A véletlen input ereje – kreatív feladat

Szerző: Szlafkai Éva
Kreatív feladat, avagy a véletlen input ereje

Képzelj el egy főzőversenyt, ahol több séf egyszerre főzi meg ugyanazt az ételt, ugyanazokból az alapanyagokból, és ugyanazokkal az eszközökkel. Ki nyeri a versenyt? Ha sokféle séf van versenyben, akkor persze a legtehetségesebb. De ha csak profi séfek főznek, ahol mindenki kiváló? Itt ki nyer?

Aki ugyanazokból az alapanyagokból, ugyanazokkal az eszközökkel magasabb minőséget képes előállítani.

És ez nem csak a főzőversenyekre igaz, hanem az üzleti életre is. Éppen ezért jön szóba ismét a kreatív szemlélet fontossága, ami alkalmas arra, hogy meg tudja megkülönböztetni a sikeres cégeket a sikertelenekről. És ami szép az egészben, hogy a kreativitás fejleszthető, tanulható, alkalmazható képesség.

Edward de Bono, a laterális gondolkodás atyja, több évtizednyi tapasztalat és kutatómunka birtokában ugyanezt mondja, hogy a kreativitást el lehet sajátítani:

Több, mint 30 éve tanítok kreatív gondolkodást különféle embereknek 4-90 évesekig, Down-kórosoktól Nobel-díjasokig, afrikai írástudatlan bányászoktól felsővezetőkig, szóval sokaknak. A laterális gondolkodás egyetlen technikájának alkalmazásával egy délután alatt például 21 000 ötletet sikerült felvetni egy acéliparú cég megbízásából.
Edward de Bono – A kreatív elme c. könyv

Az elme kreatív hajlamának fejlesztése

A kreativitás szó annyit jelent (a latin creare), hogy létre hozni valamit, ami eddig nem volt. Ám az ötletszintű kreativitás nem egyenlő a művészi kreativitással. Az utóbbi született képesség, amit csiszolgatni kell, az előbbi pedig egy olyan készség, amit el lehet sajátítani megfelelő fejlesztéssel, gyakorlatokkal.

A kreativitás nem a “Mi van?” kérdésre fókuszál, hanem a “Mi lehetséges?” kérdésre. Nem mindegy, hiszen a lehetőség a kreativitás kulcsa.

Az ilyen feladatok célja, hogy segítse a kreatív, sémáktól eltérő, kereteken túlmutató gondolkodást. És mindezt játékos, örömteli formában. Mutatok is egyet, amelyet A kreatív elme c. könyvből hoztam neked egy kicsit módosítva (táblázat híján).

A véletlen input kreatív feladat

A játék során nincsenek jó, vagy rossz válaszok, a lényeg, hogy a lehetőségekre koncentrálj, hogy meg tudd oldani az adott problémát létező módon, hogy rátalálj eddig fel nem fedezett összefüggésekre, ötletekre.

A játék menete

  1. Határozd meg a célt pontosan, és fókuszálj rá.
  2. Válassz egy véletlen szót. Egyenlőre táblázat híján amilyen szóra először gondolsz, az maradjon. Legyen bármi. Ne vesd el, tartsd magad ahhoz a szóhoz.
  3. A véletlen szó felhasználásával alkoss új ötleteket a meghatározott cél szerint.
  4. A véletlen szó és a cél között nem kell nagyon közös kapcsolatot találni, a szót ihletként használjuk, ne konkrét dologként.
    Pl.: A cél egy új étterem koncepciója. A szó: ÁLCA. Az első gondolatok: bandita design, Velencei gondolák, karneváli álarcosok a pincérek. A további gondolatok: A vendég nem látja az ételt, mert el van takarva, világítás nélküli étterem (már léteznek), jelszóval védett ételek rendelése. A végső ötlet egyik fele a dizájnra épült, vagyis a szó (álca) valós értelmét használta, a másik fele pedig a szó mögöttes, “rejtett” értelmére.

A feladat

Két feladat van, és mindegyikre maximum 5 perc. Elvégzésük után nyugodtan kitalálhatsz magadnak feladatot, vagy alkalmazhatod egy meglévő projektedhez ötletelés gyanánt.

  1. Keress új ötleteket, hogy miként tehetné magát egy bank vonzóbbá az emberek szemében.
  2. Találj megoldást arra, hogy az autók ne haladjanak túl gyorsan egy hosszabb ideig egyenes útszakaszon.

Nincsenek jó vagy rossz ötletek, de maradj a valóság talaján, és ne lépd át az 5 perces időkorlátot. Találd meg a véletlen szavad és nyugodtan rugaszkodj el a sablonos, jól megszokott gondolkodásmódodtól.  Minél többet gyakorolsz, annál jobban fog menni, és a való életben is annál jobban képes leszel a problémák kreatív megoldására.

További cikk a témában: A kreatív gondolkodás bajban van – így fejleszd

Leadfotó: pexels.com

TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER FEJLŐDNI VÁGYÓ, KREATÍV NÉZŐPONTRA NYITOTT OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM , FB CSOPORT.

Ezeket olvastad már?