Nem csak WAMP van? A Design Passage egy tervezői piac… másként!

Szerző: Kovács Nóra

Budapest kulturális megjelenéséhez, megítéléséhez hozzátartoznak a vásárok is. Nem csupán az élelmiszer piacok, de a kézműves kirakodó vásárok is. Ennek egyik igen jelentős szegmense a hazai tervezőket felvonultató DIP, amely nagy testvére, a WAMP mellett szolgálja a ki a különleges portékák iránt fogékonyakat. Hogy miben lehet más, sőt, miként maradhat talpon egy tervezői piac, arról a DIP Design Passage megálmodóival, Csiszár Margarétával és Hajgató Sárával beszélgettem.

Akkor létrehozni egy vállalkozást, amikor a konkurencia (WAMP) dübörög, nagy merészség. Nektek erről mi volt a véleményetek?

Nem tekintettünk, és most sem tekintünk konkurenciaként a WAMP-ra, de bármelyik másik vásárra sem. Mindegyik különbözik, és abszolút megvan a helye mindegyiknek a piacon. Mi inkább a szinergiában és az együttműködésben hiszünk. A DIP-et tervezőként álmodtuk meg, és szerettünk volna egy alulról szerveződő, a tervezői igényeket szem előtt tartó közösségi platformot és egyben vásárt létrehozni,

aminek célja a magyar tervezők és termékeik népszerűsítése, a hazai és külföldi érdeklődők felé.

Más szempontok vezéreltek minket a kezdeményezéskor, s a mai napig is. Nem az a célunk, hogy minél nagyobb legyen a vásár, hiszen a területi korlátok ezt nem is teszik lehetővé. Inkább arra törekszünk, hogy – a sok kiváló tervező mellé, akik oly régóta velünk vannak – induló tehetségeket is megmutathassunk.

Miben más a Design Passage?

A DIP közösségi alapokon szerveződő vásár, ahol fontos egy barátságos környezetben, egymást segítő tervezők egyidejű jelenléte és alkotásaik bemutatása. Sok olyan szempontot is figyelembe veszünk, amelyek a tervezők sikeres vásározásához elengedhetetlenek. Így például létszükséglet, hogy egy márka megjelenítésekor kellő nagyságú hely álljon rendelkezésére – ezért szép nagy táblaasztalokat biztosítunk a tervezőknek, amelyeken saját ízlésük szerint alakíthatják ki dekoratív standjukat.dip3

Egy olyan légkör megteremtésén munkálkodunk, amelyben a tervezők együttműködésekben és közös munkákban gondolkodhatnak. Fontos része a közösségi szemléletünknek az is, hogy a karácsonyt megelőző időszakban hagyományépítő jelleggel egy jótékonysági tombolát szervezünk, amit mindenki felajánlásokkal támogat.

A jótékonysági akció keretében kézműves napot szerveztünk állami gondozásban nevelkedő gyermekek számára, amire a tervezőink közül sokan eljöttek, így együtt alkothattunk a gyerekekkel.

Ezenkívül számos közvetlen tervezői együttműködés is megvalósulhatott az elmúlt időszakban: például az egyik fotós kiállítónk portfólióképeket készített egy másik tervezőnk számára, vagy éppen így, az egyik grafikus kiállítónk tervezte meg a natúr kozmetikai márka új csomagolását.

Miként találtatok egymásra?

A Gödör Klubbal partnerségben hárman barátnők alapítottuk a vásárt. Ez a felállás az idő múltával kissé átalakult, Sári mellé Réka lépett be társszervezőként. Az alapító trióból ketten tervezőként alkottunk, és szerettünk volna egy olyan új kezdeményezést, ahol a tervezők szempontjai mentén szerveződik a vásár. A mai napig a Gödör Klub biztosítja az infrastrukturális hátteret a vásárhoz.

Melyek voltak az első nehézségek, amiket meg kellett ugranotok?

Egy induló projektnél időbe telik mire sikerül a bizalmat kiépíteni, és felkelteni az érdeklődést, de már nagyon hamar azt tapasztaltuk, hogy a tervezők nagyon nyitottak a DIP-re. Mára rendszeres túljelentkezéssel működnek a vásárok.

Kiket hívtok meg a vásárra?

Szeretnénk egy minél színesebb, változatosabb palettát felvonultatni, ezért nyitottak vagyunk minden műfajban alkotó előtt, és az sem feltétel, hogy valakinek sokéves munkássága legyen. Előnyben részesítjük az átgondolt koncepcióval, igényes termékpalettával és megjelenítéssel jelentkezőket, és

mivel szívügyünk a környezetvédelem, kimondottan örülünk, ha valamilyen környezettudatos koncepcióval jelentkezik nálunk egy tervező.

dip2

Milyen marketing ötleteket alkalmaztatok, és mit terveztek, hogy sikeresek legyetek?

Az elsődleges platformunk a közösségi média, a Facebook és az Instagram felületünk, illetve a blogunk, ahol színes, tematikus válogatásokat, kulisszatitkokat olvashatnak az érdeklődők. Tavaly elindítottunk egy együttműködési sorozatot bloggerekkel, akik számunkra releváns témákkal foglalkoznak – ezt a „hagyományt” idén is szeretnénk folytatni.

Hogyan látjátok, milyen növekedésre, fejlődésre van lehetőségetek? Van előttetek példa, amit követni szeretnétek?

Csupán térbeli korlátai vannak a fejődésünknek, ötletekből sosincs hiány!

Szeretnénk különféle kitelepülő alkotóműhelyekkel és workshopokkal színesíteni a programkínálatot,

és egyben hosszabb időtöltésre invitálni az érdeklődőket – ez az idei évünk elsődleges célja.

Sokat tanulmányozzuk a hasonló külföldi vásárokat, számos piacon jártunk már, így például Bécsben és Berlinben. Rendszeresen ötletelünk a tervezőinkkel, figyelembe vesszük az elképzeléseiket, javaslataikat. Mindig vannak kiváló ötletek, amiket igyekszünk átültetni, és DiPesíteni 🙂

Hogyan látjátok általánosan a mai magyar kézműves piacot?

Jó látni, hogy ez egy nagyon pezsgő, változatos szegmens, ahol sok tehetséges tervező és márka jelent meg az utóbbi években. Kimondottan szép dolog végigkövetni egyes tervezőink pályáját, megosztjuk sikereiket, egymásnak drukkolunk, a vásárok alkalmával igyekszünk mindenkivel beszélgetni, ötletekkel, javaslatokkal segíteni a fejlődést.

Azt tapasztaljuk, hogy azok a legsikeresebbek, akiknek sikerül egy egyedi hangot megtalálniuk, akik ösztönösen, következetes kommunikációval létre tudnak hozni egy sajátságos, szerethető világot.

dip

Kik látogatják a vásárokat? Külföldiek vagy hazai vevők az aktívabbak, nyitottabbak?

A helyszín adottságai miatt nagyon sok a külföldi látogatónk, ugyanakkor természetesen a hazai közönség is szép számmal képviselteti magát. A nyitottság közel azonos, ugyanakkor az anyagi lehetőségek természetesen sok esetben eltérőek, éppen ezért szinte minden árfekvésben találhatóak a DiPeken szép és különleges termékek – így mindenki tud valamilyen vásárfiát hazavinni magával.

Ha megnéznéd az eseményt élőben is, látogass el február 11-én a Király utcába az idei első DIP Design Passage-ra és vesd bele magad a design-forgatagba. 😉

A fotókat a Saloon, és a Gödör Klub fotósa, Tar Dávid készítette.

[sgmb id=”2″]


HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, KÖVESD A SZIKRÁKAT! IRATKOZZ FEL A SZIKRAMAILRE VALAMINT CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALUNKHOZ!

Ezeket olvastad már?