Egy termék előállítása már önmagában is egy kreatív tevékenység, de hogyan lehet hosszú távon fenntartani és építeni egy családi vállalkozást, aminek a középpontjában egy, a természeti törvényektől is függő termék áll? Hogyan alakulnak ki az ízek, miből merítenek a készítők és milyen értékekre épül a Tekeresvölgyi Sajt manufaktúra? Szabó Jucus írása #kreatívéned
Kovács Zsófit kérdeztem a Tekeresvölgyi Sajt manufaktúra egyik tulajdonosát, hogy mit jelent számára a kreativitás, és alkotó emberként honnan meríti az ihletet, valamint mit jelent számára és a márka számára az esztétika.
Szabó Jucus: Egy termék megalkotás mindig is érdekes és érzékeny feladat. A tiétek ráadásul egy családi vállalkozás, ahol közös döntéseket hoztok a szüleiddel. A sajtoknak a készítésében Te is aktív résztvevő vagy. Hogy döntitek el, hogy milyen ízesítésű és típusú sajtok készüljenek?
Kovács Zsófi: Az ízek és a termékek kialakításánál nagyrészt hagyatkozunk az ösztöneinkre, és a saját ízlelésünkre. Az elmúlt évek visszajelzései azt mutatják, hogy a vásárlóink nagyon szeretik a „mi szánk ízét”. Ezért már nem megfelelni szeretnénk, hanem olyat adni, ami nekünk is ízlik. Ez fontos, mert a piacon a személyes értékesítés során így tudjuk a legjobban ajánlani a termékeinket. (A sajtokat helyben a birtokon, a Tihanyi Piac Placcon és a Káptalantóti piacon szerezhetitek be).
Mi inspirálja egy-egy új termék elkészítését?
Külföldi útjaink során sokat kóstolunk, és próbálgatjuk a különböző sajtokat. Egy nagyon jó sajt minket is könnyen megihlet akár egy étteremben, akár egy külföldi termelőnél.
De a social media felületeket böngészve egy szép kép vagy egy-egy jó receptet, is adott már ihletet. Meglátok a képet, és azt nézem, hogy vajon ehhez milyen sajtot használhattak, egyből elkezdek egy kicsit a másik oldalról gondolkozni.
Tomival (Zsófi férje) sokszor készítünk otthon pizzát, ami nekem mostanában stresszelésbe fulladt, mert azon kezdtem gondolkodni, hogy nekünk miért nincsen mozzarellánk, mikor ennyi fajta tejterméket készítünk. Aztán teszteltük a lilahagymás sajtunkat egyik este és működött. Most már bátran ajánlom a vevőknek is, ha ilyen típusú sajtot keresnek.
De a konkurenciából is merítkezni. Nem is nagyon nevezném konkurenciának a környező sajtosokat, mert szerintem még mindig nem vagyunk elegen ahhoz, hogy mindenkit jó minőségű alapanyaggal kiszolgáljon a magyar kézműves sajtpiac, vagy manufakturális tejtermelés. De tök jó látni azt, amikor valamelyik konkurencia valami újat csinált, akkor egyből odafigyelünk: „Mit is találtak ők ki?” Egy kicsit húzkodjuk egymás a bajszát, s ez jó dolgokat generál, mert így még inkább fejlődésre sarkallod magadat, és még többet kísérletezel te is.
Honnan indult ez az egész vállalkozás? Mi adta az ötlete, hogy Ti sajtot készítsetek?
A gasztronómiai világába 11 éve csöppentünk bele, de már előtte is imádtunk enni. A vállalkozás úgy indult, hogy szerettük a jó minőségű sajtokat, tejtermékeket és ételeket. Nekem nagyon sok olyan élményem van, hogy apával elmentünk bevásárolni persze éhesen, és mindenféle dolgot megvettünk. Otthon bekajáltunk belőle, mindent azonnal megkóstoltuk. 🙂
Aztán, amikor 2008-ban megszületett az öcsém, úgy gondoltuk, jó lenne, ha ő már úgy nőhetne fel, hogy természetes alapanyagokból készülő ételeket fogyaszt. Akkor már nagyon sok rosszat hallottunk a hipermarketek polcain kapható árukról. Apukám szeretett volna tehenet venni, csak a család mindig lebeszélte róla, persze ez csak egy ideig sikerült…
Lett egy tehenetek, aztán egyre több, kitanultátok a sajtkészítés mesterségét. Hogyan fejlődtetek és fejlődtök a mai napig tovább?
