Vihar vagy vitorla? – Hogyan lesz a válságból kreatív ugródeszka?

Szerző: Szlafkai Éva
Vihar vagy vitorla? – Hogyan lesz a válságból kreatív ugródeszka? vámháború

Amikor a világ kiszámíthatatlanná válik, kétféle reakció születik: pánik vagy lehetőségkeresés.
Egy gazdasági válság vagy egy vámháború, mint amit most Donald Trump indított el (erről bővebben a Portfolio cikkében olvashatsz itt), sokak szemében csapás, de azok számára, akik rugalmasan gondolkodnak, kreatív megújulást hozhat.

A változás nem a vége valaminek, hanem egy új szakasz kezdete.

A válság a kreativitás bölcsője

A gazdasági sokk pillanatok alatt újrateremti a játékszabályokat. Aki mereven ragaszkodik a megszokotthoz, könnyen elakad.
Aki viszont nyitott a friss gondolkodásra, új lehetőségeket találhat a kihívások mögött.

Most a kreatív gondolkodás kerül előtérbe:

  • Hogyan fedezhetsz fel új irányokat?
  • Milyen szokatlan kombinációkkal oldhatod meg a helyzetet?
  • Hogyan alakíthatod át a meglévő tudásodat új igényekhez?

A kreatív hozzáállás nem extra, hanem alapfelszerelés a változás idején.
Erről korábban is írtam, amikor a koronavírus-járvány kreatív átalakulásairól volt szó (olvass bele itt):

„A válság nem csak rombol, hanem teremt is: új megoldásokat, új szokásokat, új szemléletet. Csak rajtunk múlik, hogy romokon ülünk vagy új világot építünk.”

A válság tehát nem zár be, hanem új ajtókat nyit – ha hajlandó vagy másként nézni a helyzetet.

A reneszánsz előestéjén vagyunk

David Rothkopf politikatudós-újságíró azt vetíti előre a Jövő nagy kérdései című könyvében, hogy hamarosan összeomlik minden, amit eddig megszoktunk és átveszi a helyét egy új rendszer. Átalakulnak a munkahelyek, a pénz, a közgazdasági elméletek, az oktatás, a társadalmak, az ellátórendszer, a bankolási szokások, a szociális magatartásformák, az egészségügy, a törvénykezés, az adórendszer, tehát a teljes világunk átalakulóban van. Nekünk pedig nem igazán vannak korábbi mintáink, bevált folyamataink, a jövőben is működőképes modelljeink. Nincsenek kész válaszaink a jövő kérdéseire. Most formáljuk éppen.

Rothkopf fogalmazott úgy, hogy

a reneszánsz előestéjén vagyunk, arra célozva, hogy valami óriási változás küszöbén állunk, ami felborít minden megszokott rendszert, amit előtte hosszú időkig használtunk, ugyanúgy, mint a középkor exit táblájánál.

A történelem tele van példákkal arra, hogy a káosz nemcsak rombol, hanem termékeny táptalaja is lehet az alkotóerőnek, erről nagyon klasszul és olvasmányosan ír Eric Weiner is A zsenialitás atlasza című könyvében. A középkor végén a pestisjárvány megrázta Európát, a rend felbomlott, az intézmények elveszítették hitelességüket, a hatalom újraosztódott, és ebből a bizonytalanságból született meg a reneszánsz. Firenzében – a gazdasági instabilitás és társadalmi felfordulás kellős közepén – egyszer csak elkezdett áramlani a kreatív energia. Új művészeti formák, új technológiák, merész ötletek és korábban elképzelhetetlen látásmódok jelentek meg, mert volt szabadság, pénz, de ami még fontosabb: volt kérdés és volt feszültség. A bizonytalan helyzetek ugyanis éberebbé tesznek. És éppen ez az éberség az, ami megnyitja a teret az új gondolkodásnak, a változásnak – és a teremtésnek.

