A japánok ősi stresszlevezető módszere: sinrin-joku, azaz erdőfürdőzés

Szerző: Szlafkai Éva
sinrin-joku-erdőfürdő_365letszikra

Csökkenti a stresszt, a szorongást, a depressziót, a vérnyomást, a kortizol nevű stresszhormon szintjét, a pulzusszámot, és erősíti az immunredszert. Hogy mi? Hát a sinrin-joku, vagyis az erdőfürdőzés! Hallottál már erről a japán-módszerről?

Mi az a sinrin-joku erdőfürdőzés?

Erdőfürdő, azaz japánul sinrin-joku a neve annak a stresszűző, relaxációs programnak a távol-keleti szigetországban, amelynek során a túrázók úgymond “megmerítkeznek” a fák által kibocsátott esszenciális illóolajok, a fitoncidok párájában.

A japán kormány a ’80-as években alkotta meg a shinrin-yoku kifejezést, mondván, ha hosszas sétát tesz az ember az erdőben, olyan, mintha megmártózna benne. Egyes szakértők szerint ez a program 30 éven belül olyan népszerű lehet, mint manapság a jóga.*

A sinrin-joku, vagyis az erdőfürdőzés, az erdőben tett séta fantasztikusan pozitívan hat a szervezetünkre,  a természet közelsége ellazít és energiával tölt fel bennünket. Japánban 44 bejegyzett sinrin-joku erdő létezik, ám bármilyen erdő szuper hatással van. Minél több a fa és minél öregebbek, valamint minél kevésbé szennyezett az erdő, annál jobb, de bármilyen megteszi. Hozzád milyen erdő van közel? Szoktál benne sétálni? Milyen érzés?

Egy kellemes erdőfürdőzés elűzi a stresszt

Kutatási eredmények is igazolják, hogy ha egy ráérős séta közben minden érzékszervünkkel ráhangolódunk a minket körülölelő természetre, és a fák illóolajai felszívódnak szervezetünkben, az jó hatással van immunrendszerünkre, közérzetünkre, stressz-és energiaszintünkre.

Japánban gyakran végeznek orvosi kutatásokat azt illetően, hogy milyen hatást gyakorol az emberi immunrendszer működésére a növények fitoncid képessége. A vizsgálatok arra derítettek fényt, hogy

egy kiadós erdei séta után akár még egy hétig 50 százalékkal is megnőhet szervezetünkben az úgynevezett természetes ölősejtek aránya.*

A fitoncidok megnövelik a szervezet immunválaszát a vírusok és a daganatos megbetegedések ellen. Tehát a természetben tett séta növeli az olyan sejtek számát, amelyek az immunrendszer részeként a rákos sejtek legyőzésért felelősek. Ez a megemelkedett ellenálló képesség egynapos erdei séta során egy hétig, háromnapos kirándulás után pedig akár egy hónapig is megmarad.

Egyik kutatás során a Chiba Egyetem 300 diákot vizsgált meg egy városban és egy erdőben tett séta után. Kirándulás után az alanyoknak alacsonyabb volt a stresszhormon- és a vércukorszintjük, illetve a pulzusszámuk, mint mikor a városban sétáltak.

sinrin-joku erdőfürdőzés 365letszikra

Szóval amikor úgy érzed, hogy nem a legjobban mennek a dolgok, valami zavar, gyötör, vagy túl sok a téged körülvevő inger, túl sok az elfoglaltság, a határidő, akkor irány a legközelebbi erdő, mert az majd helyrehoz! Miközben a természet körülölel, nem kínoz a modern világ kihívása. Az erdőkben van valamiféle őserő, igazi energiaközpontok.

Feladat: Sétálj erdőben!

Amikor a fák között sétálsz, mélyeket lélegezve szívd tele a tüdőd a friss levegővel és vedd észre, hogy mennyire megnyugtató tud lenni. Sétálj lassan, rácsodálkozva a téged körülvevő környezetre, érezd az erdő tiszta illatát, a reccsenő faágakat a lábad alatt, a lombokat suhogtató szellő ritmusát és hagyd, hogy eltöltsön a megnyugtató, mindfulness pillanat. Csak te vagy és az erdő. Ha elég bátor vagy (sokaknak bátorság kell, hogy legyőzze a helyzet furcsaságát), akkor sétálj oda egy fához és öleld át vagy legalább telepedj le a tövébe és támaszd a hátadat a törzsének. Tudd miért? Mert ez a csodás ökoszisztéma állítólag elszívja a negatív energiákat és pozitívakkal tölt fel. Még ha nem is hiszel benne, akkor is próbáld ki. Győzzön a kíváncsiságod! Vajon mit érzel közben? Tudatosítsd!

Különleges pillanat lesz, és a sétából hazaérve úgy érzed majd, mintha kicseréltek volna. Az erdőfürdő segít visszatalálni önmagunkhoz és egyensúlyba kerülni a körülöttünk lévő világgal.

Ha bővebben érdekel a téma, a HVG Kiadónál szerezd be Mijazaki Josifumitól a Sinrin-joku című könyvet. Mijazaki Josifumi professzor a fentebb is említett Csiba Egyetem Környezeti, Egészség- és Tereptudományi Központjának igazgatóhelyettese.

Tapasztalatom

Én hétfőn egy nagy kutyasétáltatás alkalmával kirándultam és fantasztikus élmény volt, hogy 4 őzikével is találkoztunk a sétánk során, ráadásul többször is. Nagyon felemelő élmény a természet szépségeivel, az erdő élővilágával testközelben találkozni.  Szóval nem csak mindfulness esemény volt az erdőfürdőzés, de vidám is.

Ez a feladat az #52hét52kihívás miatt született, amelyről ebben a cikkben olvashatsz bővebben.

Fotó: pexels.com


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?