Az énmárkaépítés mindenki számára fontos folyamat lehet. Vajon mit mondanak rólunk mások, amikor kimegyünk a szobából? Hitelesen, önazonosan tudjuk képviselni magunkat illetve egyezik ez a kép azzal, ami az emberekben (partnerekben, ügyfelekben, munkatársakban) kialakul rólunk? Mégis, miért van szükségünk önmarketingre és hogyan kell jól csinálni? Az énmárka nem más, mint a betartott ígéretünk. Ha ügyesen építgetjük, beszélni fognak rólunk, gondolnak ránk, bevételt hoz és megkülönböztet másoktól a piacon. Bárki építhet erős énmárkát, ám ehhez ezt az 5 lépést nem árt tudni.
Az énmárka nem az, amit mi gondolunk magunkról
Éppen ellenkezőleg. Az énmárka az, amit mások gondolnak rólunk. Jó esetben ez egyezik azzal, amit mi is mutatni akarunk magunkból, ráadásul önazonosan egyezik, nem csak ügyesen marketingeljük. Tudjátok, a színes, ám üres lufi hamar kipukkan.
Mindenkinek van énmárkája, csak valaki nem tudatosan építi, tehát érdemes rá figyelned akkor is, ha nem vállalkozó vagy.
Mindennek az alapja a kellő önismeret, az egyedi értékeink és személyiségünk megismerése, az értékrendünk feltárása és annak vizuális megjelenítése, a küldetésnyilatkozatunk és az életcélunk megfogalmazása, majd az ezekből való következetes építkezés és a márkaidentitás kialakítása. Így leszünk hitelesek és megkülönböztethetőek a piacon.
Az énmárkaépítés egy belső és egy külső folyamatból áll: önismeret és annak megjelenítése a kommunikációnkban. Mindennek a hitelességét pedig a következetesség adja.
Oké, bontsuk ki ezt az egészet. A belső építkezés, vagyis az önismeret a képességek, készségek, tapasztalat, értékrendszer, célok, küldetés és ezek motívumaiból tevődik össze. A külső építkezés pedig mindezek következetes megnyilvánulása, vagyis az arculat, a kommunikáció, a viselkedés, a weboldal, social profil stb. Akkor tudsz erős márkát építeni, ha a külső építkezés során következetesen jeleníted meg az önismereti munka folyamán felismert dolgokat.
Jeff Bezos, az Amazon alapítója találóan mondja, hogy
az énmárkánk egyenlő azzal, amit mások mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából.
Megmutatom, mi az 5 dolog (ide írhatnék 25-öt is), amire mindenképp figyelj, ha erős énmárkát akarsz építeni.
Énmárkaépítés 1. lépés: önismeret
Ahhoz, hogy hűen tudd képviselni magad, a küldetésed, az értékrendszered és kitűnj a tömegből, nem árt minél jobban megismerned magad. Megismerned az erősségeidet, gyengeségeidet, felmérni a lehetőségeidet illetve a rád/piacodra jellemző veszélyforrásokat, vagyis készíteni egy SWOT-elemzést. Nagyon izgalmas gondolat, ha felteszed magadnak a kérdést, hogy „Mi az én szuperképességem?„. A válasszal megkülönbözteted magad a többiektől, felfedezed azt a tulajdonságod, amely segíthet majd a későbbiek során kitűnni a tömegből. Érdemes alaposan átgondolnod, hogy miben vagy más, mint a versenytársak, mi az az egyedi tulajdonság, amely csak rád illetve a szolgáltatásodra/termékedre/márkádra jellemző. Ez lesz a USP-d (unique selling proposition), hiszen te magad is egy termék vagy, amelyet el akarsz adni.
Legyél tisztában a képességeiddel, tapasztalataiddal és jó eséllyel ez a két dolog erősítse egymást és ne ellentmondjon.
Miért kell ez az egész? Hogy mások tudják, hogy miben fordulhatnak hozzád, hogyan kínálsz megoldást a problémájukra, mennyire vagy kiszámítható, következetes, ezáltal „biztonságos” és „ismerős” a számukra. Ha tudnak hozzád kapcsolódni, azt mind a jól felépített márkádnak köszönheted akár van terméked/céged/szolgáltatásod, akár nincs.
Szóval az önismeret azért fontos, hogy tisztában legyél magaddal, hiszen minden az alapoktól, vagyis belőled indul. Egy házat sem a falak kifestésével vagy a függönyök kiválasztásával kezdesz építeni, nem?
Ugyanígy működik a branding esetében is.
Énmárkaépítés 2. lépés: értékrendszer
Az értékrendünk azon alapul, hogy milyen dolgokat tartunk fontosnak és azokat hogyan tükrözi az életünk. Ha tisztában vagyunk az értékrendünkkel, könnyebben tudunk dönteni, miként hasznosítsuk az adottságainkat és válasszunk olyan munkát, amelyben örömünket leljük. Képesek leszünk felismerni, hogy milyen munka való nekünk és mi nem, így csak a lényegre tudunk koncentrálni, kevésbé fecséreljük el az energiáinkat.
