Edisonplatform – egy “sokdimenziós puzzle” a gyerekek jövőjéért

Szerző: Szlafkai Éva
Edisonplatform

Mit tehetünk azért, hogy a gyerekek olyan oktatásban, tapasztalatszerzésben, tudásátadásban részesüljenek, amely valóban felkészíti őket a rájuk váró, változásokkal teli, bizonytalan jövőre? Az Edisonplatform csapatának célja, hogy a gyerekek jövőjével foglalkozó civil, piaci, tudományos oktatási szereplők jobban összekapcsolódhassanak, és hogy összegyűjtve a jó gyakorlatokat egy új tudásbázist hozzanak létre. Most te is tehetsz az ügyért!

Ennek a fantasztikus missziójú, rendhagyó kezdeményezésnek az operatív vezetőjével beszélgettem, aki nem mellesleg a Womenspiration projektben a társam, Barta Nikolett.

Miről szól az Edisonplatform?

Az Edisonplatform legfontosabb célja, hogy összefogja és együttműködésre ösztönözze a gyerekek készségfejlesztéséhez kapcsolódó, innovatív módszertannal dolgozó szervezeteket, a lehetőségeket kereső, tudatos szülőket és a felelősségteljesen gondolkodó, aktív vállalatokat.

Az Edisonplatform egyik legfontosabb pillére az Edison100 lista. Ezen olyan piaci és civil kezdeményezések szerepelnek, amelyek ma Magyarországon innovatív, izgalmas módon fejlesztik az általános iskolás korú gyerekeket. Kategóriákba rendezve mutatjuk be azokat a szervezeteket, akik 21. századi módszertanokkal, példaértékű gyakorlatokkal fejlesztik a gyerekek tudását és kompetenciáit és készítik fel őket a jövőre. Tavaly kutattuk fel először ezeket a szervezeteket és készítettük el a 2019-es 100-as listát, amit szeretnénk évente megismételni. Idén egy jelöléses rendszerrel igyekszünk feltérképezni a hazai legjobb gyakorlatokat. 2020. február 25 és március 9. között bárkinek lehetősége nyílik olyan gyerekekeket fejlesztő kezdeményezéseket jelölni, akiről azt gondolja, hogy helye van az Edison100 2020-as listáján. ITT TUDSZ JELÖLNI!

Honnan jött az ötlet, milyen gondolat, hiány, késztetés hívta életre?

Egyrészről azt tapasztaljuk, hogy a szülőkre és gyerekekre talán minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedik annak kapcsán, hogyan készüljenek fel a jövő kihívásaira. Ezt önmagában a mai oktatási rendszer nem tudja megoldani, és talán nem is szabad arra várni, hogy majd négy fal között, az iskolában megoldódik ez a helyzet. Ez mindannyiunk ügye. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az utóbbi években egyre több iskolán kívüli kezdeményezés jön létre, ami a gyerekek azon tudását és kompetenciáit fejlesztik, amelyekre a való életben ténylegesen szükségük van.

Civil és piaci alapú kezdeményezések, amelyek hangsúlyt fektetnek arra, hogy a gyerekeket megtanítsák együttműködni, projekt alapon és kritikusan gondolkozni, fejlesztik a kommunikációs vagy prezentációs képességeiket.

Mi is éppen ezt kezdtük el a Bridge Bizniscool nevű, élményalapú vállalkozási műhelyünkkel 2017-ben. Akkoriban fedeztük fel, hogy Magyarországon valójában mennyi fantasztikus fejlesztő kezdeményezés és kreatív szakember van, akik olyan módszertanokkal kezdenek el dolgozni a gyerekek fejlesztéséért, amik jobban igazodnak a mai gyerekek tanulási szokásaihoz. Azt éreztük, hogy jó lenne megmutatni, kiemelni és elismerni a munkájukat, egy helyre “terelni őket”, hogy a gyerekeik számára jó lehetőségeket kereső szülők könnyedén megtalálhassák ezeket a szakembereket, kezdeményezéseket, programokat. 

