3 dolog, amit az Apple-től tanulhatsz. Ezért olyan sikeres az Apple design!

Szerző: Szlafkai Éva

A kezedben lévő telefon nem csak egyszerűen egy telefon, hanem élmény, amely összekapcsol a világgal. Mindegy, hogy egy iKészüléken olvasod ezt a cikket vagy más kütyün, Steve Jobs designfilozófiája minden mobilon, táblagépen valamint az életterünk több részén is érződik. Ez az ő öröksége, hogy átalakította a technika és az ember viszonyát, mígnem az életünk részévé vált a design. Nem is hinnéd, mennyire és Te is tanulhatsz belőle.

Mindez Steve Jobs-sal, Jonathan Ive-val és az Apple-el kezdődött…

A jó design láthatatlan, mégis eléri, hogy vágyjunk rá. Méghozzá nemcsak a küllemével, hanem a tökéletesen működő funkciójával. Hogy betölti azt a szerepet, amire létrehozták. Hiszen ez a design lényege, hogy a felhasználót a középpontba helyezve tervezik meg a tárgyat/szolgáltatást/teret/alkotást stb. Erről már olvashattál tőlem a Design thinking című írásban és hamarosan más platformon is, erről majd idejében szólok. 😉

Nézzük meg, mi a 3 legfontosabb összetevője, esszenciája annak a gondolkodásmódnak, amely Steve Jobs és Jonathan Ive (az Apple vezető formatervezője) zsenijéből született meg és designforradalmat indított el. De mondhatjuk úgyis, hogy amely megváltoztatta a világot!

Úgy olvasd végig a cikket, hogy egyből illeszd is magadra a tanulságokat! Te miként tudnád hasznát venni ezeknek az infóknak, mire tudnád alkalmazni az életedben?

Az Apple más, mint a többi: kreatív, provokatív, merész, előremutató

Az Apple designfilozófiája nem csak mobiljaiban, tábla- és számítógépeiben érezteti a hatását, hanem a teljes üzleti szektorban forradalmasította a design fogalmát, de még a magánéletben is megváltoztatta a tárgyak külleméről és funkcióiról való gondolkodásunkat. Az Apple volt az első olyan cég, amelyet nem a marketing, az értékesítés vagy a műszaki fejlesztések vittek előre, hanem a design, a maga provokatív és előremutató módján. Az Apple-nél a tervezési folyamat kívülről befelé haladt, nem úgy, mint a legtöbb cégnél. Ők a műszaki tervezés helyett a formatervezést állították a cég működésének középpontjába.

Design vagy dizájn?

Valakinek az egyik, valakinek a másik tetszik, illetve bántja a szemét. Magyarul dizájn, hiszen ragozva mégiscsak így szebb, ám az angol nekem jobban tetszik, így én ezt használom a cikkben. Úgy gondolom, kellően beépült már a nyelvünkbe az angol alak.

Na de most lássuk, mi az a 3 sikertényező, amelyre az Apple-nél különösen figyelnek, és amely elkezdte átformálni a világ „dizájnfelfogását”.

Apple design Nr.1 – Az ember van a középpontban

Az Apple odafigyelt, hogy úgy alkossák meg a termékeiket, hogy azok igényesek , jól használhatóak és esztétikailag tökéletesek legyenek. Szinte már annyira tökéletesek, hogy a felhasználó elfeledkezzen a designról és csak a funkcióra figyeljen, arra, hogy remekül használható és élvezetes élményt nyújt. A jó design tudat alatt azt súgja a fogyasztónak, hogy a gyártó figyel rájuk.

A design tehát nem csak az, hogy valami milyennek látszik, hanem hogyan működik. A jó designt lehet, hogy nem is veszed észre, csak a rosszat. Például amikor lassú az app, kényelmetlen a kezedben a telefon, lekopik a sarka, nem egyértelmű a menü, bonyolult a használata, fénylik a felülete vagyis nem jó a designja. Tehát rossz az élményed vele kapcsolatban.

Az Apple designfilozófiája az, hogy minden részletet, funkciót az anyaghasználattól kezdve a szoftveren át a legapróbb csavarig a felhasználói élmény hatja át. Azok az elvek, hogy vajon mit érez majd a fogyasztó, amikor kezébe veszi a terméket és elkezdi használni. Mindent az embernek rendelnek alá. Te vagy a középpontban. Az Apple termékeit használva azt érzed, hogy minden MIATTAD van úgy, ahogy. A Te kényelmed, szórakozásod kedvéért.

Nem a műszaki szempontokkal kezdtünk el foglalkozni, hanem az emberekkel és az érzelmeikkel. – mondta Jony

Az emberek kapcsolata a tárggyal, vagyis akár a felhasználói élmény már a csomagolásnál kezdődik. Az Apple-nél (Steve Jobs és Jony Ive látnoki képességeitől mentorálva) pontosan tudják, hogy milyen érzéssel veszi majd kezébe a terméket a fogyasztó, tehát már  a csomagolásnak is alá kell támasztani a beltartalmat. Például nekik volt először rugóterhelésű dobozuk, amely lassan nyílt ki és ez a mozzanat előkészítette a benne rejlő várva várt „csoda” felfokozódó hangulatát. Nüansznyi részlet, mégis hozzáad a termékhez. Én például eltettem eddig az összes iKütyüm dobozát, és ezzel nem vagyok egyedül szerintem. Zárójelben mondom, még elférne a gyűjteményemben egy iMac doboz is, nem almás a jelenlegi gépem. 🙂

Steve-vel mindig sok időt szánunk a csomagolásnak. Imádjuk – mondta Jony Ive. Meg kell tervezni az egész rituáléját,  hogy a vevő már a kibontáskor érezze, ez a termék különleges. A csomagolás felérhet egy színházi előadással: akár egy egész történetet elmesélhet.

