Ezért nem szeretjük a pletyka terjesztőjét

Szerző: Szlafkai Éva

A pletyka nem csak a főszereplőjére vetíthet rossz fényt, hanem a hír továbbítójára is, legyen az egy üzleti jellegű vagy személyes negatív hír. Bár a pletyka maga nem csak negatív célzatú lehet, hiszen egy fontos információátadási örökség van ebben a módszerben, mégis sokat árthat. Akár leminősítheti a terméked értékét, tönkre is teheti a sikerét!

Durván visszaüthet, ha szapuljuk a versenytársat. Hogy miért?

Mert az emlékezet egyszerűsítő működése miatt a beszélgetés után a negatív hírt az emberek a személyeddel fogják összekapcsolni.

A fenti mondatot Preiszinger András pszichológus, tanácsadó írja az Üzlet&Pszichológia Magazinban, amiben azt a témát járja körül, hogy miért ne tüntessük fel rossz fényben a versenytársat. Ha belegondolsz, akkor ez egy eléggé súlyos tény, hogy a rossz hírt velünk kapcsolják össze. Most gondolj bele! Bárkiről is beszélsz egy jóízűt, te leszel a hír hozója, a pletyka kibontója, amihez pedig több probléma is csatolódhat, például az, hogy akkor a negatív hír a te termékedre is jellemző.

Azt hihetik, hogy a negatív hír a te termékedre is jellemző

Vagy egyszerűen azt gondolják rólad, hogyha így kibeszélsz valakit, akkor őket is ugyanígy ki fogod beszélni, ez pedig bizalomrengető. Magyarán komoly pénzek, üzleti kapcsolatok múlhatnak rajta, ha túl lepcses a szád.

Egyébként a kommunikációkutatók szerint beszélgetéseink 66%-át teszi ki a pletyka és mégis alig tudunk róla valamit.

A pletyka olyan mint a szex, nagyon sokáig nem ismerték el a jelentőségét és tiltották az élvezetét… pedig mindenki csinálja.

Szvetelszky Zsuzsa pletykakutató, szociálpszichológus említi a fenti mondatot a „A pletyka tudománya és művészete” című előadásában  a TEDxDanubia konferencián. Ha meg akarod tudni, mégis miért olyan fontos a pletyka és miért olyan magas a kommunikációs értéke, érdemes meghallgatnod az előadást.

Vagyis nem könnyű kikerülni a pletykát,

mert átszövik az életünket, ahogy fent is láttad, beszélgetéseink több mint felét teszik ki. Tehát ha kikerülni nem tudjuk, akkor okosan kell tudni infót átadni, amelynek nem szabad befeketítőnek lennie. Szóval inkább ne tegyél negatív megjegyzéseket senkire, pláne a konkurenciára, jobban jársz!

Biztosan Te is fel tudsz idézni egy embert, aki a napokban megosztott veled egy pletykát. Lehet akkor jót nyammogtál a sztorin, vagy nem is foglalkoztál vele igazán, de abban biztos vagy, hogy tipikus rosszindulatú hír íze volt. Majd ez a dolog el is felejtődött, már nem is tudod felidézni talán a pletyka tartalmát… de a hír hozóját igen.

Szimpatikus neked az illető?

Leadkép


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?