A sajtkészítést Svájcban tanultuk, de ellátogattunk Belgiumba és Amszterdamba is, hiszem az ottani sajtkészítőktől nagyon sok ötletet lehet ellesni. Külföldön van kultúrája a sajtkészítésnek. Magyarországon nem nagyon van, főleg a manufakturális sajtkészítésnek. Úgyhogy lehet a külföldiektől tanulni, és nagyon jó, hogy valaki ezzel kapcsolatban már tud nekünk valamilyen példát mutatni. Tényleg csak el kell lesni a jó dolgokat, mert amúgy ezt lemásolásnak nem mondanám.
Sosem egy dologból inspirálódik egy olyan ember, aki kreatív, hanem inkább összenézi a hatásokat és ötvözi a saját tapasztalataival.
Szerinted egy termék eladásánál fontos szerepe van a külső megjelenésnek? Egy esztétikusabb csomagolás eladhatóbbá teszi a terméket?
Az, hogy van egy szuper terméked, az alap kell, hogy legyen. De azt be is kell csomagolni úgy, hogy megvegyék az emberek. Annak is megvan a kreatív módja, hogy hogyan tálalod meg az esztétikus csomagolással az embereket. Amikor kialakítottuk ezeket a csomagolásokat, akkor fontos volt az is, hogy praktikus legyen. Meg fontos volt az is, hogy meggyőzze a vásárlókat, hogy megmaradjon a családias jelleg. Nagyjából ezeket tartottuk szem előtt.
Ezt te találtad ki? Vagy hogy készült a mostani csomagolásotok?
Az címkéket a Julius harddal együtt terveztük, de maximálisan kivettem a részemet a tervezésben. Szerintem egy éven keresztül rágtam a fiúk fülét, illetve dolgoztunk együtt azon, hogy ezt kitaláljuk.
Szerettünk volna valami olyat, ami tükrözi a minőséget, de azt is, hogy ez egy családi gazdaság és nem riasztja el a vásárlókat, hogy mondjuk hú, ez valami nagyon minőségi, nagyon drága termék.
Mert szerintem egy túl profi csomagolás is lehet visszariasztó egy átlag fogyasztónak.
Te hogyan, miből töltekezel? Mit csinálsz, ha úgy érzed, hogy inspirációra van szükséged?
Tomival nagyon sokat töltekezünk egymásból. Remélem, hogy ezt ő is így gondolja. Mi iszonyatosan sokat beszélünk otthon a munkáról. Mivel családi vállalkozásban dolgozunk, tényleg ez tölti ki az életünk nagy részét. Ezzel kel, ezzel fekszik az ember. Mindent megbeszélünk. Mondjuk Tomi az egyik legnagyobb kritikusunk is, ő őszintén megmondja, hogy szerinte ez most nem úgy sikerült, vagy kicsit máshogy ment az érlelés. Ilyenkor persze picit megsértődök, legalább egy fél percre, de utána elgondolkodom miért is mondja.
A saját termékedet magadban egy kicsit magasabbra értékeled egy picivel és nem feltétlenül vagy egyből olyan kritikus azzal a dologgal kapcsolatban, úgyhogy szükséges egy objektív külső szemlélő.
Nekem szintén nagy inspirációt valamilyen boros kirándulásra megyünk. Én is szőlész-borász mérnökként végeztem. Bár a borkészítés más, de ugyanúgy ott van a természetközeliség, meg a terméknek az előállítása. A boroknál is egyre jobb, és stílusosabb csomagolásokkal találkozunk. Egy Junibor kirándulás nekem nem csak kikapcsolódás, de mindig új ötletekkel és praktikákkal térek haza.
Szeretsz főzni?
Zs.: …
A cikk folytatódik tovább az 5 hozzávaló blogon.