3 hatékonyságnövelő készség home office idejére

Szerző: Szokoli Bernadett
3 hatékonyságnövelő készség home office idejére

Általában eddig azoknak kellett home office-ban dolgozniuk, akik szerették volna ezt a formát, akik könnyen azonosultak vele és nagyon pontosan látták az előnyeit. Ma viszont sokaknak nem ez a választott, hanem a kapott út. Éppen ezért összegyűjtöttem, hogy mi az a 3 készség, amelyet érdemes használnod, ha pedig szükséges, akkor erősítened, hogy klasszul működj ebben a rendszerben. Szokoli Bernadett cikke

Merj kérdezni!

Ha még nem dolgoztál home office-ban, akkor egy kicsit újszerű élmény lesz számodra, hogy nagyon sok dolgot egyedül kell megoldanod. Egy hagyományos munkamenetben talán észre sem veszed, hogy nap közben hányszor fordulsz egy-egy apró kérdéssel olyan kollégád felé, akinek a válasz rutinszerű és egyszerű. Ha otthonról dolgozol és minden apró kérdéssel újra és újra felhívnád az adott kollégádat, akkor több óra telne el telefonálással, miközben sem ő, sem te nem haladtok. Ezért a rugalmasság érdekében sokkal inkább magadra vagy utalva: ki kell keresned, utána kell nézned, tudnod kell, hogy hova van mentve, stb. Ez néha zavaró tud lenni, azonban hamar meg tudod szokni. Nagyobb koncentrálást igényel a munka, jobban kell kutakodnod a fejedben, de végül előnyödre válik.

Azonban ha elakadsz, akkor ne akarj feltétlenül mindent egyedül megoldani, ha szükséges, akkor merj kérdezni. Érdekes, de ez is pont azért nehéz, mert a kérdésednek hirtelen nyoma lesz: vagy leírod e-mailben, vagy valakit felhívsz és valóban vállalod annak a lehetőségét, hogy esetleg megzavarod. Ezek fel sem merülnek, ha a kolléga ott ül melletted. Így azonban dilemmát okozhat.

Fontos tehát, hogy jól tudj mérlegelni, hogy mi az a feladatkör, amelyet egyedül is el tudsz látni és mi az, amivel akkor tudsz igazán hatékonyan haladni, ha segítséget kérsz.

Talán ez az egyik legnagyobb nehézség akkor, amikor váratlanul egy támogató közeg nélkül kell boldogulnod.

Légy empatikus!

Az empátia felértékelődik, hogy ha otthonról dolgozol. Egyrészt ha nem vagy egyedül, akkor fontos, hogy empatikus legyél környezeteddel szemben, hiszen csak akkor várhatod el azt, hogy veled szemben is az legyen környezeted. Továbbá ha neked nem új ez a munkavégzési forma, azonban számos kollégád most próbálja először, feltétlenül légy velük türelmes. Az online kapcsolat vagy az e-mailre szűkült társalgás számos félreértésre adhat okot.

Ha kapsz egy számodra nem megfelelő stílusú e-mailt, mielőtt csípőből reagálnál, gondold végig, hogy aki írta, az egyáltalán képes-e arra, hogy végiggondolja, milyen stílusban írt és miért.

Arra is ügyelj, hogy próbáld a sorokat az ő szemszögéből végigolvasni és ha van lehetőséged, azt is gondold át, hogy rajta milyen nyomás lehet. Ha így értékeled az adott szöveget, lehetséges, hogy kevesebb érzelmet vált ki belőled. De ha így is szokatlannak, esetleg sértőnek találod, akkor akár telefonon is felhívhatod, hogy tompítsad a „beszélgetés” élét.

Légy asszertív!

Ne feledd, home office-ban is jogod van arra, hogy önbecsülésedet és méltóságodat megőrizd. Jogod van arra, hogy tisztelettel bánjanak veled és arra is jogod van, hogy nemet mondj anélkül, hogy bűntudatot kelljen érezned emiatt. Az asszertivitás tehát ebben a szituációban is fontos és jogod van élni vele akkor is, ha olykor az konfliktushoz vagy nehézségez vezet. Tekintve, hogy jelenleg a személyes közlésmódra nincs lehetőség, így az asszertivitás is nehezebbé válik, de legyen ott a listádon és élj jogaiddal. Természetesen úgy, hogy közben másokat nem zavarhatsz és korlátozhatsz.

Plusz egy kis gyakorlat: skálázd!

És a végére egy kis gyakorlati feladat. Ha van kedved és időd, akkor egy tízes skálán jelöld be, hogy ezekkel a készségekkel hogy állsz. Határozd meg magadnak, hogy melyekkel vagy elégedett és melyeket szeretnéd fejleszteni. Jó hír, hogy ha valamelyik készségedet fejlesztenéd, most van rá idő és lehetőség is. Hogy a változás hatékony legyen, ne feledd, hogy legyen egy konkrét határidő, ameddig ezt a változást el szeretnéd érni és természetesen azt is figyeld meg, hogy miből veszed észre, ha már elérted a kívánt állapotot. Ezeket jegyezd fel magadnak és nincs is más dolgod, mint hogy felülvizsgáld akkor, amikorra kitűzted a célt. Közben pedig monitorozd viselkedésed, vedd észre magadon, hogy ha empatikusabban reagálsz vagy éppen sikerül nemet mondanod.

Bár egyáltalán nem idilli a helyzet, mégis van, amiből tudsz profitálni: merj változni, merj új dolgokat tanulni, mert garantáltan később is előnyöd származhat belőle.

Olvasd el a téma vezetőknek szóló párját is: Hatékony csapatvezetés home office-ban.

Leadfotó: behance

TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER FEJLŐDNI VÁGYÓ, KREATÍV NÉZŐPONTRA NYITOTT OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM , FB CSOPORT.

Ezeket olvastad már?