat alatt megérni a dolgokat, hogy aztán jöjjenek az ötletek. Tudod, amikor utazás közben, kutyasétáltatásnál vagy a zuhany alatt eszedbe jutnak jó ötletek. A vezető trénerek szerint a legtipikusabb “ötletelő” helyszínek: kocsma, busz, fürdőszoba, ágy. Ilyen válaszokat is gyakran hallani: “Futás közben”, “Amikor a kutyámmal sétálok”, “Amikor a gyermekeimmel játszom”, “Zuhanyzás közben”, “Sportolás alatt”. 

Neked milyen tevékenység közben/után jönnek a jó ötletek?

Mi játszódik le a háttérben a kreatív sprint során?

Először tudatosítod, hogy mire keresed a választ, így ezeket az információmorzsákat elszóród a tudatalattidba vezető úton. Szóval leírod, az elméd pedig felfogja.

Az inkubációs tevékenységnek választott sportolás közben szervezetünk felélénkül, a vérkeringés fokozódik, a hangulatunk javul, a teljesítményünk fejlődik, a magabiztosságunk épül a “megcsinálom” érzés illetve a felszabaduló hormonok miatt. Fizikai aktivitás során a felszabaduló hormonok számos jótékony hatással fokozzák majd a problémamegoldást.

Az aktivitás hatására rögtön mérhető a dopamin, az adrenalin és a szerotonin szint emelkedése, felszabadulnak az örömhormonok. Ezek a vegyületek javítják a koncentrációt, a hangulatot a motivációt, csökkentik a stresszt. Az adrenalin egy közismert, ún. stresszhormon, fokozott testi-szellemi igénybevétel esetén felkészíti a szervezetet, hogy magasabb teljesítményt tudjon nyújtani. Közben pedig a környezet ingerei és az inkubációs hatás miatt a jobb agyfélteke szárnyal, miközben a balt lefoglalja a jól begyakorolt tevékenység, vagyis ez esetben a futás automatikus kivitelezése. Ráadásul közben a természet ingerei muníciók az agyadnak, amin merenghet és plusz erőforrások, amiket a kapcsolatképzés fázisában összeköthet más gondolatelemekkel.

Amikor épp merengsz egy témán (pl. futás közben, közben pedig pásztázod a környéket, a többi futót, figyeled a természet ingereit), aktiválódik a figyelmi hálózat az agyadban, aztán elterelődsz, ábrándozol, ekkor pedig a kreativitás kulcsa, a szaliencia hálózat átkapcsolja a Nyugalmi (képzeleti) hálózatot. Ábrándozás közben a szaliencia hálózat figyeli, hogy talál-e valami érdekes kapcsolódást a halvány háttérgondolatmagok között, és ha igen, akkor egyből odairányítja a figyelmet, vagyis átkapcsol a nyugalmiból figyelmi hálózatra. A kreatív emberek szuper jól működtetik ezt a kapcsolót.

Az agyi hálózataink remekül működtetik az ötletgyárunkat Kép: Gratisography

Szép és bonyolult munka zajlik a háttérben, tudat alatt. De bízz meg benne, tudja a dolgát, nem kell most jobban irányítanod. Ezt a sok klassz dolgot használjuk löketként a becsatornázás során, és kiírjuk, kidolgozzuk magunkból a megoldásokat, ötleteket fókuszált körülmények között. Hajrá, próbáld ki, én nagyon ajánlom! 

Nyugi, nem szükséges neked is a futást választanod inkubációs tevékenységnek, bőven vannak más lehetőségek is. Csak a sport még számos jótékony hatással bír és én szeretem fokozni a jótékony hatásokat.

Most lássuk konkrétan a kivitelezést!

1. Előkészítés – mentális aktivitás (5 perc)

Az első lépés, hogy irányozd elő a feladatot, problémát, amit viszel magaddal átgondolni, inkubálni. Tűzd ki a célt! Erre a szakaszra szánj kb. 5-10 percet és az a legjobb, ha részletesen leírod egy papírra, ami épp foglalkoztat vagy amire szeretnél választ találni. Leírni azért is fontos, mert a tapintásélmény kapcsolatban áll az emlékezettel. Szóval írd le! Nem kell most összefüggően fogalmaznod, elég csak részletesen, tudod, a mintafelismerő rendszered elvégzi a dolgát. Hagyd az ACC-re (lásd. Biológiai ötletgyár cikk). Tehát sorold fel a részleteket, de ne törekedj az összefűzésükre.

Tehát első lépésként határozod a feladatot, célt. Lássunk néhány példát.

  • Ebben az xy témában szeretném megtartani az előadásomat: légzés, sport, kreativitás, művészet. Vajon hogyan áll ez össze?
  • XY témát szeretném kifejteni a prezentációmban, ami vicces és tanulságos is legyen, és szeretném, ha a futás végére összeállna a vázlat.
  • Fontos frissen átgondolnom azt a projektet, hogy … és elkezdenem kidolgozni a vázát.
  • Hogyan szóljak az új szolgáltatásommal ehhez a célcsoporhoz? 22-25 éves, frissdiplomás, TikTokozik, nincs még saját lakása, szívesen utazik, élményeket gyűjt tárgyak helyett stb.
  • Hogyan oldjam meg a költözés körüli szervezést úgy, ne legyen mindenki síkideg és gyorsan, rendezetten menjen?
  • A héten szeretném megírni a könyvem következő fejezetét, amiben nagy szerepe lesz a lóversenynek és az állatvédelemnek.
  • stb.

