Hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást? Sokszínűbben, mint gondolnád!

Szerző: Szlafkai Éva
Hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást? Sokszínűbben, mint gondolnád!

A kikapcsolódáson kívül az olvasásnak olyan előnyei is vannak, amelyekbe nem is gondolunk bele, amikor elmélyülünk egy klassz könyvben. Hogy micsoda? Például a kreativitás fejlesztése, amire azért is igen nagy szükség van, mert mire felnövünk, a szintje 100 százalékról 2% alá csökken. Lássuk, hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást, és miért van rá olyan égető szükség napjainkban!

A kreativitás képesség többek között olyan ötletek létrehozására, amelynek célja a problémák alternatív megoldása, lehetőségek felismerése és kihasználása. Egyfajta kíváncsi szemléletmód, kíváncsi tudásvágy, amely meglévő ismereteink újszerű összerendezésével segíti a fejlődést (és a 21. században a túlélést). Miként járul hozzá mindehhez az olvasás? Kifejtem! 🙂

Miért fontos a kreativitás fejlesztése?

A kreativitás fejlesztése azért fontos, hogy ehhez a brutális mértékű változáshoz alkalmazkodni tudjunk, sőt, benne elégedetten élni. Éppen ezért gáz, hogy mire felnövünk, a bennünk csurig lévő kreatív táptalaj lecsökken (10% alá) Ideje fejleszteni a kreatív készségeinket, mert ez a muníció a 21. században fontosabb lesz, mint valaha.

A 21. századon átdübörgő változásdömpinghez csak kreatív szemlélettel lehet rugalmasan alkalmazkodni, amelyhez több fronton is kapcsolódik az olvasás. Persze, olyan módon is, hogy az ehhez szükséges információt önképzés jelleggel könyvekből is beszerezhetjük (amelyhez minden héten van HVG könyves szikrakupon), de most nem erre gondolok.

Milyen készségeket fejleszt az olvasás?

Ahogy az Íme az olvasás jótékony hatásai, mégsem olvasnak a fiatalok című cikkben olvashattad, hogy a fiatalok nem igazán szeretnek olvasni (63 százaléka alig vagy szinte soha nem olvas könyvet), pedig az olvasás számos területre fejt ki jótékony hatást. Akik nem olvasnak, vagy alig olvasnak, azt mondják, hogy: időhiány (55%), nem érdekli a könyv (45%) nem köti le az olvasás (32%).  Az időhiány okés, meg kell tanulnunk jól gazdálkodni az időnkkel, a másik kettő leküzdéséhez pedig egy nekünk való, klassz könyvet kell a kezünkbe venni. Ha bővebben kíváncsi vagy, mit gondolok a témáról, nézd meg az M2 Petőfi TV riportját (pörgess a 36:36 perchez).

M2Petőfi_SzlafkaiEva

M2 Petőfi TV-ben a fiatalok olvasási szokásairól beszélgettünk

Az olvasás fejleszti 

az íráskészséget, gazdagítja a fantáziát, edzi a memóriát, bővíti a szókincset, csökkenti a stresszt, szélesíti a világlátást, növeli a tudásanyagot, fejlődik a koncentrált mélyolvasás és ezáltal a kritikai érzék, fejleszti a memóriát és növeli a koncentrációs képességet, ami iszonyat fontos ebben az információdömping világunkban. Annyi inger ér, hogy nem bírunk fókuszálni, koncentrálni.

Hogy mennyi inger ér?  

  • egy heti adag információ a The New York Timesban (2007), megfelel egy teljes élet alatt befogadott információnak a 19. Században.
  • A figyelemkapacitásunk így is egyre csökken. Már az aranyhalak is több időt (10 mp) tudnak figyelni, mint mi, emberek. (8 mp.)
  • Képzeld el, hogy másodpercenként 2 billió bit információ bombáz minket, amelyeket 5 érzékszervünkön keresztül szűrünk meg.
  • 5-10 év múlva akár olyan munkánk/szakmánk lesz, amely ma még nem is létezik.
  • A szüleinket 1 év alatt érte annyi inger, amely minket 1-3 nap alatt.

Szóval, ha már ennyi inger ér bennünket, tanuljuk meg őket jól szelektálni és ne hagyjuk, hogy elsodorjon. Az olvasás pont egy olyan tevékenység, amely révén sokkal jobban fog menni a koncentrálás, fókuszálás. 

Ha legalább pár percet olvasunk naponta, vagyis amikor egy történetre irányítjuk a teljes figyelmünket, az megedzi a koncentrációs képességünket. Vagyis jobban helyt tudunk állni a napi kihívásokban, ha gyakrabban olvasunk könyvet.

A fentiekből is látszik, hogy a kreativitás milyen fontos készség napjainkban, és hogy az olvasás milyen brutális szinten járul hozzá a fejlesztéséhez.

Kreativitás és az olvasás fontossága gyerekkorban

Több cikkben is foglalkoztam már vele, hogy miért olyan fontos a gyerekekben csurig levő kreativitás táplálása. A gyerekek még készek tévedni, nem félnek tőle, de amint felnőnek, elvesztik ezt a képességüket. És ugye itt jön szóba ismét az oktatás felelőssége.  És ahogy azt már olvashattad “A kreatív gondolkodás bajban van. Így fejlesztheted!” c. bejegyzésben, hogy mire elérjük a középiskola végét, a kreativitásunk 90%-át elveszítjük. Pedig a kreativitás ugyanolyan fontos az oktatásban, mint az írástudás és ezzel megegyező szinten kellene bánni vele.

Hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást? Sokszínűbben, mint gondolnád!

A legtöbb iskolában a mai napig előfordul, hogy nem arra kíváncsiak, hogy mit tudsz, miben vagy jó, mit tudsz sikerrel véghez vinni, hanem arra, hogy mit nem tudsz. Szóval van egy jókora tévedés az oktatásban.

Belegondoltál már, hogy a mostani elsősök 2075 körül mennek nyugdíjba? És ha ilyen ütemben halad tovább a technológiai fejlődés, igencsak elkél addig a kreatív energiájuk, szóval jó lenne megőrizniük a tévedésre, a hibázásra való hajlamot, vagyis a kreatív képességek kibontakoztatásának bátorságát. De nem is kell olyan messze menni, lehet, hogy neked 5-10 év múlva olyan szakmád lesz, ami ma még nem is létezik.

A gyerekeknek elképesztő innovációs képességük van, hagynunk kellene kibontakoztatni, hiszen ők fogják a jövőt formálni, amiben még soha ennyire nem volt szükség kreatív problémamegoldási módszerekre.

Mindig elolvasom azokat a cikkeket, amelyben Vekerdy Tamás pszichológussal beszélgetnek tanulásról, tudásról, gyerekek fejlődéséről, az oktatási rendszerről. Szuper gondolatai, meglátásai, nézőpontja van és nem mellesleg egy tündéri, bölcs bácsi, akit remek élmény hallgatni. Vekerdy azt vallja,  hogy a gyerekeket hagyni kellene kibontakozni a maguk módján, a saját tempójukban, dicsérni azt, amit jól csinálnak, és inkább bátorítani, nem elrettenteni attól, amit nem.

Tudván tudjuk évtizedek óta, hogy zseniális topmenedzser abból lesz, aki lehetett teljes értékű óvodás sok mozgással, sok játékkal, mindennapos mesével, és lehetett teljes értékű kamasz lustasággal, teljesítmény romlással, merengéssel. A teljesítmény kisajtolása a gyerekekből egy totális félreértés.

Hogyan tudod fejleszteni a gyerkőcöd kreativitását az olvasáson kívül?

Igazából nem az a jó kérdés, hogy miért fontos a kreativitás gyermekkorban, hanem inkább az, hogy miként lehet a gyerekekben csurig lévő kreatív potenciált felnőttkorra is megőrizni? Hogy miért? Mert e nélkül a készség nélkül ők már nem fognak tudni lépést tartani a világgal. Erről szól a Kreativitás a gyerekkorban – segíts a gyerekednek kreatív egyéniséggé válni című cikkem is.

