„Ahol szórakozás közben is tanulsz valami újat valami régiről.” – Helló Athén!

Szerző: Kiss Noémi Eszter

Idén a húsvétot páran a görög fővárosban töltöttük. A hagyományok a miénkhez hasonlóak, oké bár locsolni nem locsolnak, a tojásfestés, töltött bárány evés és a jó sok alkohol itt is módi. A csoki nyuszi mellett pedig, ami még szintén jó dolog, hogy az összes turista látványosság ingyenesen látogatható. Meg is látogattunk párat egy nem mindennapi „Uber-féle” idegenvezetésben.

Első nap a belvárosban szocializálódtunk. A hosszú hétvége alkalmából, mint más európai nagyvárosban ilyenkor, az utcák, a terek, a kávézók, éttermek csak úgy nyüzsögtek az emberektől; helyiektől, turistáktól. Athén belvárosa nagyon hangulatos. A modern butikokkal teli utcákon sétáltunk, majd egy-egy helyen ókori romok, vagy épp kis kápolnák mellett találtuk magunkat. Az időjárás ilyenkor már egészen kellemes. Ahogy a délutáni napsugarak ragyogtak a macskakövön, rájöttem, mennyire hiányzik az európai nyár. Így, hogy már nem Magyarországon élek, mindig olyan jó érzés fog el, ha valahol Európában járok. Mintha otthon lennék.

Húsvéti szivárvány az Akropolisz felett

Athénban a régi pezsgően keveredik az újjal

Athént nem mondanám egy tipikus újkori modern városnak. Nincs óriás, kacifántos úthálózata, nincsenek felhőkarcolók, nincsenek vibráló fények, óriás reklámfelületek, amik információ túltengést okoznak az embernek. Épp ellenkezőleg, a 4-5 emelet magas épületeivel, szűk, egyirányú kis utcáival, a kisebb-nagyobb zöld területekkel, parkokkal egy kiegyensúlyozottabb, békésebb és igen történelem hű városnak tűnt.

Athén a legrégebbi európai város, több mint 4.000 év történelemmel. A demokrácia, a filozófia, a színház, a zene és a mítoszok szülőföldje és ezekhez mind hű is maradt. A város építészeti örökségek tömkelege, úgy, mint az Akropolisz, az ókori Zeusz templom és az első olimpiai stadion köré épült. A sok ókori maradvány mellett rengeteg kulturális program keretein belül tanulhatunk a görög történelemről. Sőt,

Athénban, ha bulizni megy az ember, még akkor is biztos tanul valami újat valami régiről.

A belvárosi szórakozóhelyek ugyanis közel vannak a múltból maradt látványosságokhoz, a helyiek pedig mind szívesen mesélnek régi legendákról. Így még érdekesebb is az információgyűjtés. A belváros egy része olyan, mint nálunk a Gozsdu Udvar. Tele bárokkal, szórakozóhelyekkel és tele fiatallal.

Az athéni 360 bárban

Ott is van például „360” tetőtéri bár, ahol egy koktél ugyan 10 euro, a látvány miatt viszont mindenképp megéri. A teraszról az Akropolisz látványa egészen konkrétan festői. Mi a Húsvét Hétfőt múlattuk ott. Naplemente előtt mentünk koktélozni és már rég nem az első pohárnál tartottunk, amikor elkezdett esni az eső, majd az ókori fellegvár mellett egy teljes szivárvány jelent meg (lásd lent-szerk.). Azt hiszem, én gyerekkoromban láttam utoljára szivárványt, így nem meglepő, hogy rácsodálkoztam. Egyébként meg pár pohár koktél után már nem lehetsz elég biztos benne, hogy jól látod, amit látsz… J

Ingyen városi séta túra „Uber-idegenvezetővel”

A következő délelőtt ingyenes városi körútra mentünk („Athens Free Walking Tour”). Első alkalom volt, hogy ilyenen részt vettem. Nagyon élveztem. A túra ingyenes, illetve borravaló alapon működik. Helyi (vagy mint a mi esetünkben, régóta Athénban lakó, már szinte helyinek számító külföldi) mutatja meg a nevezetességeket kívülről és beszél a görög történelemről, illetve a mai kultúráról. Ők nem hivatásos idegenvezetők, amolyan „tudjuk, mert itt élünk és szívesen mesélünk róla” egyszerű, hétköznapi emberek. Mint ahogy van a hivatalos Taxi és van az Uber … Szóval ők amolyan „Uber-féle idegenvezetők”.

