Home office szabályszegés! Amit csinálunk kellene és amit valójában csinálunk…

Szerző: Szlafkai Éva
Amit home officeban csinálni kellene... és amit valójában csinálunk | homeoffice_365letszikra_1170x1170_SzlafkaiEva

A home office nem csak a szabadúszók sajátja, hanem már egyre több cég engedi az alkalmazottainak, hogy otthonról (vagy bárhonnan) végezzék a munkájukat. Ez utóbbi nagyon dicsérendő és számtalan kutatás bizonyítja a teljesítménynövelő hatását. Ám ez a fajta munkavégzés nem feltétlen úgy zajlik, ahogy az a nagykönyvben meg van írva…

Rengeteg cikk foglalkozik vele, hogy miként dolgozzunk hatékonyan otthonról, ám valljuk be, ez nem feltétlenül úgy szokott kinézni, ahogy le van írva. Persze ahány ház, annyi szokás, de biztos vagyok benne, hogy Te is vétettél a “szabály” ellen, ha dolgoztál már home office-ban. Hogy miért? Mert emberek vagyunk és örülünk, hogy szabadon végezhetjük a dolgunkat. Úgy, ahogy mi szeretnénk.

Nézzünk 3 tipikus helyzetet, amikor áthágjuk a “home office szabályait”

Melyek is azok a szabályok? Azok, amiket azért találnak ki, hogy a lehető legjobb teljesítményt tudjuk nyújtani. De valamikor semmi kedvünk ahhoz, hogy miként kellene csinálni…

“Öltözz úgy az otthoni munkavégzéskor, mintha az irodába mennél!”

Nekem ez az első számú mumusom. De komolyan! Mindig is olyan munkahelyeim voltak a kreatív iparban, ahol nem kellett formálisan öltözni, mert én sosem szerettem szoknyában, blúzban és magassarkúban feszengeni. Miért tenném ezt a saját otthonomban? Nyilván az ügyfelekkel való találkozáskor törekedjünk a jó kinézetre, de ezen nem feltétlen a talpig csinosat kell érteni, hanem az önazonosan csinos viseletet. Valakinek kiskosztüm, valakinek tréningcipő ruhával. Az a lényeg, hogy kényelemesen érezd magad. Ugyanezt tanácsolják egyébként a trénerek is a TED-es előadóknak.

Szóval én ha itthonról dolgozom, akkor “itthonkában” teszem, vagyis kényelmes nadrágban, pólóban. Egyáltalán nem érzem, hogy rosszul teljesítenék, vagy nem venném kellően komolyan a munkámat. Sőt, ez esetben semmi nem feszélyez, hogy valóban szabadon dolgozzak. Ez az érzet is adja számomra pluszban a teljesítménynövekedést.

Amennyiben Te kiskosztümben vagy öltönyben akarsz az otthoni kanapéról/irodából dolgozni, hát tedd, de csak akkor, ha számodra ez az önazonos és szükséges a hatékony munkavégzéshez. Egyébként felejtsd el ezt a hülyeséget!

 “Ne végezz házimunkát!”

Rendben. Most komolyan, tegyük szívünkre a kezünket. Ki az, aki home officeban soha nem tett be egy mosást, főzött ebédet, mosogatott el, vagy rakott rendet a szobában/irodában? És ettől rosszabb teljesítményt nyújtott?! Nyilván nem arra az esetre gondolok, hogy nekiállsz a felmosásnak és egy kis cselekvésből nagytakarítás lesz, illetve nem a feladathalogatásból eredő “alibi-takarításra”. Inkább csak arra, hogy tök jó kihasználni az otthoni munka előnyeit, amikor napközben nincs otthon a gyerek, a férj, feleség, élettárs és kényelmesen végezheted a dolgodat. Közben pedig olyan plusz tevékenységet is be tudsz iktatni, amely sokszor csak este vagy hétvégén van időd.

via GIPHY

Szóval nyugi, attól, hogy mosol két adagot, vagy megeteted a családod, leviszed a kutyát, nem fogsz kevésbé hatékonyan dolgozni, inkább hálával ülsz vissza a gép elé, hogy ezt is megtehetted. Egyébként is 20 percenként, vagy 1-2 óránként nem árt 10 percet mással foglalkozni, kicsit megtornáztatni a tested és lazítani az agyad, majd sokkal frissebben állsz újra neki a munkának.

“Legyen jól beosztva a napod!”

Az nyilván nagyon fontos, hogy a home office-ban eltöltött idő legyen megtervezve (checklist, feladattervező, naptár stb.), hiszen így tudod átlátni, hogy mit kell a nap végére elintézni, de ne szabályozd magad túl, mert stresszelhet is a túl sok elvárás, valamint halogatásba is átcsaphat. A home office-nak épp az a szépsége, hogy lazább körülmények között tudsz dolgozni. Tervezz, de ne szabályozz túl!

Az időmenedzsment tekintetében az én bevált módszerem, hogy minden vasárnap este vagy hétfő reggel összeírom a heti feladatokat (heti asztali tervező), találkozókat (naptár, agenda), hogy lássam, milyen hét vár rám, és hol vannak jolly joker helyek. Figyelek a prioritásra is, illetve mindegyik feladat után beírom, hogy kb. mennyi idő alatt tudom teljesíteni. Ezáltal látom, hogy nagyjából mennyi időt fogok eltölteni aznap munkával.

Sokszor bele sem gondolunk, hogy egy-egy feladat mennyi időt vesz el és simán órákat tudunk tölteni valamivel, ami után úgy érezzük, hogy semmit sem csináltunk.

Ha előre betervezzük, hogy aznap 2 feladatunk lesz, amiből az egyik 1 órát, a másik 5 órát vesz el, akkor elégedettebben fogjuk zárni a napot, hiszen tudtuk, minek fogunk neki. Itt tudsz letölteni klassz tervezőket, illetve ebben a cikkben olvashatsz klassz időmenedzsment praktikákat!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER FEJLŐDNI VÁGYÓ, KREATÍV NÉZŐPONTRA NYITOTT OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM

Ezeket olvastad már?