Hogyan segítsd az Y-generációs beosztottakat? Simon Sinek 7 fontos tanácsa

Szerző: Szlafkai Éva
Hogyan irányíts Y-generációs beosztottakat? Simon Sinek 7 fontos tanácsa. | y-generacio_365letszikra_1170x1170_pixabay

Az Y generáció mentorként és a fejlődése forrásaként tud tekinteni az idősebb generációra, akik viszont sokat meríthetnek a fiatalok kreativitásából, multitasking hozzáállásából. Ha közösen fejlődünk, az mind a munkaadónak, mind a munkavállalónak javára válik, és egy sokkal sikeresebb együttműködés veheti kezdetét.

Mit kell tudni az Y-generációról?

  • 1980-95 között születtek,
  • élménykereső nemzedék,
  • sokkal elfogadóbbak, nyitottabbak, kíváncsibbak, mint a korábbi generáció,
  • jó célokért akarnak dolgozni, fontos számukra a felelős hozzáállás (CSR szerepe felértékelődik),
  • az önállóság, fejlődés, náluk nagyobb célok, munkahelyi hangulat, a közösség ereje jobban motiválja őket a pénznél,
  • határozottak, bátrak nyomot akarnak hagyni a világban, önmotiváltak,
  • könnyebben vállalkoznak, vagy váltanak munkahelyet,
  • rugalmasan alkalmazkodnak a változásokhoz,
  • kevésbé tűrik a nemszeretem munkákat, rutinmunkákat.

Ha a cégvezetők meg akarják tartani a fiatalokat, nem árt minél hamarabb alkalmazkodni a megváltozott munkaerőpiaci igényekhez, biztosítani a kedvező feltételek és előtérbe engedni az Y-generációt. Az egyik legmerészebb, mégis iszonyat jövedelmező megoldás a ROWE-módszer, amely az önállóság teljesítménynövelő hatására alapoz, és itt már olvashattál róla.

Ám természetesen nem csak fényezni lehet a generációmat – igen, én is Y vagyok -, megvannak a magunk hibái (pl. digitális függőség), és hiába tekintünk az innovatív jövőbe, mégis szükségünk lehet régimódi vezetési attitűdre is. A továbbiakban  megosztok néhány taktikát Simon Sinek vezetési tanácsadó kelléktárából, hogy a különböző generációk sikeresen tudjanak együtt dolgozni, és amelyek segítségével egy szervezet minden tagja fejlődhet.

Ezenkívül itt olvashatsz még a generációs témával kapcsolatos cikket, illetve tanácsokat, hogy miként tud jól együttműködni az XYZ generáció.

Mit tehet egy cég, ha segíteni akarja az Y-generációs beosztottjait?

Építsen ki bizalmi kapcsolatot, inspirálja őket közös munkavégzésre, biztosítson jó munkakörülményeket, adjon kihívást jelentő és felelős munkát, valamint adjon kellő mértékű önállóságot. És igen, fékezze meg néha a digitális erőteret. 🙂  Nézzük, hogy mely 7 dologra hívja fel a munkaadók figyelmét Simon Sinek.

1. Tartsd távol a mobiltelefonokat a tárgyalótól!

Adjunk esélyt az emberi kötődésre, kapcsolódásra, hogy a megbeszélés előtti (és után) telefonnyomkodás helyett inkább egymással beszélgessünk. Az idősebb generációnak ez sokkal természetesebb, így ezt tőlük tudják megtanulni a fiatalok. A kapcsolatokban minőségbeli javulást eredményezhet, ha kitiltják a mobilokat a tárgyalókból.

2. Ösztönözd a papírhasználatot és a kézírást!

A Psyghological Science című folyóiratban is olvasható, hogy a kézzel írt infók tovább megmaradnak az emlékezetünkben, és jobban feldolgozza az agy. Nyilván kényelmesebb, és visszakereshetőbb, megoszthatóbb egy digitális infó, de először törekedjünk az írott szövegre. A papírra vetett válogatott információ jö hatással van a kritikai gondolkodásra és a döntéshozatalra… és ismét egy kis digitális elvonó.

