Mindenhol szajkózzák a storytelling fontosságát – mi is, itt a szikrákon -, de vajon tudjuk, hogy miért is annyira fontos és hogyan tudjuk jól alkalmazni mi magunk is?
A történetünk az, amit magunkról mondunk és ami másoknak lecsapódik rólunk: az önéletrajzunk, az előadásunk, a kampányunk, az áruink csomagolása vagy az ügyfélszolgálatunk révén. Nevezhetjük márkának, énmárkának is. Nem mindegy tehát, hogy mennyire kompetenes a sztori és mennyire van összhangban a fogyasztók világképével. Fontos, hogy a sztorink őszinte, hiteles, önazonos és átlátható legyen, méghozzá annyira, hogy mi magunk is elhiggyük és teljes lelkesedéssel átéljük.
De van itt még néhány dolog, amit érdemes átgondolni. A könnyebb érthetőség kedvéért végigvezetem egy példával a javaslatokat. Mondjuk Kiss Anna egy vadvirágokból álló kis virágboltot készül nyitni. Nézzük az ő sztoriját.
Akarunk történeteket mesélni?
Amennyiben igen a válasz, akkor alaposan készüljünk fel, rakjuk össze először vázlatban a lényeges részeket, majd dolgozzuk ki és illesszük rá a teljes cégre, márkára. Ez a sarokpont része minden üzleti, és azon belül marketing tervnek. Ám az a jó történet, amely belülről fakad.
Anna gyerekkora óta nagyon szereti a természetet, a nyarakat a nagymamájánál töltötte vidéken. A kedvenc időtöltése a mezőn való játék volt, ahonnan minden nap több csokor vadvirágot szedett a nagyinak és természetesen a játékbabáknak. Amikor nagyobb lett szívesen rajzolta is le ezeket a virágot, vagy hímezte bele a ruhájába. A virágbolttal tehát a gyerekkori álmát valósítja meg, amelyet illatozó mezei virágokkal, natúr dekorációval, csupa bájjal és nosztalgikus hangulattal tölt meg. A kommunikációját úgy építi fel, hogy minden eleme ezt az alapsztorit támassza alá.
Milyen világképnek akarunk megfelelni?
Amikor értékesítjük a termékünket, szolgáltatásunkat, blogunkat stb., akkor a közönségünk a mi történetünkhöz igyekszik kapcsolódni, vagyis a mi világlátásunkhoz. De fontosabb kérdés, hogy vajon mi hogyan tudunk kapcsolódni az övéhez? Meg kell ismernünk, mert így lehetünk sikeresebbek a területünkön. Íme egy bővebb cikk a témában, amelyet Seth Godin marketingguru ihletett.
Anna azokhoz tud kapcsolódni, akiknek hasonló kellemes élményei vannak és szintén szeretik a természetet, és a natúr dolgokat.
Van fogékony célcsoport a történetünkre?
Ha jó a sztori, és illeszkedik a célcsoport világnézetéhez, akkor sínen vagyunk. Igyekezzünk ráhangolódni, mi érdekli, mi érdekelheti az olvasóinkat, vásárlóinkat, partnereinket.
Anna a FB oldalán és a weboldalán egy közvélemény-kutatásba kezd, ahol megkérdezi az embereket a virágokkal kapcsolatos szokásaikról (kedvenc virág, képviselt hangulat, kedvenc színek, otthoni dekoráció stb.). A válaszokat átnézi és hozzáigazítja kicsit a történetét, hogy még jobban fedje a saját sztorija a célcsoportét.
Miért kell átélnünk a történetünket?
Mert az önazonosság és az őszinte érzelemkinyilvánítás teszi igazán hitelessé a sztorit. Minden megnyilvánulásunkban legyen benne az, hogy a történet veleje belülről jön. Valamint az érzelmek megosztása elősegíti a kapcsolódást másokkal. A tény, hogy hasonlóan érzünk másokkal, kiemeli a hasonlóságainkat, és emlékeztet, hogy mennyi közös vonásunk van.
Mivel Anna valóban szereti a vadvirágokat és a természetet, nem nehéz róla lelkesedéssel beszélni, hiszen a velejéből fakad. Ezért szívesen oszt meg virágokkal kapcsolatos, képeket, tájfotókat, vintage képeket, falusi dekorációkat, illetve a virágok csomagolásához sem használ műanyagot, csak madzagot és barna, ropogós papírt. Mindenben a natúr életérzést szeretné alátámasztani.
Mit tegyünk annak érdekében, hogy a történetünk hiteles legyen és megosszák?
A hitelesség abból fakad, hogy azt mondjuk és mutatjuk, amilyen elveket valóban vallunk. Hiába minden marketinges okosság, a célcsoportunk átlát az üres dumán. A megosztás már egy másik téma, hiszen bevethetünk mindent, ha az emberek nem akarják felkapni a történetünket. Viszont azért van néhány hasznos tanács annak érdekében, hogy minél népszerűbb legyen a tartalmunk. Az 6 alapelvről itt találsz cikket!
Ha a példánkban a 6 alapelvhez szeretnénk magunkat tartani, akkor azt mondanám, hogy Anna vezessen egy blogot, ahol hasznos tanácsokkal szolgál a növények otthoni ápolásáról, a virágok gyógyhatásáról illetve videókban megtaníthat másokat csokrot kötni (közösségi valuta és gyakorlati érték). A videókban meséljen néha gyerekkori élményeket, a cikkekhez társítson nosztalgikus fotókat is, így hiteles az érzelemátvitel és máris megvan a kapocs az olvasóval. Anna készítsen egy saját hasteget, pl. #azenviragom és bátorítsa vevőit, olvasóit, hogy fotózzák le és osszák meg a saját vadvirág kompozícióikat (nyilvánosság).
Mi magunk legyünk a történetünk és akkor jó irányba haladunk. 😉
Leadfotó: Freepik
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu