Minden évben van egy-egy hosszú hétvége, amikor az olvasók számára természetes az, hogy közvetlenül a kiadóktól vásárolnak: a Könyvfesztivál és Könyvhét (sokszor fullasztó) tömegében. De miért is ne lehetne ez természetes állapot? Kiadók webáruházai 0-24-es nyitvatartással és komoly akciókkal várják azokat a vásárlókat, akik sorbanállás nélkül vásárolnának, otthonuk melegéből. Parti Orsi írása.
A Kiadók ugyanis mindig úgy működnek, mintha Könyvfesztivál lenne. A különböző könyvkiadók honlapjára látogatva „berendezett pulttal” találkozhatsz: elöl az újdonságok, téma szerint rendezve a többiek. Az „eladók” pedig „súgnak”, hisz majdnem minden honlap része az „előkészületben” fül, ahol a hamarosan megjelenő újdonságokról értesülhetsz. A különböző könyves eseményekre a legtöbben azt a kedvezményt viszik magukkal, amik a saját webáruházukban általánosnak mondhatóak. Ha kaptál már vérszemet egy kecses 20%, 25 vagy 30%-os táblácska láttán, elárulom, hogy a legtöbb kiadó webáruházában egy átlagos hétköznapon is ennyiért vásárolhatsz.
A könyv nem a könyvesboltokban terem
A tyúk volt előbb vagy a tojás? Nos, ezt sajnos én sem tudom, de van valami, aminek a sorrendje egészen biztos: a könyv nem a könyvesboltokban terem. A kiadók készítik nekünk.
Valaki rátalál, többen elolvassák, majd úgy döntenek, a kézirat vagy külföldön megjelent könyv alkalmas a kiadásra. Ezután a szövegnek nekiesik a fordító és/vagy heteken, hónapokon át dolgozik rajta egy szerkesztő. A kiadó munkatársai borítót választanak, tördelődik a kész szöveg, aztán az egész csomag elmegy a nyomdába. Számoljatok csak, mennyi ember munkája van benne!
És ezt most még csak nagy vonalakban vázoltam. Ezeknek az embereknek a megélhetése most komoly veszélyben van.
Az, hogy közvetlenül kiadóktól vásároljunk a jelenlegi válsághelyzetben tízezerszeresen fontos,
mert lehet, hogy egy nagy könyvterjesztő láncolat egyelőre megengedheti magának, hogy 70-80%-os akcióban kínálja a könyveit, de ha vége lesz a járványnak, elég fontos lesz, hogy a kiadók talpon maradjanak, különben a könyvesboltokban nem lesz mit árulni.
Akkor többé ne menjünk könyvesboltba?
Dehogy! Ki ne szeretne bemenni egy könyvesboltba és teleszívni a tüdejét könyvillattal,
beleszédülni a színes könyvek látványába és egy (vagy több) nagy vászontáskányi boldogsággal távozni?
Magam is (túlságosan is jól…) ismerem ezt a mámorító érzést. Így tehát nem a könyvterjesztőket üldözöm tűzzel-vassal, csak szeretném megértetni a fontos összefüggést könyv és könyvkiadó közt, amiről kényelmünkben hajlamosak vagyunk elfeledkezni.
De hát a terjesztők is fizetnek a könyvkiadóknak, nem?
Természetesen igen. (Jó esetben…) De van a könyvszakmában két tényező, amely jelenleg nagyon veszélyes lehet: az ún. bizományos elszámolás, illetve a terjesztői kedvezmény, vagyis az árrés.
Hogyan kerül a könyv a könyvesboltok polcára?
A könyvterjesztő valamilyen úton beszállíttatja a könyveket az adott kiadóval. Ekkor azonban általában még nem fizet, hanem – megegyezés szerint – 1-3 hónap múlva, vagy az adott könyvek értékesítésekor számol el a kiadó felé. Vagyis ha eladott, fizet. Ha egy könyv 3000 forintba kerül, a könyvesboltok általában 1800 forintot fizetnek könyvenként – vagyis 40%-os árrésen dolgoznak.
A kiadók legritkább esetben kapják meg a vonalkód fölé írt összeget, azaz a könyvek teljes fogyasztói árát. Pedig fentebb olvashattuk, micsoda előállítási díja van a legvékonyabb, legapróbb könyvnek is.
Ez nem baj, nem hiba, ez működő gazdaságban egy jól bejáratott rendszer. De jelenleg azt érzem, hogy
érdemes a kiadóknak kedveskedni azzal, hogy közvetlenül őket támogatjuk – ők pedig, úgy látom, folyamatos akciókkal és ember feletti erőbedobással igyekeznek meghálálni a vásárlók kedvességét.
A könyv mint luxuscikk
Nem baj, ha most nem érzed magadban az erőt, hogy megváltsd a világot. Teljesen természetes, ha a jelenlegi, esetleg megváltozott anyagi helyzetedben huszadrangúvá vált, hogy könyveket vásárolj. Mindössze arra kérlek, hogy ha (újra) eljön az idő, ha a (közel)jövőben könyvet vásárolnál, annak a kiadónak a webáruházában add le a rendelésed, akinek a portékáját kinézted. (Szerk. – a heti HVG Könyves 40%-os szikrakupon akció esetében te is jól jársz, mert kedvezményesen vásárolsz, és a kiadó is, hiszen közvetlenül tőlük, az ő webáruházukból vásárolsz).
Akár a kisvállalkozók esetében, a könyvkiadók támogatásával is álmokat váltasz valóra – köztük a magadét is, hiszen ha nincs kiadó, a könyvesboltban sincs mit eladni.
És ahogy egy bölcs király mondta: így válik teljessé az élet végtelen körforgása.
Mit tehetsz, ha ez most nem a könyvvásárlás ideje számodra?
Instagramon elindult a #mutiakedvenckiadód hashtag, melyet szorosan követnek a #vásároljakiadótól és #akiadótólveszem meg hashtagek is.
Ha nem is teheti meg mindenki, hogy vásároljon, azt már biztosan tudjuk, hogy sok kiadói munkatárs arcára csal mosolyt, ha megmutatjuk, milyen fontos számunkra a munkájuk – akár azért, mert ők hozták el a kedven sorozatodat, akár azért, mert ők gondozzák a kedvenc szerző(i)d könyveit.
Ha eddig mindig könyvterjesztőktől, könyvesboltokban vásároltál, nézz körül a polcodon és vizsgáld meg, kik lehetnek a kedvenc kiadóid, és ne habozz megmutatni nekik a közösségi platformokon! Bár a jó szó és a hála nem készpénzre váltható, hidd el, aranyat ér!
Parti Orsi
www.7szoba.hu
Leadkép behance
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu