A célkitűzés kreatívabb módja: félelemkitűzés

Szerző: Szlafkai Éva
A célkitűzés kreatívabb módja: félelem-kitűzés

Le szoktad írni a céljaidat? Megtervezed a lépéseidet? És mi van a félelmeiddel, azoknak hol van a helye? A fejedben? Ha ott tartod, és nem nézel rá más szemszögből, lehet, hogy irreálisan nagyobbak, mint a valóságban és a félelmek miatt meg nem hozott döntéseidnek nagyobb ára van, mint a kockázatnak. Ismerd meg a félelemkitűzést, amivel egy szuper eszközt kapsz a kezedbe, hogy bátrabban hozhass döntéseket. LETÖLTHETŐ TERVEZŐT is kapsz a félelemkitűzésedhez.

A cikkben egy TED-előadással is találkozol, amelyben az alábbi mondat is elhangzik, és minél többet forgatom a fejemben, annál inkább igaznak vélem, mégha vitatkozni is tudnék vele, hiszen nem hiszek a fekete-fehér válaszokban, jól hangzó bölcsességekben. Mégis sok igazságtartalma van, majd meglátod.

“Könnyű döntések, nehéz élet. Nehéz döntések, könnyű élet”

A cikkben szemléltetett módszer egy részéről korábban már írtam, Élveboncolás-módszernek nevezik, amikor előre felméred, mit tehetsz, ha a legnagyobb félelmeid megvalósulnak egy döntés kapcsán. A vállalkozó, befektető, TED-előadó Tim Ferriss szerint sokszor hamis, félelmekben gyökeredző elképzelések és leellenőrizetlen feltételezések cikáznak a gondolatainkban, amitől pedig földbe gyökerezhetünk és inkább nem is mozdulunk – pedig szikraolvasóként tudod, hogy a kreativitást, az ihletet, az ötletet is a mozgásban levés vonzza. Tim azt mondja, mindezekre a legjobb stratégia, ha a szorongást okozó helyzetekben mindig azokra a tényezőkre koncentrálunk, amelyekre hatással tudunk lenni – erre bíztat Hesna is – és szembe nézünk velük. Sőt, megfordítjuk.

Az erre megalkotott módszere, a fear-setting („félelemkitűzés”, célkitűzés helyett) a következő lépésekből áll:

  1. a félelmek megfogalmazása, a negatív következmények megelőzésére, kijavítására vonatkozó terv felállítása,
  2. a kockáztatásból származó lehetséges előnyök felsorolása,
  3. majd az alternatív költségek felmérése.

Letölthető tervező a cikkhez » LETÖLTÉS

1. FÉLELMEK – A félelemkitűzés első lépése

1. lépés: Félelmek azonosítása | Illusztráció Bella Leyn

A félelemkitűzés során az első lapon találod annak a platformját, amely helyet ad a félelmeid felvázolásának. ide kipanaszkodhatod magad, leírhatod a legrosszab forgatókönyveket, kiírhatod a mumusokat a fejedből és rájuk nézhetsz egy másik perspektívából. Vajon tényleg olyan félelmetesek? Ideje megvizsgálni a félelmeidet és racinonális megoldásokat javasolni magadnak.

“Mi lenne, ha…?”

A fenti kérdésről tudod, hogy az egyik kedvenc kérdésem, nem véletlenül kapott helyet az Élj kreatívan! könyvben is. Ez a kérdés szerepel az első oldalon, hiszen most erre kell koncentrálnod. Mivel egy példán mindig könnyű elindulni, így most legyen a példánk, az, hogy “Mi lenne, ha megvennék egy lakást kiadásra?”

A félelemkitűzés első lépéseként a kérdést 3 kategóriába, három oszlopba bontsuk ki.

Meghatározás – határozzuk meg, mitől félünk!

Ehhez írjuk le, soroljuk fel a félelmeinket, a legrosszabb dolgokat, amelyek történhetnek, ha megteszem, vagyis megvalósul a “Mi lenne, ha…?” kérdésre adott válasz, és belevágok. A példában a lakásvásárlás volt. Ide mehetnek olyan válaszok, hogy “Attól félek, hogy nem tudom fizetni a hitelt”, “Attól félek, hogy most rosszabb áron tudok venni lakást, és többet kell fizetnem, mintha várnék”, “Attól félek, hogy olyan feltételeket is támasztanak a hiteligénylésnél, aminek nehezen tudok megfelelni”, “Attól félek, hogy nem jó helyen veszek lakást és nehezen tudom kiadni” stb.

Megelőzés – mit tehetek, hogy ezek ne történjenek meg?

A következő oszlopba soroljuk fel az előzőekre adott válaszainkat cselekvésközpontúan, vagyis, hogy mit tehetünk, hogy a félelmeink, a felsorolt forgatókönyvek ne történjenek meg vagy legalábbis kisebb valószínűséggel. A példánál maradva a hitelfizetési félelemnél átnézem a megtakarításaimat, a havi elbírható összegeket és meghatározok egy maximumot és ha belefér bőven, megnyugszom. Ingatlanosokat megkérdezek, hol érdemes lakást venni, melyik városrész bővülése várható. Az is lehetőség, hogy a legrosszabb esetben eladom a lakást, talán még jobb áron, mint megvettem.

Megjavítás – mit tudok tenni, ha megtörténik?

A harmadik oszlop az önnyugtatás és felkészülés oszlopa. Itt arra a kérdésre keressük a válaszokat, hogy ha a legrosszabb eshetőség valósul meg, mit tudok tenni a kár enyhítéséért, vagy kitől kérhetek segítséget? A példa esetében egy megbízható pénzügyi szakember segítségével átbeszélhetem a reális kockázatokat, és megfontoltabban dönthetek, illetve ahogy az előbb is írtam, végülis legrosszabb esetben eladom a lakást, ha nem tudom fizetni.

2. ELŐNYÖK – A félelemkitűzés második lépése

2. lépés: Előnyök felvázolása | Illusztráció Bella Leyn

Ha a félelmeinket már papírra vetettük, vagyis szembenéztünk, most vegyük fel Edward de Bono sárga kalapját, és nézzünk rá az előnyökre, vagyis arra, mi történik, ha bejönnek a számításaink és sikeres lesz a projekt. Ezen a lapon annyi a dolgod, hogy minél több előnyt felsorolsz, ami a döntésed meghozatalának pozitív aspektusaira koncentrál.

Nézzük a példát! Ha megveszem a lakást, lesz egy olyan hosszútávú megtakarításom, amelynek az évek során csak növekszik az értéke, időközben pedig kiadva nem én fizetem vissza a hitelt, hiszen az albérleti díj fedezi a törlesztőt. Sőt, ha több pénzért adom ki, akkor még havi szinten is profitálok. A gyerekemre is hagyhatom, így egy lakással indítom el az életben. Mindezek tudatában a magabiztosságom is növekszik, hiszen tudom, egy olyan dologba fektettem a pénzemet, ami bőven megtérül.

3. ALTERNATÍV KÖLTSÉG – A félelemkitűzés harmadik lépése

Ez bizony az elszalasztott lehetősége ára.

A közgazdaságtanban alternatív költségnek hívjuk azt, ami a nem megvalósult álmok megfizetése, vagyis egy másik lehetőség feláldozott haszna.

3. lépés: Az alternatív költség felmérése | Illusztráció Bella Leyn

Talán a húsbavágóbb, ha így fogalmazom meg:

Mit áldozunk fel annak érdekében, ha nem változik semmi?

A harmadik oldalon tehát azt bontsd ki, hogy milyen hatással lesz az életedre, ha nem döntesz a kérdéses ügyben, ha minden változatlan marad. Hiszen ilyenkor is döntesz, ha nem döntesz. A status quót, a fennálló rendet, a változatlanságot választod. Itt is jól jön a vizualizáció – mint a kreativitásod kiaknázása során mindig -, vagyis KÉPZELD EL, hogy milyen lesz az életed fél év, 1 év és 5 év múlva, ha most nem döntesz a kérdéseddel kapcsolatban. Térj ki az életed több aspektusára is, ezt a komplex áttekinthetőséget segíti a letölthető tervezőben a mind map struktúra. A példát előhozva, ha nem döntök, akkor egy év múlva nem biztos, hogy bele tudok vágni, mert elszállnak a lakásárak, vagy nem keresek annyi pénzt, hogy kapjak hitelt, 5 év múlva pedig már rég kifizette volna az albérlő a hitel felét és egy nagyobb vagyonon ülnék. Arról nem is beszélve, hogy a havi törlesztőt – ha rossz esetben nekem kellene fizetnem – elköltöm más, talán haszontalanabb dolgokra. A nem döntésért az idősebb énem pénzügyi függetlenségére való lehetőséget (pl. nyugdíj) áldoznám fel. Mindezek fényében már így is látszik, hogy bánnám, hogy nem vágtam bele, mert nagyobb a nyereség, mint a negatív kockázat.

Szikra kurzusok

Elindult Magyarország első kreativitás témájú online kurzusoldala. Kíváncsi vagy? szikrakurzusok.hu

Elő a papírral és írd ki magadból!

Töltsd le a tervezőt a cikk elején, és vágj bele!

Milyen érzés most ránézni erre a 3 oldalra, miután készen vagy? Milyen érzések és gondolatok kavarognak benned, milyen végkövetkeztetést tudsz leírni? Az izgatottságod inkább negatív előjelű (stresszes) vagy inkább pozitív (lelkes)? Stresszes vagy lelkes lettél a feladat végén? Érdemes belevágni, kockáztatni, vagy inkább a passzivitás mellett maradsz, esetleg át kell fogalmaznod a kérdést és egy teljesen más oldalról megközelítened? Bármi is legyen a válasz, biztos vagyok benne, hogy ezzel a módszerrel egy másik oldalról sikerült ránézned a helyzetedre és hasznos fél-1 órát töltöttél el vele.

Hogy még közelebb kerülj a döntéshez, skálázz. Mindegyik oldal alján skálázd 1-10-ig a döntés életedre gyakorolt hatását (1= semmilyen hatással nincs, 10= óriási hatással van, nagyon megváltoztatja). Az első oldalon a félelmek, rossz forgatókönyvek fókuszával, a második oldalon a nyereség fókuszával, a harmadik oldalon pedig a konklúzió vár rád, a teljes kép birtokában a valós skála. Te hány pontot adsz magadnak, a te életedre milyen hatással lesz a döntés és ennek milyen előjele van, pozitívan vagy negatívan fogja inkább befolyásolni?

Ragadd meg a félelmeidet és változtasd olyan eszközzé, ami passzivitás helyett előrébb visz!

Érdemes megnézned Tim előadását, elég brutál sztorival nyitja, majd töltsd le a cikk elején található félelemtervezőt.

Kíváncsi vagy még ilyen témákra? Kövesd a szikrákat!

Leadfotó: Bella Leyn – Behance

Téged is hajt a kíváncsi tudásvágy, számodra is fontos az önfejlesztés és a kreatív szemléletmód? Ha igen, kövesd a szikrákat a több ezer fejlődni vágyó olvasóval együtt: SZIKRAMAILFB CSOPORT, FBINSTAGRAM, PODCAST, ÉLJ KREATÍVAN KÖNYV ÉS PROGRAM, SZIKRA KURZUSOK.

Ha személyre szabottabb segítség kell komplex projektek, kreatív problémamegoldás vagy énmárka építés témában, jelentkezz be egyéni konzultációra.

Ezeket olvastad már?