Neked milyen a világképed? Ez irányítja az életed!

Szerző: Szlafkai Éva
vilagkep_SethGodin_marketing-365letszikra

A világképed befolyásolja az életed, tehát nem mindegy, hogy milyen szemüvegen keresztül szemléled a világot. Nem vagyunk egyformák, mindenkinek megvan a maga világképe, amely a hiedelmeinkből, az előítéleteinkből táplálkozik, és nem pedig egy értékítélet arról, kik is vagyunk. Ez a világkép pedig nem örök, hiszen bármikor lehet szemléletet váltani, Carol S. Dweck bőven tudna mit mesélni a témában. De most nem ő mesél.

Seth Godin például a védjegyévé vált sárga szemüvegen keresztül szemléli a világot, vagyis provokatívan, bölcsen és kíváncsian. A mostani cikk is az ő szemüvegén keresztül íródott. 🙂

A marketinges akkor sikeres, ha a célközönségével azonos világképe van.

Amikor értékesítjük a termékünket, szolgáltatásunkat, blogunkat stb., akkor a közönségünk a mi történetünkhöz igyekszik kapcsolódni, vagyis a mi világlátásunkhoz. De fontosabb kérdés, hogy vajon mi hogyan tudunk kapcsolódni az övéhez? Meg kell ismernünk, mert így lehetünk sikeresebbek a területünkön.

A világkép 3 érzékelési szempontot befolyásol:

1.  Figyelem

Az, hogy a fogyasztó/vevő/olvasó hajlandó-e figyelmet szenteni valaminek, teljes mértékben a világképétől, szemléletmódjától függ. Ha nem gondolja, hogy szüksége van fejlesztő tartalomra, vagy egy okosabb kütyüre, akkor hiába próbáljuk rásózni, nem fog menni.

2. Előítélet

Gondolom neked is vannak bőven negaítv élményeid, rossz tapasztalataid kipróbált szolgáltatásokkal, termékekkel kapcsolatban. Ezek pedig igenis befolyásolni fogják a jövőbeli választásaidat. Amikor új termék kerül a látóteredbe, ezek a tapasztalatok, előfeltevések befolyásolják majd az információk értékelését. Emlékezz csak vissza a legutóbbi alkalomra, amikor azért nem vettél meg/olvastál el valamit, mert korábban csalódtál benne!

3. Nyelvezet

Nem csak az fontos, hogy MIT mondunk, hanem az is, HOGYAN mondjuk. Egyáltalán nem közömbös, hogy milyen stílusban kommunikálunk, lelkesen beszélünk vagy érdektelenül, milyen csatornákon keresztül és milyen kifejezések keretében jön az információ. Ha a sztorink (becsomagolva a nyelvezetbe) nem felel meg a fogyasztó elvárásainak, egyáltalán nem fog figyelni arra, amit mondani akarunk neki. Ha például számodra fontos a hiteles és fejlesztő tartalom, akkor lehet nem szívesen olvasnál a szikrákon Coelho idézetekkel megspékelt horoszkópokat, ugye? Sőt, talán utána már semmit nem olvasnál a szikrákon …

Egy jó marketingesnek – és ebben a korban mindenki saját marketingese – igyekeznie kell, hogy a története illeszkedjen a tartalomfogyasztó (olvasó, ügyfél, vásárló stb.) világképéhez és azt a megfelelő stílusban, a megfelelő csatornákon juttassa el a közönségéhez.

SETH GODIN. Író, üzletember, vállalkozó, kommunikációs zseni

SETH GODIN. Író, üzletember, vállalkozó, kommunikációs zseni

Szikravilágkép

Az én világképem a kíváncsiság megőrzésére, kiaknázására irányul. Arra, hogy mindannyian eldönthetjük, hogy miképp szemléljük a világot és benne magunkat. Arra, hogy kreatív szemlélettel tekintve a helyzetünkre egy önazonosabb és sikeresebb életet élhetünk. Arra, hogy mindig lehet fejlődni és mindig van választásunk. És arra, hogy a fejlődés nem (csak) szubjektív vélemények, hanem hiteles írások, szakértők útmutatásai, céges és emberi sikersztorik mentén még értékesebb és inspirálóbb lesz.

Amennyiben olvasod a szikrákat, valószínű neked is hasonló a szemléleted. 🙂

Egy próba: Vajon mindannyian egyetértenénk a következő állításokkal?

Könnyen mondunk véleményt az alábbi kérdésekben, és éppen az ilyen válaszok százai alkotják az előítéleteinket. Valamiben tudunk kapcsolódni mások világképéhez és valamiben nem. Oké, hogy mindannyian mások vagyunk és az előítéleteink is magyarázzák, hogy miért figyelünk különbözőképpen a dolgokra, de az is igaz, hogy sok közös kapcsolódási pont lehet közöttünk.

Nézzük, te mely állításokkal értenél egyet? És a párod? A szüleid? A barátaid?

  • Ha magasabb/szebb/vékonyabb lennék, jobban érezném magam.
  • Az okoskütyük javítják az életminőségem.
  • Szeretem a rozégold színt.
  • Minden ingatlanos és autókereskedő hazudik.
  • Szeretem a Juventus futballcsapatot.
  • Megengedhetem magamnak a legjobbat.
  • Kedvelem az operát.
  • A minimál stílust kedvelem, ódzkodok a feltűnő holmiktól.
  • A lecsót így kell elkészíteni…
  • Érdemes ökocuccokat venni, és csökkenteni a biológiai lábnyomom.
  • Nem az IQ befolyásolja a sikert az életben.
  • stb.

Remélem gondolatébresztő cikk volt. 😉


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRA

Ezeket olvastad már?