Íme az életmódváltás 5 legtipikusabb kifogása

Szerző: Szlafkai Éva
Az életmódváltás 5 tipikus kifogása. | 365letszikra.hu - Szlafkai Éva

Az életmódváltás nem kényszer, hanem döntés. A saját döntésed, ha egy egészségesebb életet szeretnél élni. De az annyi kényelmetlen lemondással jár! Vagy mégsem? Mutatok néhány tipikus “Miért nem!” kifogást, és adok rá neked választ is, hogy mégis “Miért igen!”

Számomra egyébként ez egy kedvelt témakör, lévén hogy személyi edzői szakmát is szereztem, hogy ne csak műveljem, értsem is a hobbim. 😉

A szokásokon nehéz változtatni

Az internet tele van számos hasznos és annál is több fals infóval, ami nem hogy megkönnyíti, hanem inkább sokkal frusztráltabbá teszi a változtatási hajlandóságot. A rengeteg inger és információ megnehezíti az életmódváltási döntést. Nem csodálom, hogy elmegy a kedved…kinek már az elején, valaki pedig útközben jön rá, hogy “áhh, ez nem nekem való”. Pedig ha szeretnél pozitív változást az életedben (feltéve, ha szeretnél), akkor érdemes változtatnod a berögzült, esetleges rossz szokásokon. És a szokásokon állati melós. A legnehezebb megszabadulni a jól berögzült és saját korábbi döntéseinkbe vetett hitből fakadó szokásoktól.

Persze, nagyon jó lenne elkezdeni és életmódot váltani, csak ne kelljen változtatni és sok mindent tenni érte.

Ha valóban szeretnéd csak akkor lesz változás, ha változtatsz. Ugyanazzal az inputtal ugyanaz lesz az output is.

Biztos a te környezeted is tele van olyanokkal, akik megpróbálták és nem, majdnem, vagy sajnos ritkább esetben hosszú távon sikerült.

  • A Gizi már csak hétvégente eszik rántott húst, azt is a sütőben süti 
  • a Bözsi este 6 után nem eszik semmit,
  • a Géza gyúrni jár,
  • a gyereket az okostelefonja figyelmezteti, hogy óránként igyon meg 2 dl vizet,
  • a Julcsa paleózik, vagy mi…,
  • az anyám a bolti cvekkerbe csak bio, cukor-, laktóz- és gluténmentes kajákat tesz (és különben is mi az a glutén és a laktóz?!),
  • a haver leszokott a cigiről, az ő haverja meg a piáról is,
  • Aranka heti minimum 2x jógázik, 1x hot ironozik, 1x vibrációzik és minden este kocog
  • az irodában az asztalon a korábbi csokis és kekszes tálban már csak gyümölcs van,
  • és lassan a szomszéd füve is full bión zöldebb …:)…mi a fene van a világgal. Most akkor én is tegyek valamit, vagy ne?

És itt jönnek a tipikus kifogások:

1. A diétázás nem nekem való

Naná. De az életmódváltás nem egyenlő a fogyókúrával.
Én nem szeretem ezt a szót, hogy diéta (bár némely esetben indokolt és szükségszerű), mert az mindig valami megvonáson alapszik és a megvonás rejtett és/vagy késleltetett kompenzálásba csaphat át.  Veszélyes. A diétában LE KELL MONDANOD valamiről, az életmódváltásnál pedig LECSERÉLED. És ez fontos különbség. Az előbbi kényszer, az utóbbi döntés. Az előbbi kudarc élménybe torkollhat, az utóbbi sikerélménybe.

Mint mondtam, ha változtatásra adod a fejed, a legnehezebb a szokásoktól megszabadulni. A szokásink a kényelmi, biztonsági zónáink, amelyek eddig a kapaszkodókat adták a bejáratott folyamatokkal teli életünkben. Nem lehet úgy viselkedni, mintha egyik napról a másikra elvágták volna. Csak abban az esetben könnyebb a folyamat, ha rászoksz egy másikra. És itt jön a képbe a diéta egyik problémája, hiszen az esetben hétfőtől már totál másként eszel, másként mozogsz, totál más alapanyagokat használsz, totál más arányban, csupa kényelmetlen és szokatlan helyzet…nem adsz időt a szervezetednek a szokás kialakításához, így végül sok esetben feladod és ráadásul totál fel is borul az anyagcseréd, aztán majd jójózhatsz.

De nem kell így lennie, mert az életmódváltással szépen lassan, hosszútávra tervezve állítod át a szervezetedet egy új szokásrendbe. Szóval ha életmódváltáson gondolkodsz, ne fogyókúrában gondolkodj, hanem olyan módszerekben, amelyeket szépen lassan, tudatosan be tudsz vezetni az életedbe és hosszú távon átvehetik a helyét a korábbi rossz étkezési szokásaidnak. Gyors és kártékony változást akarsz, vagy lassú, de tartósat?

2. Egyhangú, unalmas kaják

Figyelj, életmódot váltasz, nem kiköltözöl a tundrára és mohát eszel…tényleg. Gondolj úgy erre az egész életmódváltás dologra, mint egy izgalmas gasztronómiai utazásra, amely rengeteg izgalmat és felfedezést tartogat…és nem mellesleg a szervezetedre is óriási jótékony hatással lesz.

eletmodvaltas_365letszikra

3. Nekem nincs időm (edzeni, kajákat készíteni)

Mindenkinek arra van ideje, amire akarja.
Közelítsük meg innen ezt a kifogást, hogy az egészségedbe belefektetett energia, többszörösen tér vissza hozzád.

Minél több időt belefektetsz most, annál több pozitív hatását fogsz élvezni később.

Például igaz, hogy az elején kényelmetlen kiesés lesz a napi ritmusodból az 1 óra edzés, de pár hét múlva sokkal energikusabban és magabiztosabban veted bele a magad a teendőidbe.

Vagy igaz, hogy az elején még sok időt vesz el, hogy elkészítsd magadnak uzsira és tízóraira a gyümölcsöt, zöldséget vagy valamilyen kisebb, de minőségi energiaadag kaját. Ám hidd el, hogy nemsokára ez a folyamat gyorsabb lesz, és ráadásul megtalálod a helyét a napi ritmusodba és sokkal energikusabb leszel a tízórai és uzsonna beiktatásától, vagyis több energiád lesz a napi feladatokhoz.

Ami most -1 óra az életedből, az nemsokára + évek az életedhez.

Adj esélyt magadnak, hogy megtapasztalhasd, hogy az egészségtudatosabb életmódba fektetett energiád többszörösen jótékony hatással tér vissza hozzád. Szépen lassan sikerülni fog új szokásokat kialakítani és átváltoztatni a napi ritmusodat egy jobb kerékvágás mentén.

4. Nem akarok lemondani az édességről

Megértem, én is totál édesszájú vagyok…gyerekkoromban még a húslevest és a vajas kenyeret is cukorral ettem. 🙂
Nekem elhiheted, hogy nem is kell lemondanod az édes ízről, csak az édes ízt okozó táplálékot kell másként értelmezni és jól kiválasztani. Van egy csomó édesítési lehetőség. Én személy szerint a sztívia mellékízét utálom, a barna és a nádcukor sima melaszos cukor, a pötyinek szörnyű édesítős utóíze van, a xilittől pedig felpuffadok, mint egy lufit. És akkor mi marad?

Én nagyon szeretem a mézet, ami természetes édes íz és szeretem az eritritet, ami kevésbé édesít a cukornál, viszont nem puffaszt és 0 kalória. Valamint édesíthetsz ételeket magas cukortartalmú gyümölccsel, mint a banán, alma, datolya..imádom. Próbáltál már datolyát ledarálni/turmixolni és kenhető édesítésként használni? …mennyei, addiktív.

Szóval az egyik oldalon ott a hagyományos cukor, mint édesítő, a másik oldalon meg van több tucat alternatíva, ami számos új ízutazást ígér az étkezésedben, pazar ízorgiát okozva a szádban. 

5. Nekem ez úgy sem fog sikerülni

Miért nem, szerinted min bukod el? Vagy miért nem mersz belekezdeni?

Hagyj időt magadnak, hogy őszintén válaszolhass. Lehet, hogy csak urambocsá’ kicsit lusta vagy hozzá, hogy gatyába rázd magad, vagy nem akarsz csalódni, ha feladod, így aztán bele sem kezdesz. Ez kényes kérdés és nehéz válasz, de csak abban az esetben lehetsz sikeres az életmódváltásban, hogyha meg tudod magadnak válaszolni a kérdést őszintén.

Mielőtt belekezdenél bármibe is, tisztázd a céljaidat. Tegyél fel magadnak néhány kérdést, hogy tisztábban láss, jobban dönthess és stabilabban ott maradhass a megkezdett úton:

  • Miért szeretnél életmódot váltani?
  • Mik azok a dolgok, amiket mindenképpen meg szeretnél változtatni?
  • Hogy fogod ezeket megváltoztatni?
  • Mi fog nehezedre esni benne?
  • Hogy fogod ezeket a nehézségeket kezelni/kompenzálni?
  • Milyen hatással lesz az életmódváltás az életedre 1 év múlva?
  • Milyen hatással lesz az életmódváltás az életedre 10 év múlva?
  • Ha mégis elkezded és út közben feladod, hogy fogod magad érezni?
  • Ha kitartasz, és sok káros szokást lecserélsz, hogy fogod magad érezni?
  • A környezetedben vajon kire leszel még hatással az életmódváltásoddal?

És most válaszolj őszintén!

Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása igaz, hogy hosszabb időt igényel, de rengeteg felesleges, céltalan körtől és buktatótól megkímél az életmódváltásod folyamatában. Ráadásul a válaszokkal időt és módot is adsz magadnak arra, hogy átgondold, valóban szükséged van-e életmódváltásra, vagy csak egy “divathóbortnak” akarsz megfelelni. A kérdések őszinte megválaszolása segít elkerülni a kudarcokat és elérni a sikereket. Mert tudatosítja, hogy mit tekintesz sikernek, és láttatja, hogy mit jelent majd számodra elérni.

Persze vannak még a porondon kifogások, de ezekből is egyértelműen látszik, hogy sok esetben csak a megszokástól való félelmünket kell legyőzni és merni belevágni valami újba. Kilépni a komfortzónánkból. Kinézni a dobozunkból. Aztán hátha nyerünk vele. Ha meg nem jön be, legalább kipróbáltál valami újat, ez által is szélesedett a látóköröd. 🙂

Ha meg bejön, az egész életed megváltozhat!

…micsoda ígéret. 😉

Leadfotó: gratisography.com


HA TE IS A DOBOZON KÍVÜL SZEMLÉLED A VILÁGOT, CSATLAKOZZ A FACEBOOK ÉS AZ INSTAGRAM OLDALHOZ!

Ezeket olvastad már?