Honnan jön a kreatív ötlet? A biológiai ötletgyárunk állítja elő

Szerző: Szlafkai Éva
"A kreatív ötlet a biológiai ötletgyárunk állítja elő"

Kíváncsi vagy, honnan jön a kreatív ötlet? A biológiai ötletgyárunk állítja elő némi inspirációból. A memóriánk, a figyelmünk, a koncentrációnk és kapcsolatképzési képességünk fejlesztése létfontosságú a kreatív kapacitásunk kiaknázása érdekében, vagyis azért is, hogy klassz ötletekkel szolgáljunk a mindennapok során.

Emlékszel még a kreatív folyamat öt állomására? Először van egy probléma, ami foglalkoztat, majd jön az inkubáció, amikor hagyod érni a megoldást, új ingerekkel körülvéve magad inspirálódsz, majd jön az AHA-élmény, aztán az elemzés, végül az ötlet megvalósítása. De hogyan zajlik bennünk az ötlet kitalálása és hogyan lehet fejleszteni, hogy minél jobb ötletekkel állhassunk elő?

Ötletgyár – Így születik egy kreatív ötlet

Az inkubálódás időszakában külső és belső inspirációs források indíthatják be a kerekeket, ám ez nemcsak úgy magától történik, szükséges az aktív hozzájárulásunk, vagyis agyunk aktív hozzájárulása. Kaszás György nagyon találóan és képletesen nevezi meg ötletgyárunk részlegeit Kreativitássuli c. könyvében: anyagbeszerzés, információ raktár és gyártóműhely. Nézzünk bele mindháromba.

1. Figyelem, vagyis az “anyagbeszerzés”

Ahhoz, hogy ötletekkel álljunk elő, nagyon fontos munkát végez a figyelmünk. Ő felelős azért, hogy a külvilágból áramló információkat, élményeket, ingereket, gondolatokat beszerezzünk. Azért fontos, hogy legyen miből válogatni majd a raktárban, amikor ötletmorzsák után kutatunk. Mondhatjuk azt is, hogy kell a nyersanyag a fantáziánk számára. Minél erősebb ez az anyagbeszerzési rendszerünk, vagyis minél tudatosabb figyelmünk, annál jobb lesz a kreatív kapacitásunk. Gondolj bele, minél jobb agyunk fókuszálási készsége, annál több külső-belső ingerre reagál (inger lehet például íz, szín, hang, kép, gondolat, éhségérzet stb. ) vagyis annál több dolgot vesz észre a világból. Minél több dolgot vesz észre, annál több infót raktározhat majd el, és annál több infóból válogathat a képzeletünk, amikor ötletelünk.

ötletgyár -  Adobe Creative Cloud
ötletgyár – Adobe Creative Cloud Behance

A figyelmünknek különféle jellemzői vannak, amelyeket külön-külön is edzhetünk, hogy milyen klasszabb legyen az alapunk. A figyelmünknek van terjedelme, vagyis, hogy mennyi részletre tudunk egyszerre figyelni, és az is fontos, hogy mennyire tudunk jól összepontosítani, fókuszálni, például a jelen pillanatra, az érzékekre. A figyelem tartóssága azt jelenti, hogy milyen hosszú ideig tudunk koncentrálni, az átkapcsolhatósága pedig azt, hogy agyunk két dolog között váltogatja az irányt, vagyis hol az egyikre irányul a figyelem, majd a másikra és vissza, illetve a megoszthatósága, amikor egyszerre kapcsolódunk különféle impulzusokra.

A figyelem terjedelmének fejlesztése

A “Ne csak nézz, láss is!” tipikus esete, vagyis a figyelmünk terjedelmi azt jeleni, mennyi mindent veszünk észre a minket körülvevő világból. Minél nagyobb ez a spektrum,

minél szélesebb a látókörünk, annál több, részletesebb, gazdagabb élményanyagot gyűjtünk össze, így annál nagyobb kincses(tudás)tárból válogathatunk az ötletelésnél, a képzeletünket igénylő kreatív problémamegoldás során.

