Az is sokra viheti, aki másként gondolkodik. Ez a legnépszerűbb TED-előadás!

Szerző: Szlafkai Éva
Az is sokra viheti, aki másként gondolkodik. Ez a legnépszerűbb TED-előadás! Sir Ken Robinson

Te meg tudtál ülni nyugodtan a fenekeden az iskolában vagy izegtél-mozogtál? Mai szikrának a valaha futott legnépszerűbb – és az egyik legszórakoztatóbb – TED-előadást hoztam Sir Ken Robinsontól, aki a gyerekekről, az oktatási rendszer hibáiról és ezen keresztül a kreatív képességek fontosságáról beszél egy jó adag szellemes sztorin keresztül.

Lehet, hogy nemcsak izgága voltál az iskolapadban, hanem gyakran elkalandozott a figyelmed (vagy folyamatosan), amire azt mondta a szűk látókörű tanárod, hogy lustább, makacsabb, szétszórtabb, izgágább, neadjisten butább vagy, mint a többiek, mert nem olyan vagy, mint a többiek. Hm. Előfordult?

Mesélek – vagyis inkább Sir Ken Robinson – egy sztorit egy mára világhírnévnek örvendő nőről, akit diákként pszichológushoz küldtek a tanulási problémáival, pedig csak nem tudta kibontakoztatni a tehetségét. Egészen addig, amíg valaki meg nem értette a miértet.  Az iskolában még reménytelen volt, mára viszont sikeres és világhírű lett.  Másként gondolkodott, mint mások és tehetséges volt!

Az iskolában reménytelen volt, mégis világhíres lett

Gillian Lynne egy koreográfus, ráadásul nagyon híres. Többek között ő felelt a “Macskák” és “Az operaház fantomja” előadásainak mozdulataiért is. Produkciói minden idők legsikeresebb zenés előadásai közé tartoznak.

Mikor Gillian kislány volt, az iskolában tanulási problémákkal küzdött. 

A 30-as években járunk, amikor is az iskola olyan üzenetet hagyott a lány szüleinek, miszerint Gilliannek tanulási rendellenessége van és izeg-mozog órákon, nem figyel. Melyik szülő szeretne ilyen igazolást kapni?  Most azt mondanák rá, hogy hiperaktív, de néhány tíz évvel ezelőtt a hiperaktivitás még nem létezett.

A tanulási gondok miatt elküldték egy specialistához, ahol egy konformista irodában leültették a sarokba és közben az orvos az édesanyjával vitatta meg a sorsát és az iskolai problémáit, mint például hogy másokat zavar, hogy mindig késik a leckével, nem figyel és hasonlók.

A végén az orvos leült Gillian mellé, és a következőket mondta:

“Gillian, ezt mind meghallgattam most a mamádtól, most külön szeretnék vele beszélni. Várj itt, visszajövünk, nem tart majd soká.”

Majd kimentek, de előtte a doki bekapcsolta a rádiót a kislánynak. Az orvos így szólt az anyához:

“Csak figyeljen.”

És ahogy kimentek, ez a “hiperaktív” kislány, már nem is ücsörgött többet, hanem elkezdett a zene ritmusára mozogni. Egy pár percig nézték, majd az orvos az anyához fordult:

“Mrs. Lynne, Gillian nem beteg, hanem táncos. Vigye el egy tánciskolába.”

Az anyuka valóban így cselekedett, elvitte a lányt egy tánciskolába, ahol kivirult, hiszen olyan emberek vették körül, mint amilyen ő is, akik mozogva gondolkodnak. 

Később csodálatos karrierje lett a Királyi Balettnél, majd saját céget alapított, a Gillian Lynne Dance Company-t és produkciói minden idők legsikeresebb zenés előadásai közé tartoznak, A tanárok orvoshoz küldték és legszívesebben gyógyszereket írtak volna fel neki, de szerencsére jó kezekbe került és támogatókra talált. 

Neked volt olyan tanárod az iskolában, aki segített a tehetséged kibontakoztatásában?

Az iskola kiöli a kreativitást, pedig sok a tehetség

Ajánlom, nézd meg Sir Ken Robinson nagyon szórakoztató, szinte stand up comedy-seket is megszégyenítő előadását (magyar felirattal), amiben többek között Gillien sztoriját is hallhatod. És ezen kívül még számos elgondolkodtató történetet. Vajon, ha az iskola kiöli a kreativitást, mit tehetünk? Talán újra kellene gondolnunk az elveinket, módszereinket…

Ha inkább olvasnál, akkor nagyon ajánlom Ken Robinson Kreatív iskolák című ropogós könyvét.

 


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?