2. Inkubáció – fizikai aktivitás (min. 1 óra)

Inkubálásra fel!

Ebben a szakaszban keressünk egy olyan elfoglaltságot, ami felélénkít, de nem terhel le nagyon.

Ilyen aktivitás lehet a hobbiddal való foglalkozás, kertészkedés, hosszabb séta a természetben, főzés a családdal, nagytakarítás, kirándulás, horgászat, játék, fényképezés, zenélés vagy sport. Az olvasás is szuper inkubációs tevékenység, de most fókuszáljunk a fizikai aktivitásokra. Ha a testmozgást választjuk (ebből a cikkből kiderül, milyen jól is tesszük), akkor az legyen könnyed, ne megterhelő, ne essünk össze utána, mert a fáradtság pont az ellenkező hatást váltja ki és semmi hasznos választ nem nyerünk ki belőle a harmadik fázisban. Fontos, hogy a választott tevékenységed ne igényeljen digitális eszközt!

Ez az inkubációs fázis lehet egész napos, félnapos de tevékenységtől függően egy óra alatt is szuper hatékony tud lenni.

inkubáció és kreatív sprint
Töltsd aktívan a lappangási időt! Kép: Gratisography

Azt is csinálhatod, hogy kipróbálsz többféle tevékenységet és meglátod, melyik jön be igazán inkubációs célra, melyik lesz a leghasznosabb erre a kreatív sprintre.

A számomra bevált legjobb inkubációs célú kreatív sprint módszer a futás. Mindenképpen fizikai aktivitás, mert a hormonlöket igencsak megtámogat bennünket: motiváltabbak, elégedettebbek, fókuszáltabbak leszünk (szerotonin, endorfin, dopamin). Kár lenne ezt az örömhormon-koktélt kihagyni.

Az én bevált futós módszerem inkubációs célra: Kb. 40-60 perc futás alacsonyabb pulzussal és minden időjárási körülménytől függetlenül a szabadban a természet feltöltő ingerei miatt. Sokszor “meztelenül” vagyis telefon nélkül futok, vagy csak zenét hallgatok . Futás közben hagyom szabadon áramolni a gondolatokat, közben pedig végig ott van a hátsó fókuszban a feladat, amit vittem magammal és azon gondolkodom, néha elterelődök, aztán vissza. Ez jó, itt tudat alatt dolgozik a neurobiológiai rendszerünk (agyi hálózataink). Nem volt még olyan kreatív sprintes futásom, hogy ne ért volna meg a megoldás a végére. Imádom!

Te milyen tevékenységgel fogod kipróbálni?

3. Becsatornázás –  min. 30 perc

Hazaérkezés vagy visszazökkenés után kezdd becsatornázni a felszabadult energiáidat és gondolataidat, egyből állj neki kidolgozni. Fogj hozzá a munkához! Ne hagyd, hogy elszálljon az az energialöket, ami csak arra vár, hogy a hatékonyságod szolgálatába állítsd.

energialöket
Kezdd el becsatornázni a felszabadult energiáidat! Kép: Gratisography

Ülj le a gép elé, papír elé, kapcsold ki az értesítéseket legalább fél órára (telefon és gép értesítéseket) és kezdj bele az érdemi részbe, tölts el fókuszált munkával minimum 30-60 percet. Ennyi idő alatt vagy el is készültél, vagy túl vagy a nehezén, a lényegen, hiszen belekezdtél és ha minden igaz, szuper jól haladtál.

Azt fogod megélni, hogy hatékonyabb vagy, gyorsabban oldasz meg problémát, érdekesebb megoldások jönnek elő és kreatívabb leszel.

Ha már eddig is voltak példák, akkor lássunk párat a becsatornázásra is:

  • Összeírtad mind map-be az előadásod tartalmát, a havi terveidet, a projektedet vagy bármilyen, téged éppen foglalkoztató folyamatot. Végre átlátod és van egy terved.
  • Tele lettél ötletekkel a fizikai aktivitás után, amiket mind leírsz és kiválasztod belőle a legjobbakat és kidolgozod.
  • Eszedbe jutott a futás alatt, hogy xy, zzs, wv, most pedig akciótervbe foglalod és bele is vágsz a megvalósításba.
  • Kitaláltál egy tök jó folytatást a készülő cikkedhez/regényedhez.
  • Leülsz a gép elé, és akkor is elkezded a munkát, ha éppen egyből semmi nem jut eszedbe. Kezdd azzal, hogy leírod: “Az első lépés az, hogy ezt és ezt teszem” ezután a többi karakter is jön magától, hidd el.
  • stb.

Az egyik legcsodásabb hatása ennek a Kreatív sprintnek, hogy nem kell többé aggódnod amiatt, ha valamivel elakadsz, mert már tudod, milyen módszerhez kell fordulnod. A tudatalattid nagy segítség, mert olyan dolgok is rejtőznek benne, amit a tudatod el sem tud képzelni, vagy nehezen, lassan jut megoldásra. Most már tudod, hogyan aktivizáld a biológiai ötletgyáradat és fejleszd a teljesítményedet, növeld a motivációdat.

Te mikor próbálod ki a kreatív sprintet?

Lead: Anya Anti Behance.net

Kövesd a szikrákat a több ezer kíváncsi olvasóval: FB CSOPORT, ONLINE KURZUSOK, INSTAGRAM, FACEBOOK OLDAL, SZIKRAMAIL.

Előadások, céges tréningek, online és offline workshopok, egyéni- és csapatfejlesztés a kreativitáshoz kapcsolódó változatos témakörökben. Részletek a weboldalamon: evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?