A figyelmedet tudatos, éber állapotba hozhatod, ha követed a nyomozók módszerét, amikor egy helyszínt alaposan átnéznek, minden nyomot megvizsgálnak. Ha legközelebb bevásárolni mész, közben menjen a fejedben folyamatosan a sztori, hogy mit látsz, úgy mondd magadnak, mintha épp kihallgatnának, hogy mi történt. Alaposan figyelj meg a környezetedben mindent, a hangoktól kezdve, a vásárlók maszkviselési szokásán keresztül a pénztáros szemszínéig. Az is klassz feladat, ha megfigyeled a körülötted lévő asszociációs mintákat, például mennyi dologban fedezhetsz fel egy arcot (pl. autó hűtőrács + lámpák+ rendszámtábla).

A figyelem megoszthatóságának fejlesztése

Bizonyára neked sem ismeretlen a multitasking esete, amikor különféle tevékenységeket egyidejűleg végzünk, és bármilyen meglepő, a nonverbális- és verbális jelek figyelése is idetartozik (a Mit árul el rólam a testbeszédünk? beszélgetés érdekelhet) illetve az evés közben tévézés, takarítás közben podcast hallgatás, vagy éppen a szinkrontolmácskodás. Ez az egyszerre több irányba történő figyelés (valójában rövid fázisokból álló, gyors át-és visszakapcsolás) ami, habár nem túl hatékony módja a munkavégzésnek , mégis leképezi a világunkat. Miért? Mert az ingerek sokszor egyszerre bombáznak minket, és jól kell tudnunk szűrni, illetve megválasztani, váltogatni a figyelmünket a lényeges dolgokra. Biztosan találkoztál már olyan feladattal, ami figyelmed megoszthatóságát edzette, tette próbára, mint ahogy gyerekkorunkból a pontösszekötős képjátékok, a két közötti különbségkeresők vagy az alábbi feladat, amikor ki kell mondanod az olvasott szó valódi színét.

A figyelem összpontosultságának fejlesztése

Ahogy feljebb írtam, a jelenre fókuszálással, vagyis mindfulness gyakorlatokkal remekül fejleszthető, amiből elég sokat találsz szikracikkekben is. Például amikor legközelebb eszel, ne a social médiát pörgesd, hanem hunyd be a szemedet, és figyelj az ízekre. Hol érzed őket, milyen zamatokat érzel, hogyan rágsz, mit idéznek fel benned az íze? Szuper gyakorlatokat találsz Corinne Sweet könyveiben is. Hidd el, ez is hozzájárul, hogy jöjjön az a bizonyos szikra egy kreatív ötlet formájában a problémás helyzetekben.

A figyelem tartósságának fejlesztése

Minél hosszabban tud valaki figyelni, annál több dolgot fogad be. Minél több dolgot fogad be, annál gazdagabb lesz az elraktározott információk tárháza, így jóval nagyobb merítésből tud dolgozni, amikor új ötletek után kutat. Úgy edzheted legkönnyebben, hogy kinézel egy pontot az íróasztalod előtt és mindennap három alakommal 1-1 percig fókuszáltan nézed, nem nézel máshova, nem terelődik el a figyelmed. Az időtartamot egészen 3 percig növelheted, mondjuk hetente emelve fél perccel az adagot.

A figyelem átkapcsolásának fejlesztése

Ahhoz, hogy a környezetünkben lévő különféle ingeket észlelhessük, szükségünk van az átkapcsolás fejlesztésére. Ezt a hétköznapokban például autóvezetéssel edzhetjük, hiszen ennél a tevékenységnél folyamatosan váltogatjuk a fókuszunkat a táblákról a fékre, a gázról a többi autósra, a kuplung és a váltó kettősére. De az alábbi, kétféleképpen értelmezhető optikai trükkös képek nézegetése is fejleszti.

2. Emlékezés, vagyis az “információ raktár”

Az emlékezőképesség, hogy meg tudjunk jegyezni dolgokat és azokat vissza is tudjuk idézni, nagyon fontos pillére a kreatív teljesítménynek. Különféleképpen tudjuk elraktározni és előhívni az infókat. Vizualizáció segítségével, ami a képalkotó képességünkre támaszkodik, továbbá ismétléssel, ha sokszor ismétlünk, begyakorolunk valamit. Ezen kívül a rendszerezés segít az új infót egy, már a fejünkben lévő releváns infóhoz illeszteni.