Harmadrészről pedig azt is láttuk, hogy egyre több olyan felelősségteljesen gondolkodó cég és cégvezető van itthon, akik értik, hogy azzal tudják a legtöbbet tenni egy ország versenyképességének növeléséért, ha a gyerekek fejlesztésébe fektetnek. Ha közvetett módon képezik azokat, akik néhány év múlva munkavállalók lesznek. Ha támogatják azokat a törekvéseket és kezdeményezéseket, akik olyan tudást adnak át a gyerekeknek és azon készségeiket fejlesztik, amik a jövő munkaerőpiacán elengedhetetlenek lesznek. Ez nem egy azonnal megtérülő folyamat, sokkal inkább hosszútávú. 

Az Edisonplatformmal mi ezeket a szereplőket szeretnénk összekapcsolni és együttműködésre ösztönözni.

Barta Nikolett, az Edisonplatform operatív vezetője
Barta Nikolett (középen), az Edisonplatform operatív vezetője

Te milyen szerepet vállalsz az Edisonplatform projektben?

Az Edisonplatform operatív vezetője vagyok. Projekteket menedzselek, koordinálok, szervezek, segédkezem a közösség összefogásában és építésében. Nagyon hálás vagyok azért, hogy ennek a pici csapatnak a tagjaként már a kezdetektől rálátásom lehet arra, hogyan kell egy ilyen komplex és integrált projektet építeni és formálni. Egyébként valóban egy nagyszerű csapat tagja vagyok – Pistyur Veronikával, Veres Ritával, Kormos Dalmával és Gréczy Lilivel dolgozom együtt, akiktől nagyon sokat tanulok nap, mint nap.

Mi a személyes motivációd az Edisonplatformmal?

2014-ben, néhány évvel azután, hogy a munkaerőpiacra léptem, én magam is elindítottam egy olyan kezdeményezést, ami középiskolások tudatosabb pályaorientációját hivatott segíteni, ez volt az Így dolgozunk mi. Nem rendelkeztem sem pedagógusi végzettséggel, sem hivatalos szakképesítéssel, egyszerű magánemberként azt láttam és éreztem, hogy mennyire kevés információ áll rendelkezésre a mai középiskolások számára, amikor arról kell dönteniük, hogy milyen pályát válasszanak, merre induljanak tovább érettségi után.

Úgy döntöttünk az akkori egyik kollégámmal (aki azóta már a vőlegényem), hogy csapatot verbuválunk magunk köré, és elkezdtünk körbejárni budapesti középiskolákat és különböző szakterületeken dolgozó szakembereket vittünk magunkkal, hogy arról meséljenek, mit jelent a munkájuk a gyakorlatban. A fiatalok pedig ennek hatására elkezdték jobban érteni, hogy mit jelent valójában projektmenedzsernek, dietetikusnak, pszichológusnak, értékesítőnek vagy user experience designernek lenni. Aztán elkezdtük apránként építeni a márkát – egyre jobban beleástuk magunkat a fiatalok dilemmáiba, képeztük és fejlesztettük saját magunkat, szabadidőnkben egész napos workshopokat, nyári táborokat, pályaválasztási coachingokat szerveztünk kamaszoknak, de fokozatosan kezdtük el érezni az erőforrásbeli kihívásokat, kapacitáshiány okozta korlátokat.

Pontosan tudom, milyen érzés az, amikor az ember feje felett ott lebeg a kérdés, hogy vajon kövesse a szenvedélyét, ami értelmet és élvezetet ad a mindennapokra, vagy válassza az anyagi biztonságot és csináljon olyat, amit kevésbé szeret, de cserébe meg tudja venni a boltban a zsemlét.

Nekem szerencsésen alakult az életem, mert bár az Így dolgozunk mi jelenleg egy kevésbé aktív projekt, mégis ezen a vonalon maradva gyerekek egyéni és csoportos fejlesztésével, nonformális oktatással, képzéssel foglalkozom, a munkám valóban a szenvedélyem és olyan ügyekért dolgozom, amelyekben 100%-ig hiszek.

Személy szerint azt szeretném, hogy egyre több olyan ember dolgozzon itthon, aki szenvedéllyel és elköteleződéssel tesz a gyerekek, fiatalok fejlesztéséért, boldogulásáért és ebből meg is tud élni, mert elismerik a munkáját és a tehetségét.

Edisonplatform promóciós anyaga
“Ha ma lennél 10 éves, mit keresnél?”

Mi az a Gondolkodó kör?