De nem kell annyira visszatekerni az időkereket, az elmúlt években sokszor tapasztalhattuk, hogy amikor a világ lezárult körülöttünk, valójában új kapuk nyíltak ki bennünk. Aki ilyenkor kíváncsi tud maradni, aki nem a megszokott sémákhoz ragaszkodik, az talál új irányokat. Erről írtam korábban a koronavírus kreatív átalakulásáról is: „A válság nem csak rombol, hanem teremt is. Új megoldásokat, új szokásokat, új szemléletet.”

Power skillek: a fejlődés legfontosabb erőforrásai

Gyorsan változó környezetben nem az nyer, aki a legtöbbet tudja, hanem aki a legügyesebben tud alkalmazkodni, újratervezni és kreatívan megoldani.

Ehhez nem elég a szaktudás – power skillekre is szükséged van.
Ezek a rugalmas, „mindenhová vihető” készségek segítenek abban, hogy ne csak sodródj a változásokkal, hanem formáld is őket.
(A Szikra Hub-ban pont ezeket eddzük: hogy ne ijedj meg a változástól, hanem lendületet vegyél vele.)

Nézzük, mire lesz most leginkább szükséged:

1. Alkalmazkodóképesség – Engedd el, hogy minden maradjon úgy, ahogy volt

A világ nem fog alkalmazkodni hozzád. De te dönthetsz úgy, hogy nem harcolsz vele – hanem tanulsz tőle.

Amikor valami megváltozik körülötted – egy piac, egy ügyféligény, egy világtrend –, ösztönösen kapaszkodni kezdesz a megszokottba. Ez teljesen természetes. Az agyad biztonságot keres.
De a változásnak nem lehet parancsolni. Nem áll meg azért, mert kényelmetlen.

Az alkalmazkodóképesség nem azt jelenti, hogy feladod, amit akartál.
Hanem azt, hogy másik úton, másik eszközzel, másik ritmusban jutsz el ugyanoda – vagy egy még jobb helyre.

Az igazán alkalmazkodó ember nem csupán tűri a vihart. Tanul belőle. Érti a széljárást. Átállítja a vitorlát.

A kérdés sosem az, hogy „Hogyan maradhatna minden ugyanúgy?”, hanem az, hogy „Hogyan válhatok még jobbá a változás közepette?”

  • Ha tréner vagy, rövidebb, dinamikusabb online programokat kínálhatsz.
  • Ha coachként dolgozol, átdolgozhatod a programjaidat úgy, hogy egyéni helyett csoportos mentoringba csatornázod az energiát.
  • Ha szabadúszó kreatív vagy, például designer vagy szövegíró, új típusú, „válságbarát” csomagokat állíthatsz össze.

Kérdezd meg magadtól:

  • Hogyan tudnám a mostani szolgáltatásaimat egyszerűbbé, gyorsabban elérhetővé tenni?
  • Mi az, aminél rugalmasabbá tudok válni az ügyfeleim igényei szerint?

2. Kreatív problémamegoldás – Gondolkodj máshogy, mint eddig

A kreativitás nem luxus a nehéz időkben, hanem maga a mentőöv. A válságok nemcsak problémákat teremtenek, hanem új kérdéseket is feltesznek. És aki képes új válaszokat adni ezekre, az nemcsak túlél, hanem előnyt szerez.

A kreatív problémamegoldás nem azt jelenti, hogy hirtelen „kitalálsz valami okosat”.
Azt jelenti, hogy képes vagy átlépni a megszokott gondolkodási mintákon, és megengeded magadnak a kérdést:
„Mi lenne, ha máshogy csinálnám?”

A megszokott utak sokszor épp akkor tűnnek el, amikor éppen leginkább számítanál rájuk.
A kreatív gondolkodó viszont nem azon szomorkodik, hogy az út megszűnt.
Új ösvényeket keres. Vagy ha kell: épít egy hidat.

  • Egy tanácsadó rövidebb, fókuszált online konzultációkat kínálhat azoknak, akik gyors döntési támogatást keresnek.
  • Egy webdesigner átalakíthatja az ajánlatait gyorsinduló webshop-csomagokra, mert a cégek most gyors online megjelenést akarnak.
  • Egy coach összeállíthat „önmenedzsment válság idején” minitréningeket a meglévő tudására építve.

