A beszéd 7 főbűne, amit kerülj el, hogy meghallgassanak

Szerző: Szlafkai Éva
A beszéd 7 főbűne, amit kerülj el, hogy meghallgassanak_365letszikra_1170x650

Ha valaha tartottál már beszédet (meeting, előadás, felszólalás stb.) biztosan előfordult,  hogy valaki a közönségből nem figyelt, a telefonját böngészte, az óráját nézte, elkalandoztak a gondolatai, láttad a szemén, hogy nem ott van és még számtalan hasonló jel utalt arra, hogy nem ment át a mondanivaló. Ha szeretnéd legközelebb elkerülni ezeket a kellemetlen szituációkat, ne kövesd el ezt a 7 dolgot!

Korunk egyik legnagyobb problémája, hogy nem tudatosan közlünk és nem tudatosan figyelünk.

Milyen, amikor nem jól közöl az előadó?

A másik oldal is biztosan előfordult már veled, hogy ülsz egy eladáson és eltöprengsz, eszedbe jut valami és nem tudsz visszacsatlakozni az előadóra, kicsit ásítasz is, lassan a huszadik gondolati szálnál tartasz és már a holnapi vacsi vagy a tegnapi meccs eredményei is tisztázottak a fejedben. Nem figyelsz, mert nem jön át neked a mondanivaló, nem jól közöl az előadó. Unalmas, vagy visszás, nem értesz egyet, unszimpatikus az előadó, nem tetszik a stílusa, hibákat ejt a beszédben, nincsenek jó sztorik benne, vagyis nem tartja fent a figyelmed. Persze, mivel kevesebb ideig tudunk figyelni (8 mp), mint egy aranyhal (10 mp), ez nem is csoda.

Íme a beszéd 7 főbűne és néhány javaslat, hogy hatásosabban kommunikálj!

Te kipróbáltad a hangbemelegítő technikát? Érdemes a gyakorlatot minden beszéded előtt elvégezned. Illetve a cikkben lévő TED-előadásban számos érdekes dolgokat hallhatsz még Julian Treasure, hangtanácsadótól.

De most koncentráljunk a beszéd főbűneire.

Van néhány dolog, amit elronthatunk a beszédünkben, ami ahhoz vezet, hogy elveszítjük a hallgatóink figyelmét. Ezen pedig üzleti lehetőségek, emberi kapcsolatok múlhatnak, vagyis nagy a tét.

Sokszor nem megfelelően beszélünk azokhoz, akik nem figyelnek. Nem figyelünk és nem jól közlünk.

Hogyan tudod előadóként megszerezni a figyelmet vagy hallgatóként tudatosan figyelni?

Semmiképpen se kövesd el ezt a 7 főbűnt!

1.) Aki előadóként él a kifogások keresésével, nem lesz jó hatással a hallgatókra.

Amikor nincs felelősségvállalás a tettekért. Mert a dolgok “nemsikerülése” mindenki hibája. A kormányé, a gazdaságé, a szomszédé, a főnöké, de nem az övé. Ismerjük a típust? Talán mi is voltunk ilyenek. Nem jó állapot. Vedd a kezedbe a saját gyeplődet, hiszen nem a világ hibája, ha valami nem működik az életedben. Vedd észre, hogy aktív részese vagy a dolgoknak, csak magadhoz kell venned a gyeplődet!

2.) A pletyka visszaüt, ne használd!

Ha valaki egy másik emberről rosszat mond, akkor valószínűleg rólunk is fog és ez nem tűnik túl biztató emberi tulajdonságnak. Ezt a témát bővebben boncolgatjuk ebben a cikkben: A pletyka ezért árthat az üzletednek!

3.) Ne ítélkezz, maradj objektív!

Ha valaki ítéletet mond egy másik ember felett, akkor azt veled is teszi. Úgy pedig nehéz érdekelten figyelni, ha tudod, hogy téged is bírálni fog, bármit teszel, mondasz.

