“Az emberek csak arra figyelnek, amit értenek.” A te bizniszedet értik?

Szerző: Szlafkai Éva
márka 365letszikra

Már régen rossz, ha csak azért fogunk bele egy vállalkozásba/blogba/termékgyártásba/szolgáltatásba, mert az számunkra hasznos. Akkor lehetünk csak igazán sikeresek a márka felépítésében, ha tudjuk azt is, miért hasznos a fogyasztóinknak a mi tevékenységünk. Ám nem elég megismernünk a fogyasztók igényeit, számukra is érthetően kell visszaadnunk az üzenetet, méghozzá 8 másodperc alatt.

Minden márka egy problémával kezdődött

A szék amin ülsz, az asztal, amin dolgozol és a coffee to go is, amit munkába menet kortyoltál. Ahhoz, hogy feltaláljunk valami eredetit, az kell, hogy hiányérzetünk legyen, vagy éppen elégedetlennek kell lennünk valami létezővel és ezért át szeretnénk alakítani. Ha valaki jó dolgot akar készíteni, a fogyasztók problémájára kell fókuszálnia. Ez a dizájn lényege.

Milyen problémát oldok meg mindezzel?

Érdemes erre a kérdésre válaszolnunk, mielőtt belevágunk bármilyen termék fejlesztésébe, szolgáltatás értékesítésébe. Ám amilyen könnyűnek tűnik a kérdés, annyira nehéz rá válaszolni.

A vállalkozók azonnal elkezdik ecsetelni a termékeik előnyeit, ahelyett, hogy a fogyasztóik problémájának megoldására fókuszálnának. Nyilván a saját elképzelések vezetnek bennünket, miután testet öltenek, és még az is lehet, hogy megfogalmaztuk magunkban a problémát, de hamar továbbsiklottunk feletette. Pedig nem kellene.

“A márkaépítés kezdeti szakaszában a megoldásra váró problémának kellene vezérelnie a folyamatokat.” – véli Emily Heyward a Red Antler nevű, márkaépítéssel foglalkozó,  startupokra szakosodott tanácsadó cég partnere.

Ha a problémára összpontosítunk, akkor egyrészt jobban tudunk válaszolni a leendő vásárlóink igényeire, másrészt megóv bennünket attól a szűklátókörűségtől, hogy a világ lélegzet-visszafojtva várja, hogy piacra dobjuk a termékünket.

Szóval mielőtt bármit teszel, folytass le egy belső monológot, hogy az általad azonosított probléma valóban olyan, ami a fogyasztóidnak, ügyfeleidnek eszébe juthat, amire valóban vágynak?

Ezt akkor is tedd meg, ha nem egy cég alapításába vágsz bele, “csak” egy blogot szeretnél indítani. Éppen emiatt tudsz majd konzekvens és mások számára is értéket adó tevékenységet folytatni.

Az emberek csak azt veszik meg, amit értenek

Nagyon fontos, hogy pontosan tudjuk, milyen fogyasztói igényeket szeretnénk kielégíteni, valamint ez a kezdete annak is, hogy mi magunk is lássuk a márkánk értékeit. Nyilván szeretnénk minél több információt elmondani magunkról, a cégünkről, termékünkről és szinte mindenkihez szólni, csak ez esetben a lényeg veszik el. Érdemes minél tömörebben és egyszerűbben meghatározni a mondanivalónkat, és egyértelműen bekategorizálni, hogy a vevőink is megértsék. Hiszen csak azt fogják megvenni, amit értenek.

Sok esetben ami számunkra egyértelmű, az másoknak nem az, hiszen mi magunk rendelkezünk a legtöbb információval a cégünkről.

Már csak azért is érdemes minél hatékonyabban informálni a potenciális vevőinket, mert maximum 8 másodpercünk van meggyőzni őt arról, hogy érdemes itt maradni például a weboldalon, ugyanis ennyire csökkent a figyelemküszöbünk az elmúlt évek során.

A Statistic Brain saját, az Y generáció információfogyasztási szokásait vizsgáló 2015-ös kutatása azt állítja: az elmúlt 15 évben az emberi figyelemküszöb 12 másodpercről 8-ra esett vissza. Ez azt jelenti, hogy csupán 8 másodperc áll rendelkezésünkre, hogy felkeltsük egy mai fiatal figyelmét. Persze ez nem csak az Y generációra jellemző figyelemküszöb. A legutóbbi Mindfulness konferencián azt hallottam, hogy kevesebb időt vagyunk képesek figyelni, mint egy aranyhal. Ez gáz! Viszont tény, szóval ezzel kell dolgoznunk.

Az emberek arra figyelnek, amit a legkönnyebben, legegyszerűbben megértenek, tegyük hát számukra érthetővé és vonzóvá az üzenetünket.

Ehhez nyújtok egy kis segítséget, kiegészítve mondjuk ennek a magazinnak a mondanivalójával, így életszerűbb lesz a kérdéssor.

