Ha van egy jó sztorink, akkor már nyert ügyünk van, ugyanis soha nem volt még olyan fontos, hogy történet formájában el tudjuk adni ötleteinket. Egy jó sztorival nagyon magasra juttathatjuk a márkánkat, de csak akkor, ha a mögötte lévő sztori a mi szenvedélyünkből táplálkozik. Inspiráló történetmesélőnek kell lennünk, ahogy Steve Jobs is volt…
Az információktól hemzsegő 21. században akkor lesz a márkánk értékes, ha képesek vagyunk érzelmi töltéssel ellátni, kontextusba ágyazni és másoknak átadni. Kvázi történeteket kell mesélnünk. A storytelling egyre fontosabbá válik, hiszen sokkal könnyebben be tudjuk fogadni általa az információt, hála a mesélő elménknek. Nap mint nap be is vetjük: történeteket mondunk, hogy előmozdítsuk a karrierünket, felépítsük a cégünket, megnyerjünk egy befektetőt, megírjunk egy blogbejegyzést, motiváljuk a csapatunkat, támogatókat szerezzünk az ügyünknek, meggyőzzük a vevőinket, összeállítsuk a prezentációnkat és így tovább.
Ám a legjobb sztorik inspirálnak, motiválnak, cselekvésre bíztatnak és másokat is a történetünkbe ágyaznak, hogy részesei legyenek a mi álmainknak és naggyá tegyék a márkánkat.
A jó sztori mi magunk vagyunk.
Az egyik legnagyobb brandmesemondó: Steve Jobs
“Te életed végéig cukros vizet akarsz árulni, vagy inkább részt veszel a világ megváltoztatásában?”
– ezt kérdezte 1983-ban Steve Jobs John Sculley-tól, aki vissza akarta utasítani az Apple igazgatói székét a Pepsi.Co miatt. Ezt a kérdés megváltoztatta az egész üzleti világot.
Steve Jobsnak, a számítógép-tervezés látnok forradalmasítójának nagyon karizmatikus meggyőzőereje volt, amit “valóságtorzító erőnek” is neveztek, hiszen a történetei hatására az emberek elhitték, hogy bármire képesek. Beszédei tele voltak fordulatokkal, hősökkel, gonoszokkal, díszletekkel, pont mint egy eposz.
A saját és talán a történelem egyik leghíresebb beszédét a Stanford-i diplomaosztón mondta 2005-ben, összesen 15 percben és 2250 szóban:
Ahhoz, hogy megértsd Steve Jobs történetmesélő zsenijét, muszáj meghallgatnod ezt a beszédet és közben figyelned a sztori elemein kívül a saját érzéseidre is. Hiszen ez lesz a kulcs.
Részlet a beszédből:
“Amikor 17 éves voltam, egy idézetet olvastam ami valami ilyesmi volt: „Ha minden napodat úgy éled mintha az utolsód lenne, akkor valószínűleg egy nap igazad lesz” Ez nagy hatással volt rám, és azóta, tehát 33 éve minden reggel a tükörben ezt kérdeztem magamtól: “Ha ez lenne életem utolsó napja, akkor is azt tenném a mai napon amit mára elterveztem?” Amikor több egymást követő napon keresztül „nem” volt a válasz, tudtam hogy valamit változtatnom kell. Azt, hogy arra emlékeztetem magam, hogy hamarosan meghalok, ez a legjobb eszközöm, ami segített a nagy döntések meghozatalakor. Az emlékeztetés a halálra a legjobb út, hogy elkerüljük a azt a gondolatot, hogy van veszteni valónk. Teljesen csupasz, meztelen vagy. Nincs semmi okod rá, hogy ne azt kövesd amit a szíved diktál. Körülbelül egy éve rákot diagnosztizáltak nálam…”
Szenvedélyes lelkesedés
Jobs 1976-ban barátjával, Steve Wozniakkal alapította meg az Apple-t. Mind a munkájában, mind a történeteiben ötvözte a logikát, a minimalizmust, a részletekre való fókuszálást, az érzelmeket és a szenvedélyes lelkesedést. Ez utóbbi volt beszédei sikerének a kulcsa is. Jobs azzal talált utat a hallgatóságához, hogy megállíthatatlanul rajongott a technológiáért, és hitt benne, hogy a techonlógia segítségével képes megváltoztatni a világot, ráadásul volt bátorsága ezt be is bizonyítani.
Csak akkor tudunk történeteinkkel másokra hatással lenni és ihletet adni, ha mi magunk is ihletettek vagyunk. Steve Jobs ihletadó kérdése a következő volt: “Mitől repes a szívem?”
Ez az alapkérdés sejtszinten jelenik meg az Apple életében.
“Nem az a kérdés, hogy dobozokat készítünk, amelyek elvégzik az emberek helyett a munkát, habár jól csináljuk. […] Az Apple több ennél. Az Apple fő értéke az a hit, hogy a szenvedélyes emberek képesek jobbá tenni a világot.” – mondta 1997-ben a kollégáinak, amikor a kirúgása után 2 évvel visszahívták a céghez.
Ám hiába távozott a világ egyik legnagyobb storytellere, hatása számos nagyszerű vezetőnél tovább mint, Jony Ive (az Apple volt vezető dizájnere), Tim Cook (az Apple vezérigazgatója), Tony Fadell (a Nest Labs alapítója), Ed Catmull (Pixar társalapítója) vagy éppen John Lasseter (a Disney vezető animátora). Ezek az emberek Jobs hatására kezdtek másképp kommunikálni, hogy terveik jobban eladhatóak legyenek… és tudjuk, hol tartanak ma.
A tények nem ösztönöznek, a történettől lesz a tényeknek lelkük
A történet még a jó dizájnnál is fontosabb. Erre épül minden. Ahhoz, hogy mi magunk is hitelesen és inspirálóan tudjunk történetet mesélni, meg kell találnunk a saját válaszunkat Steve Jobs kérdésére. Miután tudjuk rá a választ, hogy miért hoztuk létre a cégünket, pontosan mivel foglalkozik és számunkra mi benne a szenvedély, kérdezzük meg magunktól azt is:
Mitől repes a szívünk?
A válaszunk lesz az alap, amelyre a történetünket építhetjük.
Lead: Sanghyuk Moon Behance
Csatlakozz most a Szikra Hub-hoz, amely egy kreatív fókuszú tudástár, és fejlődj több mint 300 inspiráló tudásanyagból. Irány a szikrahub.hu! További lehetőségek: SZIKRAMAIL, ONLINE KURZUSOK.
Kreatív szemléletmód a fókuszban – előadások, kurzusok, céges tréningek változatos témákban, rendhagyó nézőpontokból. evaszlafkai.hu