Kérdezd meg magadtól:

  • Mi az, amit eddig nem mertem kipróbálni, pedig most pont az kellene?

Csatlakozz a Szikra Hub-hoz, ahol olyan tematizált, hiteles, BULLSHITMENTES tudáshoz férsz hozzá, amely segítségével új nézőpontokból ismered meg önmagad és a téged érdeklő témákat, miközben rendhagyó módon fejleszted a power skill-jeidet: motiváció, kommunikáció, kreativitás, rugalmasság.  Nézz körül a www.szikrahub.hu oldalon!

3. Kockázatvállalási hajlandóság

Amikor bizonytalan minden körülötted, könnyű megállni és kivárni.
Csak az a baj, hogy a változó világban, ha nem lépsz, egyszerűen lemaradsz.

A kockázatvállalás nem arról szól, hogy vakon ugrálsz egyik dologból a másikba.
Inkább arról, hogy mersz elkezdeni valamit akkor is, amikor még nem látod pontosan, hova vezet.

Nem kell egyből mindent tudnod. Nem kell, hogy az első lépés után azonnal ott legyen a teljes térkép.
Elég, ha elindulsz, figyelsz, tanulsz, és útközben korrigálsz.

A mozgás hozza a következő lehetőséget.
A cselekvés adja a tapasztalatot, amiből később sokkal pontosabban látod az irányt.

  • Lehet, hogy most érdemes egy teljesen új célcsoportot is megszólítanod a szolgáltatásoddal.
  • Vagy elindítani egy új, kisebb volumenű, de tesztelhető projektet.
  • Vagy kipróbálni egy új kommunikációs formát – például rövid videókat, helyettük hosszú blogok.

A lényeg: ne a tökéletességre várj.
A lendületet keresd.

Kérdezd meg magadtól:

  • Mi az a lépés, amit most félek megtenni, de hosszabb távon nagyon sokat adhatna?

Hogyan foghatod ki a szelet a vitorlából – a hétköznapok szintjén?

Nem kell azonnal világot váltanod, néha egy apró irányváltás is elég, hogy új lehetőségek nyíljanak meg előtted.

  • Ha eddig csak egyéni konzultációkat tartottál, próbálj ki egy mini csoportos programot – kevesebb idő, több ember.
  • Ha marketingesként dolgozol, indíts gyors, „válságkommunikációs” kampányokat kisvállalkozásoknak.
  • Ha tréner vagy, alkoss tematikus webináriumsorozatot, ami kis lépésekben segít a mostani kihívások kezelésében.
  • Ha szabadúszó vagy, ajánlj bevezető, „próbáld ki kockázat nélkül” csomagokat új ügyfeleknek.
  • Ha coachként dolgozol, szervezz mini kihívásokat az ügyfeleidnek, pl. „5 nap alatt új szokás”, hogy lendületet adj nekik a változások közepette.

És közben kérdezheted magadtól:

  • Milyen új lehetőséget látok egy mostani kihívás mögött?
  • Melyik készségemet lenne most érdemes kiélezni?
  • Hogyan nézhetnék más szemmel a helyzetemre, hogy meglássam benne a rejtett ajtókat?

Lehet, hogy most még nem látod tisztán az utat. De a jó kérdések, a kreatív rugalmasság és egy csipetnyi bátorság épp elég, hogy beállítsd a vitorlát – és kifogd a szelet.

Ezeket olvastad már?

Adatvédelmi áttekintés

Kedves Látogató! A szikrázó felhasználói élmény érdekében sütiket alkalmazunk. A süti információkat a böngésződ tárolja, és olyan funkciókat látnak el, hogy felismerjenek, amikor visszatérsz a weboldalra, így segít nekem megérteni, hogy az oldal mely részét találod hasznosnak és használod szívesen.

A cookie-beállításokat a bal oldalon található fülek navigálásával állíthatod be.