A miénk, „Uber Sam” (Samantha) egy dél-afrikai nő volt, aki 26 évvel ezelőtt görögországi nyaralásán megtalálta a maga görög Istenét, és azóta vele éli fővárosi, boldog házas életét, a hétköznapokban pedig idegeneknek mutatja meg a város szépségét.

Parthenon

A Parthenonnál

Igazán belevaló, vagány személyiség, minden szava hihetetlenül izgalmas volt. Nem lehetett nem oda figyelni rá. Én személy szerint sok új és érdekes információval lettem gazdagabb, amit lehet, hogy a középiskolás történelem órákról már rég tudnom kéne, na de komolyan, ki figyelt azokon az órákon? Szóval érdemes egy ilyenen is részt venni, a megszokott túrák mellett.

Athén tipikusan az a hely, ahol a „kötelező” történelmi körök kihagyhatatlanok.

Egy délután a 156 m magas mészkősziklára épült Akropoliszban elmeséli a város egész történetét. Athéna temploma, a Parthenon; a még ma is koncertek, színházi előadások helyszínéül szolgáló Herodium; a Dionüszosz-színház, aztán egy séta az Olympiai Zeusz templom maradványai között, egy sprint a Panathinaikon stadionban, az ókori olimpiai játékok helyszínén és máris mindent tudunk, amit illik tudni az ókori Görögországról.

Akropolisz
Herodium
Niké-temploma

Nekem ha Görögország, akkor souvlaki

Természetesen kék-fehér, mediterrán stílusú tavernában akartunk vacsorázni. Ilyet nem volt nehéz találni. A nehézséget inkább az okozta, hogy melyik kék-fehér, mediterrán stílusú tavernát válasszuk. Nekem, ha Görögország, akkor csirke souvlaki sültkrumplival és jó sok fokhagymás tzatziki mártással. Gyerekkoromban a görögországi nyaralásokon mindig ezt ettük. Nosztalgiáztam kicsit. Ezen kívül nagy kedvencem még a muszaka (rakott padlizsán), a mézes görög joghurt és az utcai árustól vásárolt magvas, édes, karika formájú kenyér. 😛 Ezeket sosem hagynám ki.

Egy kis történelem, egy kis szórakozás, egy kis gasztro, képeslapküldés a nagyinak és a szokásos hűtő mágnes. A három napos húsvéti túránkba ennyi fért bele.

athen_terkep

Tudtad? Érdekességek Athénról:

• Görögország 98%-a hegyvidék, és tele van márvánnyal. Ami számunkra a „luxus csillogása”, az a görög házak padlózatának mindennapi megoldása.
  • Az ókori görög istenimádatnak annyi követője van, hogy ma már hivatalos vallásnak számit.
  • Az olimpiai láng vándorlását a németeknek köszönhetjük. 1936-ban ők vitték először a lángot a görögországi Olümpiából az akkori játékok berlini színhelyére.
  • A Nike márka Niké, a győzelem görög istennője után kapta a nevét. A híres pipa pedig az istennő szárnyait szimbolizálja, amiket a legenda szerint az Akropoliszon hullatott le a perzsák elleni marathoni csata győzelme után. A logót egy diák tervezte 1971-ben 35!!! dollárért! (Jó pár évvel később azért kapott a részvényekből is.)

[sgmb id=”2″]

HA TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY, TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!