3. Járj elöl jó példával!

A jó vezetőknek nem kell irányítani, mert maguktól követik őket az emberek. Ha a vezetői cím mögött tartalom is van, akkor arra az Y generáció tagjai (is) felnéznek és szívesen tanulnak tőle, valamint jobban elfogadják a felülről érkező kéréseket.

4. Adj és kérj visszajelzést!

Van egy ellentmondás: az Y generációnak szüksége van a gyakori visszajelzésre, mégis nehezen viseli a negatív visszajelzést. Oké, aki fejlődő szemléletmód szerint él, ő rendben van ezzel a kérdéssel. Érdemes időnként értékelőt tartani, vagyis megkérni a munkatársakat (csoportokban), hogy mindenki írja fel 3 erősségét, amiben az elmúlt időszakban fejlődött, majd írja le azt a 3 dolgot, amiben még szeretne fejlődni (csúnyán mondva, amiben gyenge). Majd vitassa meg közösen a csoport először a gyengébb, majd a jó részeket, miközben az illető -akiről épp szó van -, nem szólhat közben. Garantáltan nagy élmény lesz, ha kellően nyitottan és aktívan hallgatunk, rengeteget tanulhat belőle mindenki.

5. Barométer és multitasking: használd ki!

Mivel ők bátrabbak, és jobban kinyitják a szájukat, ha nem tetszik valami a vállalatnál, nyugodtan veheted úgy, hogy ez általános ellenérzés, valami nem működik. Nagy valószínűséggel az idősebbek is ezt gondolják, csak vagy hallgatnak, vagy alakoskodnak. Tehát a milleniumi nemzedék az összes dolgozó lelkiállapotának hiteles mutatója, kvázi barométere lehet.

Ha olyan projektről van szó, amelyben gyors változtatásokra, komplex feladatokra, rögtönzött döntésekre, kreatív megoldásokra van szükség, állíts oda egy Ypszilonost, imádni fogja. Az idősebb generáció a tudásával, tapasztalatával segítse őket.

6. Támogasd, fejleszd őket!

A fiatalok fejlődni szeretnének, még ha nem is mondják, tehát az idősebb generáció álljon mögötte, mentorként segítse őket. Mind a tudás átadása, mind a tudás megszerzése ösztönző, tehát win-win.

7. Hagyj lehetőséget a hibázásra, és beszélj a kudarcokról!

A fiatal generáció akkor is magabiztosságot mutat, ha nem az, ez pedig belső feszültségekkel jár. Biztosítsd őket, hogy nem baj, ha hibázik, és ossz meg velük saját kudarcélményeket. Mindannyian hibáztunk már. Mutasd, hogy miként tanultál belőle! Ezáltal a teljes vállalati kultúrát építed, hiszen a biztonság körét bővíted, amelyben van helye a hibának, botlásnak, félelmeknek, kételynek.

A lényeg, hogy vezetőként nyitottnak kell lenni a változásra, és arra, hogy mindenki tanulhat a másiktól kortól függetlenül.

Grátiszként két dolgot ajánlok még neked Simon Sinek-től.

Az egyik a Jó vezetők eszenek utolsónak című könyvét, amely segít, hogyan építsünk lelkes és összetartó csapatot. Valamint  2014-es TED-es előadását, amelyben arra keresi a választ, hogy vajon miért érezzük magunkat biztonságban a jó vezetők mellett.

Így él és dolgozik az Y-generáció – podcast adás

A Nők az útON videós podcast adásunkban az Y-generációt érintő kérdésekről beszélgettünk Cseh Orsolyával, aki coachként maga is az Y generációhoz tartozik. Itt tudod elolvasni az adáshoz kapcsolódó cikket, vagy meghallgatni az adást podcast lejátszókon, esetleg feliratkozni a csatornáinkra. Tarts velünk, menjünk együtt az úton!

 


HA TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!

Ezeket olvastad már?