Hogyan kezeli a gyereked az álhíreket és a trollokat?

Szerző: Szlafkai Éva
Hogyan kezeli a gyereked az álhíreket és a trollokat?

Napjainkban a kreativitás és a komplex problémamegoldás mellett egyre fontosabb a kritikus gondolkodás, hogy ebből az óriási zajból ki tudjuk szűrni a számunkra értékes és hiteles információkat. Ez még nekünk, felnőtteknek is nehezen megy, pedig nálunk a felelősség, hogy a gyermekeinknek segítsünk benne. Most ehhez hoztam egy kis muníciót.

Az Idea Alapítvány tinédzsér korú diákok számára készít médiaértést és kritikai gondolkodást fejlesztő, álhírek felismerését segítő tananyagokat, amelyeket mostmár online formában is elérhetünk.

Online tananyag a gyerekek kritikai műveltségének fejlesztésért

Gyerekeknek szóló online tananyagsorozatot indított a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését segítő Idea Alapítvány. A csomag célja, hogy a diákok felismerjék a különféle közlői szándékokat, és képesek legyenek elkülöníteni egymástól a valós és megtévesztő információkat. A csomag első három anyaga szabadon elérhető az alapítvány honlapján.

“A modern médiakörnyezetben tapasztalható információs bizonytalanság magasabb szintű kritikai tudatosságot igényel. Különösen fontos a hamis információk felismerése a mostani járványhoz hasonló krízishelyzetekben, amikor az embert napi szinten érik félrevezető, pontatlan, elfogult vagy akár csak nem megerősített információk.”

Nagy Krisztina, az Idea Alapítvány szakmai programvezetője

Az értő médiafogyasztás fejlesztésére dolgozta ki az Idea Alapítvány egy online tanfolyamcsomag első három kurzusát, amelyet elsősorban felsős és középiskolás diákoknak ajánl. A főként tanárképzésekben utazó alapítvány a járványhelyzettel kapcsolatos korlátozások következtében bővítette a profilját.

Amikor tavasszal fel kellett függesztenünk a képzéseket a járvány miatt, elgondolkodtunk, hogyan tudjuk a programot átmenetileg, a megváltozott körülmények között továbbvinni. Erre a helyzetre válasz ez az online csomag, amelynek segítségével a tanárok akár a távoktatás keretein belül is feldolgozhatják a témát” – mondja Marinov Iván, az alapítvány társkurátora.

A most publikált online tananyag egy nagyobb e-learning készlet része, amelynek célja a kritikai és szelekciós képességek iskolai környezetben történő fejlesztése. Az alapítvány weboldalán elérhető, első három fejezet részletesen foglalkozik a leggyakoribb közlői szándékok bemutatásával, az interneten megjelenő reklámüzenetek felismerésével, valamint a trollkodás jelenségével is. 

A csomagot befogadást megkönnyítő videók, valamint a gyerekek információs környezetéből válogatott példák és feladatok teszik élményszerűvé. Igyekeztünk olyan tananyagot készíteni, amelyből mi is szívesen tanulnánk” – mondja az alapítvány pszichológus tagja, Borbély Dóra. 

A csomag egyszerre kínál lehetőséget a megszerzett tudás játékos begyakorlására, valamint – tanári igény esetén – az elsajátított ismeretek értékelésére is. Nem utolsósorban betekintést nyújt az érdeklődő pedagógusoknak az Idea Alapítvány tanárképzéseinek szemléletmódjába is. 

Az Idea Alapítványról

Az Idea Alapítványt 2019-ben hozták létre a Televele Médiapedagógiai Egyesület és az álhírekkel foglalkozó Urbanlegends.hu oldal szakértői. A magántőkéből működő szervezet célja a gyerekek, fiatalok kritikai gondolkodásának és médiaértésének fejlesztése iskolai körülmények között. Az alapítvány akkreditált tanárképzési programot és komplex tanóraterveket kínál általános- és középiskolai tanároknak, megalapozva ezzel a kritikai médiaműveltség iskolai fejlesztését. A szervezet eddigi képzésein országszerte 19 iskola pedagógusai vettek részt. 

Lead Julia M Cameron from Pexels

Téged is hajt a kíváncsi tudásvágy, számodra is fontos az önfejlesztés és a kreatív szemléletmód? Ha igen, kövesd a szikrákat a több ezer fejlődni vágyó olvasóval együtt: SZIKRAMAILFB CSOPORT, FBINSTAGRAM, PODCAST, ÉLJ KREATÍVAN KÖNYV ÉS PROGRAM.

Ha szikraolvasóként te sem szeretnéd, hogy kihunyjanak a szikrák, támogasd az oldalt egy kávé árával. Köszönöm!

Ezeket olvastad már?