Ebben a videóban számos ember próbál rájönni egy utólag igencsak egyszerűnek tűnő feladatra. Egyiknek sem sikerül. Vajon Te meg tudnád oldani? A kampányfilmet egyébként a holland Radio1 készítette és egy oktatásügyi vitát kezdeményez. A videó végén ez a kérdés villan fel:
Vajon a megfelelő dolgokat tanuljuk az iskolában?
A videóban mindig látunk egy-egy delikvenst a szobában, akinek az a feladata, hogy az asztalon lévő üvegfiolából megpróbálja kivenni a mogyorót. De nem sikerül neki sehogy sem. Pedig ott van a megoldás is a szobában…többet nem mondok, nézd meg!
Na jó, még annyit hozzátennék, hogy a majmoknak egyből sikerült megoldaniuk a feladatot, ám az embereknek nem egészen.. 🙂
Kíváncsi vagyok, Te rájössz-e a megoldásra, mielőtt a videó végén felfedik.
Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet kísérletéről van egyébként szó, amelyben vizsgálták a majmok és az ember közötti problémamegoldó képességet. A kísérlet érdekes eredményt hozott, ebből is fakad a videó végi kérdés:
VAJON A MEGFELELŐ DOLGOKAT TANULJUK AZ ISKOLÁBAN?
Majom-Ember: 1-0 🙂
Az ember utánoz, a majom gondolkodik
Ha ez még nem volt elég, ugyanez az intézet egy másik, nagy volumenű kísérlettel nagyon durva összefüggésre jött rá. Rámutattak ugyanis, hogy míg a kisgyerekek utánzással sajátítják el az új ismereteket, a csimpánzok inkább hajlanak az önálló gondolkodásra. Ez utóbbi kísérletről a National Geographic cikkében olvashatsz bővebben.
Bár azért tegyük hozzá, ez egy evolúciós előny:
„Mivel az ember ellesi másoktól az egyes szituációkban hatékony trükköket, és utánozza azokat, időt takarít meg, ezért gyorsabban tanul” – írja Michael Tomasello, a kutatás vezetője a Science című szaklapban közzétett tanulmányban. „E nélkül az evolúció során nem fejlődtünk volna tovább a majmoknál. Az ember szellemi fejlődése valójában csoportmunka eredménye”.
[sgmb id=”2″]
TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRAM.