Ez az 5 dolog segít kilépni a robotpilóta üzemmódból. Ti mondtátok!

Szerző: Szlafkai Éva
Ez az 5 dolog segít kilépni a robotpilóta üzemmódból. Ti mondtátok! | 365letszikra_1170x650_pixabay-com

Gondolkodtál már azon, hogy te miként tudsz igazán a jelen pillanatban lenni? Amikor nem rágódsz a múlton, nem aggódsz a jövőn, nem rohansz, nem stresszelsz, csak élvezed, vagy éppenséggel megéled a jelent? Sokszor kevesebb kell a nyugihoz és elégedettséghez, mint hinnéd.

Most élj!

Napjaink ébren töltött óráinak több mint 80%-át robotpilóta üzemmódban éljük. Mit jelent ez? Röviden azt, hogy nem vagyunk jelen saját életünkben. Mindig valahol/valamin jár az agyunk, rohanunk egyik teendőnkből a másikba és elfelejtünk jelen lenni. Épp most. Amikor éppen zajlik az életünk. Pedig nem árt néha kikapcsolni és tudatosítani, hogy “oké, jelen vagyok és ez most jó”. Hívhatjuk bárminek: meditáció, mindfulness, jóga, semmittevés, gondolkodás, sport, flow, hygge… A lényeg, hogy néha lépjünk ki a robotpilóta üzemmódból és nézzük meg, mit is csinálunk MOST, amikor éppen éljük az életünket.

Ezáltal egy sokkal jobb, produktívabb, kiegyensúlyozottabb, pozitívabb energiaállapotba tudjuk hozni magunkat.

A Hogyan legyél jelen a saját életedben? cikkben a Most élj! című könyvből hoztam olyan ötletes gyakorlatokat, melyek megtanítanak harmóniába kerülni önmagunkkal és a világgal, illetve a pillanat tudatosságán keresztül megélni az életet. Ám sokkal izgalmasabb volt az a nyereményjáték, amelyben kisorsoltam egy példányt a válaszadók között. Hogy mire kellett válaszolni? 

Te hogyan lépsz ki a robotpilóta üzemmódból, mikor/hogyan vagy jelen az életedben?

A válaszok nagyon érdekesek és tanulságosak voltak, így mindenképpen fel szerettem volna dolgozni egy cikkben, hogy ne csak tőlem vagy a könyvből, hanem egymástól is inspirálódhassatok. Hiszen tőletek szikrázik igazán az oldal. 🙂

Tóth Villő, a játék nyertese azt mondta:

Én általában elkezdem figyelni a légzésem, vagy csak azt szemlélem tudatosan, ahogyan megmozdítom a testem. Egyszóval becsekkolok. Nagyon egyszerűnek hangzik, ám mégsem az.

Nagyon találó a becsekkolok kifejezés és sokan írtátok, hogy vannak klassz praktikáitok a tudatos jelenlétre. Például megfelelő légzéstechnika, a zajok figyelése, a körülöttetek lévő emberek pásztázása, a környezet szemlélése és így tovább. Ezen kívül sokan írtátok a mozgás (futás, tánc, kerékpározás, jóga) örömét, a lazító és nyugtató fürdőt, wellness élményt valamint a változatos programok feltöltő erejét. A gyermekekkel és az állatokkal töltött minőségi idő is szép számmal szerepelt a válaszok között. Bevallom, én is imádok a kutyámmal játszani, barangolni és csak hallgatni, ahogy hortyog, miközben ütöm a billentyűzetet. <3

seta-mindfulness-Szlafkai-365letszikra

Szeretünk csavarogni.

Előkelő helyen végzett még a barátokkal, családdal, párral való beszélgetés, főként egy bögre tea/kakaó/kávé mellett. Bizony, ez valóban feltöltő, és én a magam részéről főként a kvra szavazok.

Illetve nagyon sok kiváló, eredeti gondolat is érkezett.

Azt hiszem én úgy szoktam jelen lenni, hogy egyszerre sodródom az emberekkel, a hétköznapok történéseivel, amikor nem akarok irányítani, túlgondolni, vagy éppen rágörcsölni. És belevágok azokba a lehetőségekbe, amik egyszerre hoznak lázba, de annál is inkább amiktől kiráz a hideg és zsigerből nemet mondanék.  (Csikós-Tóth Fanni)

De nézzük, hogy mely 5 tevékenység tud leginkább kiszakítani benneteket a robotpilóta üzemmódból.

TOP 5 dolog, amely segít kilépni a robotpilóta üzemmódból:

  1. Olvasás
  2. Meditáció/Mindfulness/Jóga
  3. Séta, kirándulás
  4. Zenehallgatás
  5. Alkotás (festés, kézműveskedés, írás stb.)

Faller Beatrix Renáta kiválóan összefoglalta hozzászólásában a többségi lényeget: “Beszélgetés forró csoki vagy bor mellett,  szauna, forró illóolajos fürdő, telefon és tv kikapcsolva, kutya+macska mellé odakucorogva, séta, kedvenc zeneszám… együtt vagy külön külön is működik.”

Olvasás

Nagyon örülök, hogy ezt írtátok a legtöbben, hiszen például az én éves #52hét25könyv kihívásom is az olvasáshoz kötődik. A kihívás során létrehozott FB csoportból is látszik, hogy milyen klassz feltöltő ereje van a könyveknek és mindenkinek mást jelent az olvasás. Kiszakadni a hétköznapokból, szakmailag fejlődni, más sorsokat megismerni, barangolni a történelemben vagy fantáziavilágokban, esetleg inspirációt és erőt meríteni emberek történeteiből.

Olvasással lépek ki a robot üzemmódból, olyankor csak az adott történetre figyelek és kizárom a külvilágot. (Smidhoffer Eszter Szandra)

Az biztos, hogy az olvasásnak léletöltő ereje van. Ezen kívül fejleszti a memóriát, bővíti a szókincset és még sok más jótékony hatása van, amelyeket ebből a cikkből is megismerhetsz.

Meditáció, mindfulness vagyis tudatos jelenlét

Ha nem tudnátok esetleg a meditáció és a mindfulness közötti különbséget, akkor az erről szóló cikk segít értelmezni. Az egésznek a lényege a tudatos jelenlét, amelyre vannak változatos technikák, praktikák, gyakorlatok. Nagyon klassz megközelítéseket írtatok, hogy miként élitek meg tudatosan a jelen pillanatot.

Ha nagyon sietek és rohanok – és sikerül észrevennem – akkor mindig megállok és kényszerítem magam, hogy lelassuljak. Szétnézek, megkeresek valami érdekes dolgot és egy percre hagyom, hogy arra koncentráljak. Mondjuk egy falevelet az úton, vagy a metrón egy idős kedves néni mosolyát, vagy a munkahelyemen az irodába épp hogy süt be a Nap fénye. Szóval ilyen apró dolgokra koncentrálok. (Bényei Kitti)

Úr Anita azt mondja, hogy ő egy rövid légzésgyakorlattal tud kapcsolódni a testéhez, és ez mindig a jelenben tartja. Mednyánszky Júlia támogató könyvek olvasásával, sétával, kerékpározással, meditációval, különféle mindfulness gyakorlatokkal, kreatív alkotással töltődik fel.

mindfulness-Szlafkai-365letszikra

Adta magát a helyzet… 🙂

Én is sok praktikát használok az elmém elcsendesítésére és gyors regenerálódásra, illetve szuper technikákat sajátítottam el az esti relaxhoz, elalváshoz. Sokat tud segíteni a napközbeni nyüzsi kizárásában is, illetve gyakran alkalmazom az egyébként idegesítő sorban állásoknál is. Próbáld ki! Például csak a zajokra vagy csak a formákra figyelsz, szűröd a közeledő és a távolodó hangokat, esetleg megfigyeled az arcokat vagy a környezetet. Csak úgy, ítélkezés mentesen. Amikor pedig elkalandozol, visszairányítod a figyelmed a légzésed horgonypontjára… 😉

Séta, kirándulás, természet

Az egyik legjobb. Mindegy, hogy a családdal kirándulsz, a kutyát sétáltatod, a pároddal andalogsz, vagy a barátaiddal csavarogsz, a lényeg, hogy kint vagy. Jobb esetben a természetben, mert ez már önmagában feltölt, és erre jön a mozgás.

Néha csak sétálni megyek a kutyámmal és figyelem a rohanó embereket! (Csobán Otília)

Séta közben el lehet merülni a természet szépségében, a város nyüzsgésében, a lélektöltő beszélgetésekben, a szél morajlásában, a kutyus örömteli futkosásában, a gondolatok rendezésében és a “most” érzésében.

Sétával szoktam kilépni a robotpilóta üzemmódból. Néha változtatok egy kicsit a mindennapi útvonalon, hogy ne legyen olyan egyhangú. 🙂 Zenét is hallgatok, ha többre nem jut idő, akkor három kedvenc dalomat. (Ragács Kinga)

Te ki tudsz kapcsolni séta közben?

Zenehallgatás

Mindegy, hogy közlekedés, takarítás, zuhanyzás, bulizás, pihenés, munka, vagy vezetés közben hallgatunk zenét, segít minket kiszakítani a robotból. Valamikor koncentrálni, valamikor ellazulni, valamikor lenyugodni, valamikor pedig felpezsdülni segít, de a lényeg, hogy egy más lelki-és tudatállapotba kerülünk. Te is így vagy vele?

Ha egy kicsit másként (is) értelmeznéd a zenét, mindenképpen olvasd el a Zene, ahogy még sohasem értetted című cikket, amelyben Benjamin Zander varázslatában lehet részed egy TED-előadás keretében.

Egy nagy séta a férjemmel, 1-1 kedvenc dalom meghallgatása úgy, hogy közben semmi mást nem csinálok. De általában véve a szeretteimmel és a barátaimmal töltött időben nem vagyok robotpilóta módban. (Abuczki-Zagyi Anikó)

Alkotás (írás, rajzolás, kézműveskedés)

Én úgy gondolok az alkotásra, mint flow munkára, amelynek eredményeként egy eddig nem létező dolog születik meg és legalább annyira élvezzük magát a tevékenységet, mint az eredményt – ha nem jobban. A definícióm szerint tehát az alkotás lehet egy cikk szerkesztése, egy kép megfestése, egy vers megírása, egy munka elvégzése, egy sál megkötése… Ti is hasonló, nagyon változatos alkotási módokat írtatok.

Kreatívkodok, persze ezt nem lehet mindig és mindenhol csinálni, de imádok szöszmötölni egy készülő dekupázzsal, asztaldísszel vagy most éppen adventi koszorúval. Kikapcsol és boldoggá tesz. (Horilla Marianna)

Számodra mit jelent az alkotás?

Látjátok, nagyon változatos, mégis sok pontban egyező dolgokkal tudunk igazán kilépni a robotpilóta üzemmódból. Az egyik legfrappánsabb válasz pedig Takács Annamaritól érkezett:

Magamra tetováltattam, hogy “be here now”, így mikor rápillantok a kis szövegre, mindig kilépek a robotpilóta üzemmódból.

A sort nyugodtan folytasd a cikk alatti kommentfalon. Téged mi kapcsol vissza robotpilótából?

Leadfotó: pixabay

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

[sgmb id=”2″]


HA TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!

Ezeket olvastad már?