Íme, néhány javaslat a kreativitás fejlesztésére gyerekkorban:

  • Ne akard őt legyőzni, fogadd el, hogy a kreatív agya több dolgot többféle módon érzéke! Hallgasd őt nyitottan és vedd komolyan.
  • Ha együtt játszotok – ami a dánok szerint is nagyon fontos -, akkor a hangulat legyen könnyed, felszabadult. Ne legyenek elvárások.
  • Ha fejleszted, akkor a feladatokat ne így hívd, hanem kalandnak, felfedezésnek, játéknak.
  • Ha beszélgettek, akkor az ne kioktatás legyen, hanem tapasztalat átadás, gondolatcsere.
  • Törekedj a pozitív visszajelzésekre, megerősítésekre, amelyek a cselekvésre, és ne tulajdonságra irányuljanak! Dicsérd a kreatív megközelítésekre irányuló próbálkozásait!
  • még több javaslat ebben a cikkben.

Hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást? Sokszínűbben, mint gondolnád!

Tehát hogyan fejleszti az olvasás a kreativitást?

Ahhoz, hogy jó ötleteink legyenek, problémamegoldásra fókuszálhassunk, alternatív megoldóútvonalak találjunk ki, rugalmasan alkalmazkodjunk a változáshoz, szükségünk van egy csomó új szinapszisra az agyunkban. Olyan információ összekapcsolódásokra, amelyek eddig nem találkoztak. Ahhoz, hogy találkozzanak, minél több inger kell, hogy érjen bennünket, mondjuk ezért is érdemes sokat utazni, sok emberrel megismerkedni, számos szituációt kipróbálni stb. Az olvasás egy klassz utazás az agynak, egy fantáziahullámvasút, ami által gyarapszanak az ismereteink és nő a szinapszisok száma. Persze ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, nőnie kell a figyelemkapacitásunknak is.

  • Gazdagítja a fantáziát, a belső képvetítést.
  • Fejleszti a memóriát. Ha egy hosszabb sztorit olvasol, több mindent meg kell jegyezned, hogy élvezd és értsd is az olvasottakat. Ráadásul minden plusz információ, amit megjegyzel, növeli az új szinapszisokat (agyi pályákat), és erősíti a régieket, amely által javul a rövid távú memória.
  • Bővíti a szókincset, ami által nagyobb lesz a tudásanyagod, és a problémamegoldásnál “több hallal teli tóból horgászhatod ki” a megoldásokat.
  • Segít az alkotáshoz szükséges állapot megalapozásában azáltal, hogy csökkenti a stresszt. Ha nem tudsz szabadulni a feszültség forrásától, és másra koncentrálni, egy jó kis regény segít elcipelni egy másik világba
  • Növeli a koncentrációs képességedet, jobban tudsz majd figyelni a lényeges dolgokra.
  • Mivel fejleszti az íráskészséged, egy teljesen új alkotási irányba kalauzolhat (könyvírás, blogolás stb.)

Mindegy, hogy milyen könyveket olvasol, hogyan haladsz és milyen gyakran merülsz bele, a lényeg, hogy olvass minél többet, mert nem keveset profitálhatsz belőle.

Ha nemcsak úgy olvasnál, hanem célzottan keresed a kreativitással foglalkozó könyveket, akkor érdemes ezeket beszerezned: Kaszás György – Kreativitássuli, Joshua Wolf Shenk – Kreatív párosok, Eric Weiner – A zsenialitás földrajza, Edward De Bono könyvei, Kaszás György – Gondolkodunk, mert vagyunk, Tudd meg ki vagy! (tini lányoknak), Sir Ken Robinson – Kreatív iskolák… van még a tarsolyban, kérdezz e-mailen vagy FB-on!

Ezt a cikket is ajánlom: 6 könyv a kreativitásról, ha más nézőpontból tekintenél a világra és az életedre

Te milyen könyvet olvasol legközelebb? Talán már ott is várakozik régóta a polcodon…


TÉGED IS HAJT A KÍVÁNCSI TUDÁSVÁGY? KÖVESD A SZIKRÁKAT A TÖBB EZER KÍVÁNCSI, SZIPORKÁZÓ OLVASÓVAL EGYÜTT: SZIKRAMAIL, FACEBOOK, INSTAGRAM.

Ezeket olvastad már?