Ha hűek maradunk az értékrendszerünkhöz és ezt hűen képviseljük, akkor hitelesek lehetünk és kitűnhetünk a tömegből.
Remek gyakorlat az értékrendszerünk megvizsgálásához John Purkiss Énmárka című könyvében (HVG Kiadó) lévő feladat.
Három lépésre lesz szükség:
- Írj össze 25-30 embert, akikre felnézel, akik hatással vannak/voltak az életedre! Lehetnek családtagok, ismerősök, szakemberek, mentorok. Bárki.
- Ha felírtad, akkor mindegyik név mellé írd oda, hogy miért nézel fel rá!
- Végül szedd össze az 5 leggyakrabban előforduló tulajdonságot, motívumot és vetítsd a saját életedre!
Vagyis ez az 5 dolog lesz az értékrendszered alapja és a feladat végeztével azt is látni fogod, hogy ez az 5 tulajdonság/fogalom miként valósul meg az életedben.
Énmárkaépítés 3. lépés: küldetésnyilatkozat
Most gondold át az eddigieket és vond le a következtetést! Vedd számba az erősségeidet, a USP-det, az értékrendszeredet, gondold át, hogy milyen feladatokban tudsz teljesen elmélyedni (flow), majd próbáld mindezeket egyetlen esszenciális mondatba sűríteni. Ez lesz a te küldetésnyilatkozatod, amelyből kiderül, hogy ki vagy te, miben vagy más, mit csinálsz és azt miért csinálod.
Van egy szuper kreatív önismereti gyakorlatom a számodra, amely segíthet ebben a lépésben. Íme a cikk: Te mit kezdenél a fizetésed ezerszeresével?
A küldetésed végül is az életcélod egyfajta kinyilatkoztatása. Ha tisztában vagy vele, akkor könnyebben tudsz rálelni arra az útra, amelyen haladni akarsz.
Amikor a küldetésünket, életcélunkat követjük, természetes, hogy ezt kommunikáljuk is. Ezáltal mások is megértik, hogy mit csinálunk, sőt, azokat fogjuk magunkhoz vonzani, akik igénylik mindazt, amit csinálunk és ahogyan csináljuk. Azokat az embereket is vonzani fogjuk, akik hisznek a küldetésünkben és készek támogatni bennünket az utunk során. És ha már út, akkor nézz körül a Nők az útON podcast csatornánkon. 😉
Énmárkaépítés 4. lépés: énmárka-térkép
Az énmárka-térkép egyfajta mind map, vagyis egy nagyon hasznos és kreatív problémamegoldó módszer. Ezzel a kreatív vizuális módszerrel könnyen át tudod gondolni és tekinteni, hogy az önismereti folyamat során megismerteket hogyan és milyen csatornákon tudod majd következetesen megjeleníteni. Egy mind map formában írd össze az összes olyan platformot (weboldal, social, névjegy, fórumok stb.) és módot (pl. kulcsszavak, amelyek igazak legyenek a megjelenésedre), ahol és amilyen formában jelen akarsz lenni.
Ez is egy, a több tucat izgalmas gyakorlatból az Énmárkaépítés új nézőpontból online Szikra kurzuson.
Énmárkaépítés 5. lépés: következetes kommunikáció
Amit az énmárka-térkép során átgondoltál, azt el lehet kezdeni a gyakorlatba is átültetni. Ide tartozik az arculat kialakítása (színek, formák, logó, névjegykártya stb.), a weboldal elkészítése, a social tevékenység stratégiája, blogbejegyzések írása, saját (fogalmazási) stílus megtalálása, az online tartalmak kialakítása, a marketingünkben alkalmazott befolyásolási módszerek megértése, de ugyanilyen fontos, hogy másokra milyen hatással vagyunk, milyen rólunk az első benyomás vagy éppen hogyan tudunk sztorizni.
Igen bő témakör, hiszen ez a lépés rengeteg dologból áll, de ami a lényeg, hogy a teljes kommunikációd következetes legyen és összhangban legyen az önismereti folyamatokkal. Így lesz az énmárkád erős, egyfajta betartott ígéret.
Kreatív fókuszú önfejlesztő online kurzusok. Rendhagyó módszerek, izgalmas témák, egyedi önismereti és fejlesztési technikák! Cégeknek is. Kíváncsi vagy?
Te is szeretnél erős márkát építeni és szeretnél segítséget kapni hozzá?
Az Énmárkaépítés új nézőpontból – újrakezdőknek, váltóknak és kalandoroknak online kurzus abban segít, hogy kiaknázd az önmarketing erejét, több oldalról is megismerd, majd önazonosan és hitelesen képviseld magad, azt kommunikáld magadról, amiben hiszel, megtaláld a neked való munkát, a céljaidhoz vezető ajtókon menj be, és a megfelelő emberekkel működj együtt. A videókkal, letölthető segédanyagokkal, kreatív feladatokkal vezetett online kurzus fejezetein olyan tempóban haladhatsz végig, ahogy neked megfelel, így a saját igényeidre, időbeosztásodra szabhatod a téma feldolgozását. RÉSZLETEK!
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu