A tévedés az oktatásban: kreativitás vagy sikertelenség?

Szerző: Szlafkai Éva
A tévedés az oktatásban: kreativitás vagy sikertelenség?

A gyerekek még készek tévedni, nem félnek tőle, de amint felnőnek, elvesztik ezt a képességüket. És ugye itt jön szóba ismét az oktatás felelőssége.  És ahogy azt már olvashattad “A kreatív gondolkodás bajban van. Így fejlesztheted!” c. bejegyzésben, hogy mire elérjük a középiskola végét, a kreativitásunk 90%-át elveszítjük. Pedig a kreativitás ugyanolyan fontos az oktatásban, mint az írástudás és ezzel megegyező szinten kellene bánni vele.

Mit gondolsz, életünk legproduktívabb, legkreatívabb szakaszában – amit tanulással töltünk az iskolában- , melyik agyféltekének szentelnek túlzott figyelmet a másik hátrányára?

A balt jobban fejlesztjük, mint a jobb agyféltekét.

Úgy javíthatunk az arányokon, hogy trenírozzuk magunkat a módszeres gondolkodásra, a komplex látásmódra, és növeljük a minket ért kreatív impulzusok számát.

A gyerekekben van a jövő, akik még nem félnek tévedni, nem félnek hibázni, nem félnek számos útvonalat kipróbálni, másként gondolkodni, mint mások, nem pedig, ahogy elvárják tőlük.

A tévedés hozzátartozik a fejlődéshez

Te megrettentél már valaha attól, hogy akár hibázhatsz is? Fordult már elő, hogy azért nem vágtál bele valamibe, mert féltél attól, hogy hibázol? Inkább nem is tettél semmit…

Sir Ken Robinson kreativitás szakértő, író azt mondja:

Ha nem vagyunk készek tévedni, sosem jövünk elő valami eredetivel.

A legtöbb iskolában a mai napig előfordul, hogy nem arra kíváncsiak, hogy mit tudsz, miben vagy jó, mit tudsz sikerrel véghez vinni, hanem arra, hogy mit nem tudsz. Persze, tisztelet a kivételnek és persze azon tanároknak is, akiknek az előírt tanmenet és tananyag mellett sikerül egyénileg odafigyelniük a gyerekekre és fejleszteni őket.

Vekerdy Tamásnak is van véleménye a témáról.*

Tévedni, hibázni jó! Abból tanulsz. Nem úgy van az, hogy tévedhetetlenül születek, jól bemagolok mindent és tökéletes vagyok. Ilyen nincs. Ha valamelyik gyerek hibázik, az jó. Ne csesszük le érte, hanem nyomozzuk ki együtt, hol tolta el! Ezekből lehet megszerezni az ismereteket.

Belegondoltál már, hogy a mostani elsősök 2075 körül mennek nyugdíjba? És ha ilyen ütemben halad tovább a technológiai fejlődés, igencsak elkél addig a kreatív energiájuk, szóval jó lenne megőrizniük a tévedésre, a hibázásra való hajlamot, vagyis a kreatív képességek kibontakoztatásának bátorságát. De nem is kell olyan messze menni, lehet, hogy neked 5-10 év múlva olyan szakmád lesz, ami ma még nem is létezik.

A gyerekeknek elképesztő innovációs képességük van, hagynunk kellene kibontakoztatni, hiszen ők fogják a jövőt formálni, amiben még soha ennyire nem volt szükség kreatív problémamegoldási módszerekre.

A tévedés az oktatásban: kreativitás vagy sikertelenség?

Egyéniség vagy egységesség?

Az mondja Sir Ken Robinson, hogy a Földön mindenhol, értsd MINDENHOL ugyanúgy van hierarchiába szedve az oktatás. Felül a matek és a nyelv, majd lejjebb a bölcsészet, és végül legalul a művészeti tárgyak. És minden rendszerben van. Az egész oktatási rendszer az akadémiai felvételi elnyújtott folyamata – állítja Ken Robinson- , ahol professzorokat képezünk. És ez nagy baj. A következménye igen súlyos…

Sok nagyon tehetséges, briliáns, kreatív ember azt hiszi magáról, hogy nem az, mert a dolgot, amiben jók voltak, az iskolában nem értékelték.

Nem szabad, hogy ez így folytatódjon, nem igaz?

Épp itt az ideje, hogy újraalkossuk az oktatási koncepciókat, és ne a korábbi századok, a porosz oktatás nyomán lépdeljünk a mai felgyorsult korban is.  Fel kell készítenünk a gyerekeket a jövő óriási, minden eddiginél nagyobb lélegzetvételű kihívásaira. Ezt pedig úgy lehetséges igazán, ha az oktatásban a teljes lényüket fejlesztjük, nem csak a bal agyféltekét. Ha odafigyelünk az egyéni sajátosságaikra is, hogy kellően fel tudjanak készülni a jövőre.  Az emberi képességek tárháza dúskál a kreativitásban, hagyjuk, hadd bontakozzon ki, ne redukáljuk le!

Ha a saját kreatív készségeidnek a trenírozása is lényeges, az első lépést megtetted, hiszen a követed a szikrákat! 🙂

Te mit gondolsz a hibázásról, kudarcról, oktatási rendszerről?

Nézd meg Sir Ken Robinson TED előadását (magyar felirattal).

Fotó: fromupnorth.com


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?