Az Edisonplatform szakmai megalapozottsága érdekében életre hívtunk egy sokszínű és befogadó közösséget, akik tudásukkal, tapasztalatukkal, szakértelmükkel támogatják a munkánkat, valamint segédkeznek az Edison100 lista összeállításában. Ez a Gondolkodó Kör, a pedagógusokból, gyermekpszichológusokból, gyermekjogi szakértőből, ismert szülőkből, művészekből, írókból álló izgalmas közösség. Az Edisonplatform Gondolkodó Körének tagjai többek között Al Ghaoui Hesna, Balatoni József, alias Jocó bácsi, Kádár Annamária, Mészáros Antónia és Zeitler Ádám is.

Mi az Edisonplatform működésének leginkább kihívásokkal teli része és hogyan néztek szembe vele?

Az Edisonplatform egy nagyon sok szintű és sokszereplős, absztrakt projekt, amit sokszor nem egyszerű 1-2 szóban összefoglalni. Folyamatosan törekszünk a minél egyszerűbb és érthetőbb megfogalmazásra, de be kell látnunk, hogy épp a projekt komplexitása miatt, ez egy hosszabb folyamat, amihez igyekszünk türelemre inteni saját magunkat (is). Emellett,

mivel egy innovatív projektről van szó számos olyan kérdéssel és dilemmával, amivel korábban még nem találkoztunk, nincsenek kész sémák és válaszok, amikhez nyúlhatnánk. Ilyenkor van szükség a kreatív gondolkodásra és arra, hogy merjünk kilépni a megszokott keretekből.

Az 5 fős csapatunk csupa olyan nőből áll, akiknek állandóan rengeteg terve, hatalmas álmai és vágya van. Nehezen fogadjuk el, ha valamelyik ötletünkről kapacitáshiány miatt le kell mondanunk. Ezt úgy igyekszünk áthidalni, hogy hosszútávú kollaborációk és win-win helyzetek kialakítására törekszünk. Olyan közösséget építünk magunk köré, akiknek tagjai hasonló értékrendszerrel és hivatástudattal működnek, akikhez jól tudunk kapcsolódni és kölcsönösen tudjuk egymást segíteni és támogatni hosszútávon.

Előtérben a csapat, háttérben a 2019-es díjazottak.
Előtérben a csapat, háttérben a 2019-es díjazottak.

Mi a célotok, milyen hatással legyen ez a projekt a világra?

Azt szeretnénk, ha minél több gyerek találná meg a helyét az értelmes munka világban, ha Magyarországon minél több gyermek részesülhetne minőségi képzésben, olyanban, ami valóban felkészíti őket a 21. század munkaerőpiacának kihívására. Hiszünk abban, hogy ez alulról szerveződve, közös erővel sikerülhet. Szeretnénk, ha az üzleti szféra megértené, mekkora felelőssége van abban, hogy a jövő munkavállalóinak fejlesztését már ma, gyerekkorban kell elkezdeni, ehhez pedig szükség van az ő aktív szerepvállalásukra.

Szeretnénk, ha a szülők valódi segítséget és iránymutatást kapnának gyermekeik fejlesztéséhez és nagy vágyunk az is, hogy elismerjük és megmutassuk azokat az innovatív módszertannal gyerekeket fejlesztő kezdeményezéseket, akiktől sokat lehet tanulni.

Valahol az is célunk, hogy megmutassuk, milyen fantasztikus dolgokat lehet közös erővel létrehozni, ha ez másoknak is hitet és inspirációt adhat az együttműködésre a folyamatos versengés helyett.

Hogyan látod, milyen készségekre van leginkább szüksége a gyerekeknek a 21. században?

Nagyon fontos számunkra, hogy azok a kezdeményezések, amelyek felkerülnek az Edison100 listára, valóban olyanok legyenek, akik törekednek a gyerekek azon készségeinek fejlesztésére, amelyek a 21. században elengedhetetlenek. Módszertanunk alapját a World Ecomomic Forum “Social & Emotional Learning” modellje adja. Ez tulajdonképpen három nagy kategóriába rendezi azon elemeket, amelyekre a 21. században szüksége van a gyerekeknek. Az első nagy halmaz olyan kompetenciákból áll, mint például a kritikus gondolkodás, problémamegoldás, együttműködés, kreativitás vagy kommunikáció. A második a tudás halmaza, itt szerepel többek között az írás, számolás, pénzügyi, társadalmi és digitális alapismeretek, a harmadik halmazt pedig személyiséghez tartozó jegyek adják – például a kíváncsiság, kezdeményezőkészség, kitartás. Azt gondoljuk, hogy ezek élményalapú, interaktív módon történő fejlesztése elengedhetetlen a jövőben való boldoguláshoz.