Ezt a 8 dolgot érdemes megválaszolni, ha sikeres bizniszt és márkát szeretnél.

  1. Miért van szüksége az embereknek a termékemre/szolgáltatásomra?
    A 365letszikra Magazin egy szemléletformáló blog, ahol érdekes információkat tudhatnak meg sikeres emberekről, cégekről, hasznos módszerekről, önismereti folyamatokról, viselkedésünket befolyásoló tényezőkről. Ezekből inspirálódhatnak és ők maguk is hasznosíthatnak az életükben. A témákkal és a feldolgozási stílussal a kreatív gondolkodást, egy másfajta, szélesebb spektrumú nézőpontot segítek fejleszteni, és tudjuk, hogy a kreativitás a 21. században túlélőkészség.
  2. Milyen funkciók illetve milyen lelki igények/vágyak kielégítésére hat a termékem?
    A tudásvágyra, az önfejlesztésből fakadó kíváncsi természetre.
  3. Milyen konkrét problémát old meg?
    A cikkek tartalma, a beszerezhető könyvek, valamint a letölthető tervezők révén segíti az önfejlesztést.
  4. Milyen egyedi vagy jobb funkciókkal bír, miben különbözik más cég hasonló termékétől?
    Konzekvens, igényes dizájnba van csomagolva a gondolatébresztő, hiteles, ám lezser és személyes stílusban tálalt tartalom. Nem légből kapott, “hurrá-optimista” cikkeket írok szemléletformálás címén, hanem hiteles, érdekes és stílusos módon tálalom a könnyedebb lifestyle és szárazabb, üzleti témákat is. A hangvétel optimista-realista és a fókuszban a kreatív gondolkodás áll.
  5. Nekünk milyen elvárásaink lennének a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban?
    Hiteles legyen és a száraz infókat érdekesen tálalja.
  6. Mivel lehetne felülmúlni a várakozásainkat?
    Interaktívabb felülettel (készülőben), videókkal (TED-videók, illetve a Nők az útON videós podcast csatornánk), még több letölthető tervezővel, offline eseményekkel (pl. Womenspiration reggelik) illetve kapcsolódó webshoppal. Még több szerző pedig még több féle nézőpontot képviselhetne. Ez egy egyszemélyes, önfenntartó blog, amely mögött elhivatottság, szenvedély és kemény munka van, ám ahhoz, hogy tovább fejlődhessen, lassan már csapat szükséges…
  7. Mitől vagyok hiteles?
    Konzekvens tartalom, stílus, és dizájn. Hiteles partner a HVG könyvek személyében. Szinte mindegyik cikkhez van hivatkozás könyvre, kutatásra, szakértőre. Igyekszem a cikkben lévő mondanivalót alátámasztani a saját véleményemen, tapasztalatomon kívül más, releváns ténnyel is. A kihívásokkal (itt és itt) a gyakorlatban is beleállok a szikrák mondanivalójába, vagyis hűen képviselem azt, illetve másokat is a határaik feszegetésére bíztatok.
  8. Egyszerűen és egyértelműen érthető az üzenetem?
    Ezen van még mit dolgoznom, mert a szemléletváltás mondanivalója nem feltétlenül egyből érthető vagy átadható.

Válaszold meg a kérdéseket te is!

Ha őszintén és alaposan válaszoltuk meg a fenti kérdéseket, máris sokkal árnyaltabb képet kapunk arról, hogy vajon mit gondolhatnak ügyfeleink illetve potenciális vásárlóink a cégünkről, termékünkről, szolgáltatásinkról. Persze a közvéleménykutatás a leghatékonyabb módja, hogy felmérjük a piacunkat és információkat gyűjtsünk a vásárlóinktól. Én már többször készítettem felmérést az olvasók között, az első ilyen alakalom eredményéről pedig infografika is született. 🙂

A valódi okok feltárásának hatékony módszere: De miért?

Ez nem Fluimucil Ábel módszere, hanem a Toyotáé, méghozzá Tojoda Szakicsitől, a Toyota alapítójától származik. Az 5W, azaz magyarul az 5 miért-módszertan a problémamegoldás egyik hatékony eszköze, amely segítségével alapvető ok-okozati kapcsolatok deríthetőek fel, vagyis könnyedén megtalálható a probléma valódik oka (gyökérok).

Esetünkben ezt arra használhatjuk, hogy megtaláljuk a ügyfeleink vásárlásának valódi okát. Tegyük fel a kérdést, hogy “Miért vásárolnak tőlünk?”, majd a válaszunkat ismét kérdőjelezzük meg egy következő “De miért?” kérdéssel. Ha ezt 3-5 alkalommal megtesszük, jobban meg fogjuk tudni érteni a vásárlóink motivációit, amelyet könnyedén beépíthetünk a kommunikációnkba.

Én a “Miért?”-módszert simán a belső monológomban is sokszor használom. Kemény, de annál hasznosabb párbeszéd. 🙂 Próbáld ki!

Leadfotó

 


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?