Biztosan hallottad már a belső szem kifejezést. Ez tipikusan arra utal, hogy valamit képekben képzelünk el, valaki például vizuális típus, és képekben könnyű tanulnia is, így ő alapból edzi ezt a területet, aki viszont nem az, érdemes fejlesztenie minden olyan feladattal, amely így kezdődik: “Képzelj el egy …”. Ajánlok egy klassz memóriajavító vizualizációs technikát, próbáld ki. A neve memóriapalota, és ebben a cikkben találod: Íme 3 kreatív memóriafejlesztő gyakorlat

A rendszerezésre Kaszás György egy isteni hasonlatot használ, méghozzá a fiók és a zsák példáját. Arra bíztat, hogy

legyen a fejed fiók, ne zsák!

Kaszás György – Kreativitássuli (Animus kiadó, 2017)

Mire céloz? Erre te magad is tudod választ, ha belegondolsz, hogy mi a különbség a kettő között. Ha el kell pakolnod, akkor mindkettő alkalmas rá, hiszen tárolásra szolgál, ám míg a zsák esetében jóval macerásabb lesz megkeresni az elrakott holmit, hiszen bezsúfolódik a többi közé, addig a fiókban jobban meg fogod találni, mert az rendben tartható. Érted, miért fontos a rendszerezés az infók, emlékképek felidézése szempontjából?

3. Kapcsolatképzés, vagyis a “gyártóműhely”

Most pedig jön az ötletgyár produktív része, amikor az eltárolt infókat előhívod, és valamihez hozzácsatolod, hiszen

az ötlet nem más, mint a világban már létező információk újfajta összekapcsolása, ami így új jelentést kap, és alkalmassá válik egy probléma megoldására.

Steve Jobs is azt mondta, hogy “a kreativitás dolgok összekapcsolása csupán”, és milyen igaza van, hiszen az újszerű kapcsolatok, szokatlan asszociációk a kreatív gondolkodás alapjai. Bármilyen hétköznapi helyzetben gyakorolhatod azzal, hogy az általad látható tárgyakat minél több szempont szerint csoportokba rendezed. A kapcsolatképzésre ebben a cikkben találsz klassz feladatot: A kreativitás fejlesztése – 5 gyakorlat a szikrázó elméért.

Minden olyan gyakorlat, amikor véletlen szavak segítségével új ötleteket, történeteket alkotsz, a saját gyártóműhelyedet fejleszti. Ilyenek például az Élj kreatívan! csoportban nagy sikernek örvendő képasszociációs feladatok, amikor mondjuk egy könyvből kell keresni egy szót, és annak segítségével kitalálni egy címet vagy történetet a megadott képhez. Gyere, csatlakozz a csoporthoz, ha érdekelnek a kreativitásodat fejlesztő gyakorlatok! 🙂

Tehát, ahogy láthattad, a memóriánk, a figyelmünk, a koncentrációnk és kapcsolatképzési képességünk fejlesztése létfontosságú a kreatív kapacitásunk kiaknázása érdekében, vagyis azért, hogy klassz ötletekkel szolgáljunk a mindennapok során. Így működik a biológiai ötletgyárunk, innen jön a kreatív ötlet… és ami jó hír, az összes terület fejleszthető.

Leadfotó: Behance

Szeretnéd fejleszteni a kreativitásodat? Az Élj kreatívan! FB csoportban olyan feladatok, módszerek, tesztek, érdekességek kerülnek megosztásra, amelyek támogatják a kreativitás, mint szemléletmód fejlesztését. Ha még többre vágysz, szeretnéd felszabadítani a benned lévő egyediséget, kreatív erőforrásokat, vegyél részt a 6 hetes Élj kreatívan! kihívás programban. Az első turnus 2020. július 13-án indul.

Élj kreatívan! könyv CTA

Találj rá az egyedi és szabad önmagadra!

A kreatív szemléletmód kinyitja az ajtókat – segít rugalmasabban megoldani a problémákat, felszínre hozni az ötleteket, a saját utadat járni, megragadni a lehetőségeket, hatással lenni másokra, önmegvalósítani, szabadnak, egyedinek érezni magad és kiteljesíteni az életedet. Egyszerűen felvillanyoz! A jó hír, ez a kíváncsi hozzáállás mindannyiunkban fellelhető és fejleszthető. A könyvben nemzetközileg elismert szakértők, hazai szakemberek, inspiráló történetek és elgondolkodtató feladatok segítenek kreatív éned fejlesztésében. Az eljkreativan.hu weboldalról INGYEN LETÖLTHETŐ FÜZETTEL!

Megjelent: június 25. (HVG Könyvek)

Ezeket olvastad már?