Bizony, az élmény már a kicsomagolásnál kezdődik.

Apple design Nr.2 – A kevesebb több

A ’80-as években vizuálisan túlterhelt volt minden (nem mintha ma sokkal jobb lenne a helyzet), mindent túldesignoltak. Ez nem tetszett sem Jonynak, sem Stevenek és mindketten (bár még nem tudtak egymásról) az ellenpólust képviselték. Egy tárgy ránk üvöltő külleme ne vonja el a figyelmet a funkcióról, vagyis amiért eredetileg létrehozták azt a tárgyat.

A stratégiánk az, hogy rájöjjünk, mit nem akarunk csinálni – mondta Steve Jobs.

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója szerint a cég egész termékpalettája elfér egy konferenciaasztalon, mivel bátran gyakorolják a visszautasítás kultúráját. Ez óriási és nagy érték, hiszen olyan könnyen tudunk igent mondani a jó ötletekre, de nemet kevésbé. Pedig a fókuszált figyelem megköveteli a nemek mondogatását is.

idezet-egyszeru_SteveJobs_365letszikra_Magazinblog_SzlafkaiEva

Amikor Steve Jobs visszatért az Apple-hez, az első dolga a nyírbálás volt és 4 terméktípusra csökkentette az egyre duzzadó középszerű termékpalettát, és így az erőforrásaik egészét csak ezekre fókuszálták. Meg is lett az eredménye. Sokkal sikeresebb stratégiának bizonyult, mintha többfélét gyártottak volna.

Az egyszerűsítés folyamata valójában a jó design alapkövetelménye.

Az Apple termékeit legendásan könnyű használni és mindez a kevesebb több elvének köszönhető. Csak olyan funkciók maradtak benne, amelyből már nem lehetett elvenni, csak hozzátenni, amit pedig nem akartak. Azt akarták, hogy egyszerű legyen használni. És milyen jól tették, hiszen tudjuk, hogy az egyszerűség egyre fontosabb, hiszen annyi dolog bonyolítja az életünket. Számos kutatás tetten érte már, hogy vágyunk a nagy választékra, de jóval nehezebben választunk sok lehetőség közül, ráadásul elégedetlenebbek is leszünk a döntésünkkel, mintha szűk a szortiment.

Feladat: Ha mondanod kellene most azonnal 2 fagylaltízt, mit mondanál? Azonnal! Kapásból! Gondolom vanília, puncs, csoki, citrom, eper… ilyen válaszok születtek. Gyorsan meg is volnánk. Finom fagyi, elnyalod, klassz.
És most egy olyan fagyizóban állsz, ahol 45 ínycsiklandó fagylaltcsoda közül kell döntened, hogy melyik két ízt válaszd. Milyen gyorsan tudnál dönteni? Nem sajnálnád, hogy 43 másik ízt nem próbálhattál ki?

Apple design Nr.3 – A részletekre fókuszált figyelem

Jony Ive részletek iránti rajongása a tökéletes és észrevétlen design iránt például abban is megmutatkozott, hogy hosszú hónapokig kísérletezett egy olyan rugós zárszerkezeten, amely éppen csak lehelletnyire nyitotta fel a fedelet.

Ahhoz, hogy bekapcsold a gépet, először fel kell nyitnod a fedelet. Azt akartam, hogy ez a pillanat különleges legyen! – mondta Jony Ive.

Az egész tervezési és gyártási folyamat során minden részletre aprólékosan odafigyelnek és nincs olyan, hogy lehetetlen. Egyszerűen nincs a szótárukban. Mivel mindent a tökéletes felhasználói élménynek rendelnek alá, a legapróbb mozzanatok is számítanak, hiszen tudjuk, az ördög a részletekben lakozik. Például saját csavarokat gyártottak le, amelyek még tökéletesebben illeszkednek a fedélhez.

A részletekre való figyelem azt is jelenti, hogy az egész folyamat során igazán figyelnek a felhasználóra.

A részletek iránti megszállottság, és az egészen apró dolgokra való buddhistaszerű összpontosítás különbözteti meg az Apple-t a versenytársaktól. – véli Adam Lashinszki, az Apple kulisszatitkai c. könyv írója.

Az Apple megalapozta az új kor kívánalmait és elhozta a design vezérelte kultúrát. Ma már észrevesszük a különbséget a gagyi és az igényes, az ócska és a kimunkált termék/felhasználói felület között és elvárjuk a jó designt. Ehhez a szemléletváltáshoz pedig nem kellett sok idő, csupán néhány év és egy előremutató vállalat, amely felkeltette az igényünket a rólunk szóló technológiák, vagyis a rólunk szóló világ iránt.

A sok Steve Job-os könyv mellett olvastad már Jony Ive munkásságáról szóló könyvet? Érdemes!

 Források: Adam Lashinsky- Az Apple kulisszatitkai és Leander Kahney – Jony Ive

Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.

Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból.  evaszlafkai.hu

Ezeket olvastad már?