Hogyan jelenik meg a projekt életében a kreatív nézőpont?

Azt gondolom, hogy az Edisonplatform önmagában egy kreatív társadalmi innováció, hiszen arra teszünk kísérletet, hogy különböző szereplőket ösztönözzünk együttműködésre egy közös ügy érdekében. Ez a közös ügy nem más, mint hogy a gyerekeket közös erővel készítsük fel a jövő kihívásaira. Ebben felelősségük van a szülőknek, akiknek fontos, hogy megtalálják a gyermekeik számára a legjobb lehetőségeket. Felelősségük van azoknak az oktatási szakembereknek, szervezeteknek, kezdeményezéseknek, akik olyan módszertanokkal fejlesztik a gyerekek tudását és készségeit, amelyek túlmutatnak a hagyományos frontális oktatási kereteken. És felelősségük van a cégeknek, az üzleti szférának, hiszen a mai gyerekek lesznek a jövő munkavállalói. 

Ehhez mindannyiunknak ki kell lépni a megszokott keretekből, újra kell gondolnunk a módszertanokat és fontos, hogy a felmerülő kihívásokra kreatív, innovatív megoldásokat hozzunk. 

kids.build.future.
kids.build.future.

Milyen tárgy szimbolizálná legjobban az Edisonplatformot?

Erre a kérdésre Veres Rita, az Edisonplatform stratégiai vezetője azt mondaná, hogy egy sokdimenziós puzzle 🙂 

Ha úgy tekintesz az Edisonplatformra, mint egy jéghegyre, akkor ez milyen gondolatot indít el benned?

Hogy az a munka, amit elindítottunk 2019. áprilisában, még csak a jéghegy csúcsa. Kevés dolog látszik belőle és egy sokkal, de sokkal komplexebb ügy és projekt, mint amilyennek elsőre tűnik. 

Az is eszembe jut erről, hogy egy jéghegyet elsőre lehetetlen feladatnak tűnik elmozdítani egyedül. Ha meg akarjuk mozdítani, ha tovább akarjuk tolni, akkor ahhoz segítőkre, társakra van szükség, akik hasonlóan gondolkodnak és értik, hogy miért fontos annak a hegynek az elmozdítása.

Az Edisonplatform is akkor fog hatalmas változásokat elérni, ha minél többen értjük meg, hogy ez a “jéghegy” mindannyiunk életére hatással van és közösen kell felelősséget vállalnunk a változásért. 

Ha egy, a projekttel kapcsolatos konklúziót tanácsként fogalmaznál meg, hogy szólna?

Hatalmas felelősségünk van abban, hogy a gyerekek köré milyen világot építünk. Ez nem egy rövidtávú folyamat, sok erő és kitartás kell hozzá, de az a nagyszerű, hogy ebben az építkezésben nem vagyunk egyedül, csak meg kell találnunk a társakat, akik segítenek benne. Nekünk, az Edisonplatform csapatának a legfontosabb célunk ennek a közösségnek az építése, az együttműködésre ösztönzés, a gondolatformálás és tudásmegosztás. Hogy együtt tehessünk a gyerekek 21. századi, minőségi oktatásáért.

Kövesd az Edisonplatformot a Facebookon is: https://www.facebook.com/edisonplatform/

Te milyen szervezetet jelölnél a listára?

Február 25 – március 09. között a kezedben van a lehetőség, hogy javasolj egy olyan szervezetet, akik azon dolgoznak, hogy a jövőben fontos tudást és készségeket adjanak át a gyerekeknek. Itt tudsz jelölést leadni: http://www.edisonplatform.hu/edison100-2020/

Téged is hajt a kíváncsi tudásvágy, számodra is fontos az önfejlesztés és a kreatív szemléletmód? Ha igen, kövesd a szikrákat a több ezer fejlődni vágyó olvasóval együtt: SZIKRAMAILFB CSOPORT, FBINSTAGRAM, PODCAST, ÉLJ KREATÍVAN KÖNYV ÉS PROGRAM

Ha szikraolvasóként te sem szeretnéd, hogy kihunyjanak a szirkák, TÁMOGASD AZ OLDALT egy kávé árával. Köszönöm!

Ezeket olvastad már?