4.) Kerüld a negatív aspektust!

A negatív ember lehúzza a hangulatod, a rezgésszámod. Biztosan érezted már azt valaki közelében, hogy elmegy az erőd, alig van energiád. Egy ilyen energiavámpírt senki sem szeret hallgatni, sem a közelében lenni.

5.) Ne ess a dogmatikus gondolkodás csapdájába!

Vagyis a tények és a vélemények elegyedjenek a mondanivalóban. Attól, hogy valaki közöl egy véleményt, az még nem lesz a teljes igazság. Nagyon tudnak vegyülni, résen kell lenni, hiszen ki szeret olyan előadót hallgatni, aki szentnek tartja a saját gondolatait, és fütyül a tényekre vagy más véleményére.

Minden, amit hallunk, az egy vélemény, nem tény. Minden, amit látunk, az egy perspektíva, nem az igazság. – Marcus Aurelius

perspektíva

6.) Felejtsd el a túlzásokat!

Ugyebár a túlzás, a nagyotmondás bűne. Ki szeretne egy olyan előadót hallgatni, aki a magabiztosság álarcát az arcára téve váltig állítja, hogy “Ekkora…neeem,  inkább EKKORA halat fogott”? Ha kis dologban is túloz állandóan egy előadó, akkor hogyan higgyek neki, amikor fontos dolgot állít?

7.) Csak óvatosan panaszkodj!

Akár mondhatnánk azt is, hogy ez a magyar ember sajátja, hiszen panaszkodunk amire csak lehet. A nemzeti himnuszunk sem egy energiától duzzadó buzdítás, ugye? Beszéljünk bárkivel, biztosan egy nap többször zúdul ránk panaszáradat. És ne legyünk álszentek, néha nekünk, tudatosan gondolkodó embereknek is becsúsznak panaszkodós napok, amikor olyan jól esik… Az a fontos, hogy ne hagyd, hogy mások lehúzzanak a panaszgödörbe, de előadóként neked sem szabad panaszkodni, ha azt akarod, hogy figyeljenek rád.

Viszont egy kicsi panaszkodást becsempészhetsz a mondandódba, ha az a célod vele, hogy ne piedesztálról tekintsenek rád a hallgatóid, hanem emberi lényként, akinek szintén vannak rossza napjai. A hangsúly az arányokon van. Amíg ez a panasz 1% marad, addig van helye, a többi már hangulatlehúzó lehet.

Hogyan legyen akkor tudatos és hatásos a beszédünk?

 Julian Treasure, hangtanácsadó kitalált egy mozaikszót a képletre: HAIL (égi áldásként eső zápor)

  • H, mint Honestly (őszinteség)
    Őszintének kell lennünk a mondanivalónkban, világosan beszélni.
  • A, mint Authority (hitelesség)
    Ne próbálj valaki más bőrébe bújni, add saját magad.
  • I, mint Integrity (becsületesség)
    Vagyis tedd azt, amit mondasz, hiszen az emberek így fognak tudni bízni benned.
  • L, mint Love (szeretet)
    Akarj jót adni az embereknek!

Ha szeretnél igazán jó hatással lenni a hallgatókra az előadásoddal, olvasd el az Így lehetsz emlékezetes hatással másokra c. cikket is.

Mint olvashattad, van elég banánhéj, amin előadóként elcsúszhatunk és bukhatjuk a hallgatóink figyelmét. Éppen ezért nem árt figyelmesen kikerülni őket, vagyis tudatosan kommunikálni. Ezt a iménti eszköztárat pedig tedd bele az előadói szerszámos ládába, és kotorássz benne, mielőtt harcba indulnál mások figyelméért.

TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER FEJLŐDNI VÁGYÓ, KREATÍV NÉZŐPONTRA NYITOTT OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAILFACEBOOKINSTAGRAM

Ezeket olvastad már?